11 281 läst ·
16 svar
11k läst
16 svar
Hur förstärka gräsmattan så den pallar en lastbil
Hej!
Under våren har vi planerat att på baksidan av vårt hus gjuta en sula till en krypgrund.
Planen är ta hit betongen färdig med lastbil. Det som skulle kunna bli en utmaning är att lastbilen som ska leverera betongen antagligen kommer att behöva köra med halva bilen på gräsmattan för att komma nära nog.
Finns det någon här som har några tips på hur man med enkla medel skulle kunna förstärka gräsmattan så att betongbilen inte fastnar??? Sträckan som behöver förstärkas är ca 15 meter lång och ca 1,5 meter bred.
Jag räknar med att det går åt ca 3,5 kubik med betong till sulan så att köra allt i en vanlig blandare känns lite tidsödande... (eller????)
Alla tips är välkomna!
Under våren har vi planerat att på baksidan av vårt hus gjuta en sula till en krypgrund.
Planen är ta hit betongen färdig med lastbil. Det som skulle kunna bli en utmaning är att lastbilen som ska leverera betongen antagligen kommer att behöva köra med halva bilen på gräsmattan för att komma nära nog.
Finns det någon här som har några tips på hur man med enkla medel skulle kunna förstärka gräsmattan så att betongbilen inte fastnar??? Sträckan som behöver förstärkas är ca 15 meter lång och ca 1,5 meter bred.
Jag räknar med att det går åt ca 3,5 kubik med betong till sulan så att köra allt i en vanlig blandare känns lite tidsödande... (eller????)
Alla tips är välkomna!
Räcker inte betongränna? Vad blir totalavståndet? Om du har tur och det är riktigt torrt ute så borde det ju gå oavsett. Alternativt kanske du kan beställa betongen först efter några torkveckor i sommar. Du får nog fortf räkna med att så om gräsmattan men alternativet att ex gräva ur och fylla upp med ex makadam är nog värre.
Ganska vanligt problem detta med tunga transport över gräsmatta. Problemet blir ju när kälen går ur marken och allt är jätte känsligt, men mitt tips blir att försöka få tag på såna plåtar dom har när dom gräver i väggar och liknande. Dock är det ju typ 4 cm stål så dom väger en del.
Men har inte betongbilen slang som dom sprutar betongen med måste ju gå att använda extra lång.
Detta är tips från en som bara spekularar och inte vet hur man brukar göra skall väl nämnas
Men har inte betongbilen slang som dom sprutar betongen med måste ju gå att använda extra lång.
Detta är tips från en som bara spekularar och inte vet hur man brukar göra skall väl nämnas
Mitt tips är att kolla på stockmattor, finns flera firmor som hyr ut om man googlar lite...
http://www.alheds.se/Stockmattor.html
http://www.alheds.se/Stockmattor.html
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
När grannen gjöt sitt uterum så lade vi ut plank, det blev en del plockande för vi offrade inte så många utan lyfte om allt eftersom bilen backade. åka därifrån var inget problem sedan.
En torr gräsmatta bär en betongbil.
Pumpa en 15-20 m är nog inga problem.
Protte
En torr gräsmatta bär en betongbil.
Pumpa en 15-20 m är nog inga problem.
Protte
Njae jag skulle inte säga att en torr gräsmatta bär en betongbil, det beror på hur det ser ut under gräset och det vet man inte. Men 15-20 m måste ju gå att pumpa ut med en betongpumpbil, en sån skulle jag använda då får man betongen där man vill ha den och får ingen del av gräsmattan/tomten förstörd och slipper bära massa tunga grejor.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Man slipper bära en massa tunga grejor, t.ex plånboken 
Det är väl inte så fruktansvärt dyrt men nog far det iväg en 2-3 tusen.
Protte
Det är väl inte så fruktansvärt dyrt men nog far det iväg en 2-3 tusen.
Protte
Jag skulle gissa att det är åtminstone 50 cm ren matjord jämte den lilla grusvägen som är på tomten så bärigheten är dålig. En förvärrande omständighet är att vi redan i höstas körde sönder den aktuella stäckan med en grusbil när vi fraktade bort huset som stod där tidigare.
Kommer vi vi inte längre än fram till den blåa linjen handlar det nog om 50 till 60 meter som betongen kommer behöva pumpas. Kommer man förbi den blåa linjen så går det köra hela vägen fram till där sulan ska gjutas och lägga ut det med ränna.
Är det någon mer som har använt plank för att bättra på bärigheten? Jag har en solosåg och skulle kunna få fram en hel del ytor (bakar) att använda istället för plank. Någon mer som har testat detta med eller utan framgång?
Kommer vi vi inte längre än fram till den blåa linjen handlar det nog om 50 till 60 meter som betongen kommer behöva pumpas. Kommer man förbi den blåa linjen så går det köra hela vägen fram till där sulan ska gjutas och lägga ut det med ränna.
Är det någon mer som har använt plank för att bättra på bärigheten? Jag har en solosåg och skulle kunna få fram en hel del ytor (bakar) att använda istället för plank. Någon mer som har testat detta med eller utan framgång?