Hej, jag hoppas att någon vänlig själ kan förklara för mig hur jag ska göra.

Jag håller på att lägga ett logoclic golv som heter silentos. Det är lätt att foga samman delarna på längden, men sedan ska man dessutom foga samman dem på kortsidan. Jag lyckas inte med det hur jag än gör.

Bifogar en bild på hur kortsidorna som ska sammanfogas ser ut.

• Kortsidornas struktur på logoclic golvplankor, visar hur de ska foga samman.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kortända av logoclic golvbräda som ska sammanfogas, med synlig profilering för sammanfogning.
    Skapa konto
Jag känner inte till exakt det golvet. Men det ser väldigt normalt ut. Det vanliga är att man får banka ihop ändarna. Exakt hur finns det olika rekommendationer för olika golv.

Jag antar att du inte fick med lägginstruktioner eftersom du frågar. Försök få fram dem. Där finns normalt precis den info du frågar om. Dessutom för exakt det golv du har. Lika bra att göra 100% rätt om man kan.

Har inte säljaren lägginstruktionerna, finns de oftast på nätet. T.ex denna hos Bauhaus

Om inte kortänden har en fjädrande del så brukar man få klicka ihop kortsidorna till en hel rad för att sedan vinkla ner hela raden i föregående rad. Ofta så måste man ha diverse klossar som håller upp raden man jobbar med tills man kan fälla ner den

Jaha, nu fattar jag instruktionerna. Bilderna är mycket små. Hittills har jag skurit av det som hindrar på kortsidan. Eftersom jag bara har lagt 1/4 av golvet än så länge så kan jag riva bort allt och göra om och göra rätt 😢

Eller kan jag helt enkelt låta en del av golvet vara som det är och göra rätt i fortsättningen?

Att skära bort lite på kortändan brukar vara det man får göra ändå vid knepiga passager men givetvis tappar du lite styrka. Det man dock brukar göra då är att förstärka kortskarven med lite lim

Har du kapat bara så mycket som behövdes för att kunna slå ihop kortändarna men de är fixerade i höjdled kanske det kan ligga som gör det gör. Kapade du bort så mycket så du vara kunde lägga ner laminatet dikt an kanske en limklick är på plats även om höjden ska låsas av omkringliggande rader

• Gilla
Inkompetent
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Att skära bort lite på kortändan brukar vara det man får göra ändå vid knepiga passager men givetvis tappar du lite styrka. Det man dock brukar göra då är att förstärka kortskarven med lite lim

Har du kapat bara så mycket som behövdes för att kunna slå ihop kortändarna men de är fixerade i höjdled kanske det kan ligga som gör det gör. Kapade du bort så mycket så du vara kunde lägga ner laminatet dikt an kanske en limklick är på plats även om höjden ska låsas av omkringliggande rader
Tack! Det mesta av golvet kommer att göras på korrekt sätt. Jag kommer att trycka ned trälim där jag "fuskade". Dikt an har jag dock inte lagt någonting. Jag skar bara bort något av det som hindrade.

I Inkompetent skrev:
Eller kan jag helt enkelt låta en del av golvet vara som det är och göra rätt i fortsättningen?
Har du tillräckligt extra så det räcker till att göra om är det bäst. Göra rätt är alltid bäst.

Men som sagt, sitter det ordentligt ihop lär det hålla. Att limma kan man ju göra om det inte sitter ihop ordentligt. Det blir säkert tillräckligt bra.

Men att limma allt bör man nog avstå från om det inte står att det ät OK i instruktionerna. Om inte annat för att det blir väldigt mycket svårare om man behöver demontera och reparera (byta ut) en bräda som blir skadad.Det är alltså en bra idé att spara överblivna bitar som kan användas till framtida reparationer.

I Inkompetent skrev:
Dikt an har jag dock inte lagt någonting. Jag skar bara bort något av det som hindrade.
Då lär det vara OK. 👍

Bönhas Bönhas skrev:
Då lär det vara OK. 👍
Tack 😀

Jag måste nog fortsätta emellanåt med att skära bort det som sticker upp på undersidan för att foga samman.

Problemet är att listerna som möts i hörnet som jag visar i bilden sitter som berget, och elementen tycks ha monterats efter listen för jag kan inte klura ut hur listerna under skulle kunna tas bort.

Han som lade golv före mig i vårt hus från 82 tog inte heller bort listerna utan lät dem sitta kvar. Det är listerna som möts i motsatt ända av rummet som han tog bort och som jag kunnat ta bort. Han klistrade dessutom laminatgolvet.

Det jag gör är att sticka under brädorna en liten bit under listerna och sedan mäter jag för att kontrollera så de har marginal till väggen under listerna. Jag har naturligtvis fått göra om och göra om.

Hur som helst så lägger jag hellre om golvet i framtiden är tapeterna. Bifogar en bild som visar hur svårt det kan vara för en amatör som jag att tapetsera detta rum.

• Hörn av ett rum med blommig tapet och vitt taklistverk. Tapeten har mönster av växter och fjärilar.
    Skapa konto
  • Hörnet av ett rum med mönstrad tapet, mörkt laminatgolv, vitt element och sockel i hörnet. En del av en vit strömbrytare syns på väggen.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.