Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Hur förvarar ni era handverktyg

1. P
    Medlem · Dalarna · 3 303 inlägg
  2. M
    Medlem · Västernorrland · 2 177 inlägg

Mattias_Jo1

Medlem
    Eller ett trick som ger dig godkänt från frun att köpa nytt😉

3. findus42
    Fornlämning · stockholm · 2 464 inlägg

findus42Premiumikon: Hand

Fornlämning
    Thunderdoome design har börjat på ännu en "perfekt" verktygslåda :p. Den här gången kanske det blir rätt.

De jag redan gjort fungerar bra. Problemet är att det ändå finns en tendens (lite mer kanske) att lägga upp det ena verktyget efter det andra bredvid bänken. Eller på bänken. Eller golvet...

Så nu försöker jag utforma en låda som är så fantastisk att det lättaste stället att lägga ifrån sig verktygen är att sätta tillbaka dem i lådan :rofl:. Har grunnat på hur det skall gå till.
    Lådan som jag gjorde till båten har givit en hel det tillförsikt. Lärde mig massor om verktygshållare när jag gjorde den.

Lådan skall vara tillräckligt hög för att vara bekväm på golvet. Den skall även fungera när den står på en bänk. Jag skall kunna stå på den vid behov.

Ideskiss före arbetet
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0846.JPG

Två "vingar" att fälla ut. Här kan fasta nycklar, stämjärn och sånt som jag alltid har med mig men inte alltid använder få plats. Jag gör "bottnar på vingarna" Då kan jag ha en urtagbar sortimentlåda under. Bottnarna kommer täcka den när lådan är stängd och grejerna stannar där de skall vara :thinking:

Under får det vara tomt. Det behövs en hink för borrmaskin och andra stora verktyg.
    I lådans rygg ska tunga grejer som hammare vara. Långa saker, som Japan-sågen; skall ochså vara där.

Det finns fler tankar. Ett jäkla brus är det :rolleyes:

Bättre att sätta i gång med själva lådan och se vart det leder.

Limmade ihop 7mm ekplyfa med 4mm björkplyfa och sågade upp delar till lådan.
    IMG_0848.JPG

Falsade alla möten för att få större limytor samt för att kunna spika i kors överallt
    IMG_0849.JPG

Satte ihop hela klabbet i en tät box.
    IMG_0850.JPG

Medan limmet satte sig ägnade jag lite tid åt de gångjärn som jag tänkt använda.
    Små gångjärn har direkt löjliga hål för skruv. Skall jag använda dem i plyfa utan att skruven går igenom så blir det så ynkligt att jag inte tror på att det skall hålla.

Löser det genom att borra upp skruvhålen till 6mm och försänka. Då kan jag istället använda systemskruv. Det är 5mm skruv som är ca 9mm långa och tvärt avhuggna. Det är precis vad som fungerar när man vill skruva stabilt i tunn plyfa.
    IMG_0847.JPG

Sågade isär lådan i de delar som jag tänkt mig. Klingan stjäl 4mm ungefär. Därför så blir det nödvändigt att limma kanter på någrs ställen. Enklaste sättet är att tejpa fast dem.
    IMG_0851.JPG

Hade inte motivation att göra en mall till gångjärnen. Om de fälls ner ca 2,5mm så kommer luckan ligga tätt emot när den är öppen 180 grader. Kommer till varför det är en bra ide längre fram. Fräste med anhåll där det gick och på helt fri hand där det inte fick plats. Höll ihop delarna stumt när jag borrade och skruvade gångjärnen.
    IMG_0852.JPG

Fick tillfälle till lite handhyvling när jag snyggade till kantlisterna.
    IMG_0853.JPG

Fällde in gångjärnen och fäste även vingarna på lådan. Så här ser den ut nu.
    IMG_0856.JPG

IMG_0857.JPG

Med stumt monterade gångjärn, och med infällningsdjupet som jag nämnde tidigare, så är locket helt plant när det är öppet. Det ger mig en möjlighet som jag hoppas mycket på. Min tanke är att grejer som jag är för slö för att genast sätta på sin rätta plats kan jag lägga i locket. Då blir det enkelt att hitta det som fattas :lying:

Fortsättning följer.

Mvh Findus

4. Naturliv
    Trädgårdsfixare · Gruvtrakter · 445 inlägg

Naturliv

Trädgårdsfixare
    Vilken inspirerande tråd! Jag behöver verkligen få ordning på alla verktyg, skruv och annat jag använder och här finns en massa tips på hur jag kan göra. Jag måste dessvärre dela förvaringsplats för mina verktyg med mössen i ett kallförråd, så jag behöver tänka på hur verktygen skyddas.

Ni som har verktyg i kallförråd, hur skyddar ni verktygen från fukt och gnagare?

Jag skickar med ett par bilder på en verktygslåda jag förvarar i köket, med skruvdragaren jag ofta använder. Verktygslådan förenar två av mina intressen: goda viner och snickerier.

Verktygslåda 2.jpg

Verktygslåda 1.jpg

5. Frustrator
    Verktygstokig · Halland · 5 930 inlägg

FrustratorPremiumikon: Trä

Verktygstokig
  6. A
    Medlem · Halland · 180 inlägg

axel_n

Medlem
    Ser magiskt ut, hänger dom i eggen?

• Laddar…
  7. Frustrator
    Verktygstokig · Halland · 5 930 inlägg

FrustratorPremiumikon: Trä

Verktygstokig
  8. Mikael_L
    Medlem · 43 661 inlägg
    Smart trick.

Och visuellt coolt !

9. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 713 inlägg

Oldboy

Medlem
    @findus42:
    Blir snyggt som det brukar när du snickrar, men ett frågetecken dök upp - Hur blir det med tyngdbalansen? :thinking:
    Tänker särskilt på det uppfällda locket när verktyg läggs där...
    I kombination med tunga verktyg i ryggen på lådan.
    Ur tyngdpunktshänseende borde de ligga i botten, och kanske då särskilt i framkant för att tillåta en packe halvtunga handverktyg + spik/skruv i det utfällda locket?
    Alt en ballast i botten fram, men då blir det ju ännu tyngre att släpa på lådan...:sweat:
    Eller ett utfällbart ben på baksidan a la klaffbord, eller ...

• Laddar…
  10. findus42

Fornlämning
    @Oldboy
    Om jag får i allt jag tror så kommer den väga nära 25kg (snarare 35 :p). Locket känns stabilt. Men utan förstärkningar i hörnen så tål det inte tillräckligt för att välta lådan. En balanserande ide är att göra en enkel sortimentlåda med hakar. För att komma åt innehållet i botten av lådan lyfter man ur den och hakar fast den på fronten.
    IMG_0516.JPG

Mvh Findus

11. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 713 inlägg

Oldboy

Medlem
    25 - 35 kg - respekt!

Om sortimentlådorna sitter stumt fast i utlyft läge, samt är välfyllda med "bra att ha-saker" så bör det definitivt hjälpa till med balansen.
    Har du gjort vikt/balanstest för att få en uppfattning om krafterna?

12. Mikael_L
    Medlem · 43 661 inlägg
  13. findus42

Fornlämning
    Det är inget att respektera. Av erfarenhet vet jag att man fyller upp ett tillgängligt utrymme. Verktygslådor bli tunga därför att verktyg är gjorda av järn.

Med en målvikt på 15 kg kan en verktygslåda inte bära mer än hammare, några tänger och skruvmejslar, stämjärn, och de viktigaste maskinerna. Skruvdragare och sticksåg.

Petar man sedan ner ett sortiment av div skruv. Kanske en batteriladdare (ett måste i batterimaskinernas tidevarv). Ännu mer tänger. Blocknycklar. Pass. Borrstål. Linjelaser... då är man uppe i 25 kg.

Fortsätt med några tvingar och hyvlar. Skarvsladd. Limpatroner och skelettpistol. Då är 35 inte långt borta.

Jag känner till arbetarskyddets regler. Därför 35 inom parentes. Reglerna är verklighetsfrämmande i dörrbranchen. En säkerhetsklassad port med 15mm P6B glas och fungerande brytskydd kan väga närmare 100 kg. Som regel är portar inåtgående i innerstaden. Innanför entren är det i bästa fall en meter till en trappa. För att få in dörren och hänga den blir det någon gång nödvändigt att bära den för hand.

Lyft handlar om teknik. Inte styrka. Att få hjälp av en person som inte kan lyfta på ett bra sätt är mer riskabelt än att lyfta en hundrakilosdörr själv. Typskt för vana dörrmontörer är att de avböjer hjälp om de inte litar stenhårt på den som erbjuder den. Inte bara för att spara sin rygg. Ovana tappar grejer så att de blir skadade.

Mvh Findus

• Laddar…
  14. findus42

Fornlämning
    Söndag någa timmar och i går efter det ordinarie arbetet har lite blivit gjort med lådan. Började med sortimentslådorna.
    IMG_0858.JPG

IMG_0859.JPG

De är naturligtvis anpassade till Raaco backar :thinking:. Tänker mig att med lite fiffiga designerade platser i lådan för småsaker så kommer jag kunna använda sortimentplatsen till monteringsmaterial istället för till verktyg.

Började med att testa en ide om hur en annars helt oanvändbar plats kan bli förvaring till bits.
    Satte maskeringstape längs kanten och ritade upp positioner.
    IMG_0860.JPG

Borrade en rad 8mm hål med 15mm djup uppåt och nedåt. 2 av hålen använder jag till styrstift för luckorna. Övriga fyllde jag med bits för att kontrollera funktionaliteten.
    IMG_0861.JPG

Nu dags för lite tredimensionellt tänkande. Att göra en heltäckande lista på saker som bör vara med är inte enkelt. Tror inte att det är möjligt. Ett sätt att angripa uppgiften är att lägga upp innehället från alla sina monteringslådor på en bänk.
    IMG_0865.JPG

Från start ser det helt omöjligt ut. Finns en hel del som inte är med. Smågrejerna... Hoppas hitta smattar och bortglömda håligheter här och där som kan ge designerade fack för sådant senare.

Tänker på viktsfördelningen. När lådan är stängd vill jag att tyngdpunkten skall ligga nära ryggen. När den öppen, tvärtom. En lösning kan vara att använda vingarna. Ha alla lagom långa, medeltunga, verktyg placerade så att de svinger ut med vingarna. Insidan av vingarna kan uppta merparten av volymen.

Det ger ytterligare fördelen att när de är utfällda är det lättare att se botten och att komma åt det som hamnar där.

Betar av grejerna på bänken bit för bit. Börjar med stämjärn och blocknycklar.
    IMG_0866.JPG

Upphängningen av blocknycklarna är kompakt. Den sortens hållare borde fungera bra även på en verktygstavla.
    IMG_0868.JPG

7mm plyfa med 7mm mellan. Slipad till en flack krok upptill så att nycklarna hänger där de skall. I lådan så är nycklarna effektivt låsta i läge när den är stängd.

Stämjärnsboxen är kompakt den med.
    IMG_0869.JPG

Har gjort ett par genom åren. Att få generiska slots utan att slösa med utrymmet är inte enkelt. Löste det den här gången genom att tvärställa järnen. Innerbredd i boxen är 33mm. Borrade hål med cc 28mm i två 190mm långa durkplyfabitar. Använde stegborr. Har en baktanke med detta. Limspikade 140x190x4mm björkplyfa på ena sidan. Gick till justersågen och slitsade upp genom hålen på tre positioner. Spikade plyfa på andra sidan.

Fegade ur och monterade stämjärnskassetten med skruv, utan lim. Kan tänkas att jag vill flytta boxen senare.

Så långt har jag kommit nu.

Mvh Findus

PS.Utformning av inredning är det verkliga jobbet med en låda. Varje liten pryl tar tid att tänka ut och tillverka. Genom att fuska med detaljfunktion bestämmer man sig för att om något halvår göra en ny. För en gångs skull skall jag försöka gå all in. Troligen leder det till att den blir överteknisk och oanvändbar. Jag ignorerar den risken den här gången :). DS

Redigerat 27 feb 2018 07:34
  15. findus42

Fornlämning
    Har lagt tredimensionellt pussel i dag. Kraven är höga. Ingen onödig luft. Kunna få ut vilket verktyg som helst utan att ta ut något annat. Få ner allt på bånken.

Började med de långa och de tunga grejerna som måste sitta direkt mot ryggen.
    IMG_0870.JPG

Det fanns en plan. Det fanns problem. Skelettpistoler har en hopplös geometri. När man vänder och vrider så faller det till slut på plats.
    IMG_0880.JPG

Fogpistolen hänger på en krok och vrider sig lätt åt sidan när hammaren skall ut. Atle och bräckjärn längs kanten. I botten får laddaren borrmaskinen och multimastern plats. Dock inga limpatroner. Lämnar jag laddaren hemma så går det ner att par tre stycken.

Kommen så långt utformade jag förvaring för div praktiska ting till ena vingen. Det tar tid att rita upp och placera saker. Uppbyggnaden sker innifrån och ut. För att kunna fästa så behövs en plan.
    IMG_0876.JPG

Skruvade av luckan för att få det lite enklare med ihopsättningen.
    Hopsatt ser det ut så här.
    IMG_0879.JPG

Andra sidan är förvaring för medellånga borrar, borrkasset och div specialgrejer i botten.
    IMG_0875.JPG

Konstruktionen är stadig nog för att hänga på en kasset till med tänger och lite mejslar.
    IMG_0882.JPG

De viktigaste lådfunktionerna är på plats

Logga in för att se filmer.

Mvh Findus

PS.Forumprogramvaran ville inte acceptera filmen. Tog 12 försök att få dit den. Redigerade bort en sekund. Startade om enheten. Rensade cash. Exporterade filmen till Iphone och lyckades lägga in den den vägen. Då försvann alla andra bilder :mad:. Gick tillbaka till paddan och raderade alla oanvändbara bildflaggor som inte ledde någonvart och laddade upp bilderna på nytt. Hoppas det går att läsa. DS

Redigerat 1 mar 2018 01:54
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.