A
Hej, vi bygger badrum på övervåningen i vårt hus från 1930. Ena bjälken, där vi behöver dra igenom avloppet, har flera urtagningar sen tidigare (se bild).

Dimensionerna är ca 80x220-230, den är hyvlad på vissa ställen därav diffar det. Fri längd 4 m.

Hur förstärker vi denna för att det ska gå att göra nytt hål, är det ens möjligt? Tyvärr kan vi inte använda tidigare hål då det inte är tillräckligt djupt hela vägen och det sitter en metallförstärkning på baksidan.

• Diagram över bjälke med urtagningar och måtten 80x220-230 mm, längd 4 m. Visar avstånd och djup på urtagningar för avloppsdragning i badrumsprojekt.
  • Bilden visar en bjälke i ett badrum under renovering, med flera urtagningar synliga. Framträdande träväggar omger området.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Ni får borra hålen mer i mitten av bjälken om det är 50-120mm hål sedan kan man limmskruva på konstruktionsplywood som man sågar i 220x 1200mm som man centrerar över hålen..

Det ser ut att vara brett i mellan bjälkarna? Man eftersträvar cc300-400mm i bjälklag vid badrum om ni ska ha keramikgolv..

• Gilla
Anonymhusbyggare och 3 till
  • Laddar…
Mitten på bjälken , och sen in med cc30 och 22spångolv ,

• Gilla
Anonymhusbyggare
  • Laddar…
Q
  • Gilla
Anonymhusbyggare och 1 till
  • Laddar…
Kan tipsa om min egen tråd hur jag gjorde. Blev utmärkt ! Utöver de som syns på bilderna la jag golvspån 22mm + 22mm spårad spån, armeringsnät + flytspackel. Det är styvt idag !

Edit; i de största facket på nästsista bilden tog vi upp ett 85mm hål tror jag de var, när röret svar på plats så satte jag även bitar mellan balkarna längst med röret för att staga upp ytterligare

https://www.byggahus.se/forum/threa...ag-i-badrum-bilder-finns.520412/#post-5792793

• Gilla
Anonymhusbyggare
  • Laddar…
A
Tack för länkar!

cc300 är tanken 🙂, men vill ha en plan för avloppet innan vi går vidare.

Q qvirre skrev:
Om du får plats skulle jag lägga en ny regel parallelt intill den gamla för att vara säker på att klinkers inte spricker senare. Dvs inte förlita mig på den gamla bjälken alls då den har så pass stora urtag på fel ställen.
Vi har inte möjlighet att lägga en ny hela vägen längs den gamla. Då måste stora delar av golvet utanför badrummet tas bort och det undviker vi gärna.

Att sätta en till parallellt men som sitter i kortlingen under badrumsväggen, som i sin tur sitter i den skadade balken, är det bättre eller sämre än att förstärka den på något sätt?

Jag har själv fått såga upp golvet utanför badrummet för att kunna lägga in nya balkar från ytterväggen till en källarvägg under badrummet för att få stöd. Känns dumt att chansa.

Bild på avloppsrör installerade genom bjälklag i ett rum, med trästomme och elrör ovanpå.
Skapa konto
Genomskärning av bjälklag med rör för avlopp, byggmaterial och verktyg synliga.
Skapa konto

Tog också hål rakt igenom bjälklaget för att flytta avloppet tvärs över

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.