Har ganska nyligen flyttat till hus. Har tummen mitt i näven, men har förstått att det är hit man vänder sig för tips och råd.
Huset har en utbyggnad i söderläge med räcke och tak, vi väljer att kalla det en veranda. Som jag har förstått det är denna typ av takkonstruktion ett s.k. ryggåstak. Problemet som har skett här är att takåsarna/reglarna som vilar på limträbalk (taknock) och väggbalkar har börjat glida isär och dra sig utåt/nedåt. Detta visar sig tydligast på den yttersta delen, ifrån huset sett. Det saknas jack i reglarna i anslutning till väggbalk och nockbalk. De ligger alltså och vilar på dessa. Finns inga spikplåtar, vinkeljärn eller liknande beslag som förstärker. Som ni kan se på bilderna har även ena väggbalken börjat vinkla sig utåt ifrån stolparna de är spikade i.
Har haft bekanta på plats som verkar i byggbranschen. De har givit mig råd om att sätta en förstärkande regel (de benämnde saken med ett mer proffsigt ord) som går tvärs över och sätts fast i reglarna/takåsarna, så det bildas en takstolsliknande konstruktion, för att förhindra reglarna för att glida isär ytterligare. Andra menar på att jag kan förstärka med vinkeljärn eller liknande beslag.

Vad skulle er rekommendation vara för att åtgärda detta problem? Kom gärna med så detaljerade svar som möjligt så även den mindre erfarne, jag, förstår mig på lösningen.

Tacksam för svar!
/ Wille

• Veranda med trästaket, tegelrtak och takränna i soligt väder; sittgrupp på trädäck omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en veranda med ryggåstak, där reglar har glidit isär och en väggbalk vinklat sig utåt från stolparna.
    Skapa konto
  • Utbyggnad med ryggåstak och träregelstruktur, veranda med glasdörrar och trämöbler, uteplats takproblem.
    Skapa konto
  • Träkonstruktion på veranda med ryggåstak, visar reglar och balkar utan förstärkning, sett från utsidan med grönska i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Veranda med vitmålat ryggåstak och träbalkar; saknar förstärkning som spikplåtar eller vinkeljärn. Synlig utåtvinklad väggbalk.
    Skapa konto
Jag håller med dina vänner som föreslog att göra en takstol av det där.
Om du av nån estetisk anledning inte vill ha liggande brädor kan du fundera på att använda stålvajrar istället. Så blir det inte fullt lika synligt.
Spikplåtar tror jag inte räcker.

• Gilla
Volvo Vovve Wille
  • Laddar…
Fråga vännerna en gång till eftrrsom de har sett det på plats. Fråga om inköpslista som innefattar trä, beslag, skruv, deras favoritkött att grilla och valfri dryck.
Helt överraskande bjuder du sedan in till en heldags grillfest någon gång i vår.

• Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
K
Varför hjälper inte dina bekanta dig om dom är i byggbranschen

• Gilla
Volvo Vovve Wille
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Jag håller med dina vänner som föreslog att göra en takstol av det där.
Om du av nån estetisk anledning inte vill ha liggande brädor kan du fundera på att använda stålvajrar istället. Så blir det inte fullt lika synligt.
Spikplåtar tror jag inte räcker.
Verkar som det är metoden att gå på!
Estetiken är inte prio, bara det är säkert och håller är jag nöjd.
Tack för svar!

Z z_bumbi skrev:
Fråga vännerna en gång till eftrrsom de har sett det på plats. Fråga om inköpslista som innefattar trä, beslag, skruv, deras favoritkött att grilla och valfri dryck.
Helt överraskande bjuder du sedan in till en heldags grillfest någon gång i vår
Z z_bumbi skrev:
Helt överraskande bjuder du sedan in till en heldags grillfest någon gång i vår.
Mycket bra idé!

K kniv skrev:
Varför hjälper inte dina bekanta dig om dom är i byggbranschen
Var mest bara nyfiken om det fanns alternativa lösningar som var mer effektiva eller hållbara. Men verkar som de lösningar jag fått till mig tidigare är det som gäller. Får locka hit dem med mat och dryck som tidigare person kommenterade!

Som amatör tycker jag att hela dimemsioneringen förutom nocknalken verkar lite klen för ett så tungt tak? På bilderna ser det även ut som att det finns stora sprickor i pelarna/stolparna - borde de inte vara av limträ eller i alla fall konstruktionsvirke?

/Krille

Det där ser inte värst stabilt eller pålitligt ut.
Inget verkar vara ordentligt ihoplåst.
Kanske nån enstaka spik.
Lite av plockepinn.

Ta nu ordentlig hjälp av dina bekanta inför en vinter till med snö.
T o m den centralt stående stolpen verkar i stort sett stå fritt.

Om det vore mitt hade jag börjat med att dra in ytterbjäkarna med spel så att allt ligger i våg och står i lod och sen säkra med typ vanlig talstolskonstruktion / takbjälkar.

Att dra ihop med i ändarna gängade grövre järn stänger, har man sett i
t ex större lokaler.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.