Byggahus.se

Hur förstärka golvet?

1. L
    Medlem · 64 inlägg

Lillblomma

Medlem
    Hej!
    I helgen ska vi lägga klinker i hallen.
    Det är träbjälklag och reglarna sitter med cc ca 450 mm.
    På det är det spikat spontat virke, ca 13 mm. Golvet känns RELATIVT stumt, men inte helt.
    Hur mycket måste vi förstärka?
    Vet att branchorg säger cc 300 mm eller dubbel golvgips, men vi försöker slingra oss lite.
    Med dubbel gips blir det för stor nivåskillnad till parketten intill.
    Och det blir svårt att hitta vettiga upplag för nya reglar.
    Räcker det med en enkel gips på, om man limmar? Och vad limmar man med i så fall?
    Kanske tom en renoveringsgips? (Fast det tror jag knappt på själv...) Vi vill att det ska bygga så lite som mäjligt...
    Nån som vet?

2. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Re: Hur förstärka golvet?

Är verkligen inte golvet tjockare än 13 mm? Det måste vara slipat till max och lite till... Det är inte fråga om ett mät- eller skrivfel?

Jag vill inte gärna ge något råd om det är så att golvet faktiskt inte är tjockare, men generellt sett räcker en limmad golvgips. Ett lim som brukar rekommenderas här på forumet är Ardex S48. Dyrt, men bra... :)

3. L
    Medlem · 64 inlägg

Lillblomma

Medlem

Nä, alltså på sponten har det varit masonit och plastmatta. á la -68!
    Ska upp och mäta spontyen, men det lutar nog att vi låter den vara och limmar en gilvgips på.
    Synd att jag inte läst det där om Ardex när jag var hos plattsättarn och lånade kakelskäraren, det har ju han...

4. L
    Medlem · 64 inlägg

Lillblomma

Medlem

hmmm...
    Sponten är 18 mm, inte 13...

Blir det bra då med en limmad golvgips på det?

5. L
    Medlem · 64 inlägg

Lillblomma

Medlem

Har två alternativ då.
    Det intilliggande golvet är från reglarna räknat 18 mm (spont) + ca 1 mm (aerolen) + 14 mm (parkett) mm=33 mm.
    Klinkret är 5 mm, värmeslingan 4 mm, den lägger vi direkt i fixen så jag räknar fix inkl kabel 5 mm.
    Alt ett, vi limmar ett lager golvgips på sponten.
    Nivåskillnaden blir 33-5-5-12,5-18=7,5 mm.
    Alt två, vi tar bort sponten och sätter dubbel limmad golvgips på cc 450 mm reglar. Nivåskillnaden blir 33-5-5-12,5-12,5=2 mm.

Vi föredrar såklart alt två. Mer jobb, men mindre nivåskillnad.
    "Duger" det? Dubbel limmad golvgips på cc 450 reglar?

Snälla Bob_the_builder, svara snabbt!
    Ska sätta igång i morgon...

6. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Jag skulle nog inte våga köra på alt 2. Jag vet att det har diskuterats lösningar här på forumet med dubbel gips på glespanel, men vad jag vet aldrig direkt på bjälklag. Jag kan helt enkelt inte tillräckligt för att säga ja, men det kanske finns någon annan som hinner svara innan ni ska sätta igång.

Å andra sidan tycker jag inte 7,5 mm är så mycket att bråka om. Det finns snygga övergångslister att täcka med...

7. B
    Medlem · 27 inlägg

Bengan_gbg

Medlem

Lite tyckande från sidan då - inget konkret tips alltså. 7,5 mm nivåskillnad märks inte. Särskilt inte om man ändå har en övergångslist mellan.

8. P
    Medlem · Skåne · 307 inlägg

peterand

Medlem

Golvgips kan inte läggas på reglar så ditt alt 2 utgår.

Lägsta lösning är 13mm golvgips limmad (med S48 eller motsvarande) på bef undergolv alternativt minst 15mm fiberflyt med armeringsmatta (putsnät) i botten, här kan man med fördel flyta in golvvärmen.

Det sistnämnda används ofta vid badrumsbygge på träbjälklag och ger ett bra resultat

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.