Min Nibe F370 går "all in" med effekt på 7-8kW ca: 5-10 gånger per dygn. Är inställd på inomhusklimat: temperatur 2 och väggtermostaterna på max förutom i sovrum. Fick inställningen rek från servicetekniker.
Villrådig

Hej!
Det är svårt att veta - men vanligen täcker en NIBE F370 ca 2kw av ditt uppvärmningsbehov för värme och vatten - därefter används inbyggd elpatron. Ett "vanligt" hus kan utan problem behöva 7-8kw för att hålla varmt. Ett hus på 150 m2 med mindre isolering och vintertid kan 7-8kW för att hålla värme. Tillkommer även behov för vattenproduktion.
Det framgår heller inte om du får väldigt varmt, eller ojämn värme osv. Men går elpatronerna in stötvis med mycket effekt behöver det ändå inte göra att elräkningen drar iväg supermycket.

MVH
Robin

Robin Toneby Robin Toneby skrev:
Hej!
Det är svårt att veta - men vanligen täcker en NIBE F370 ca 2kw av ditt uppvärmningsbehov för värme och vatten - därefter används inbyggd elpatron. Ett "vanligt" hus kan utan problem behöva 7-8kw för att hålla varmt. Ett hus på 150 m2 med mindre isolering och vintertid kan 7-8kW för att hålla värme. Tillkommer även behov för vattenproduktion.
Det framgår heller inte om du får väldigt varmt, eller ojämn värme osv. Men går elpatronerna in stötvis med mycket effekt behöver det ändå inte göra att elräkningen drar iväg supermycket.

MVH
Robin
Tack för ditt svar. Jag har inte ojämn värme men funderade på kommande effekt avgift.
Jag har E.ON som nätägare och de har aviserat effekt avgift till våren 2026 så jag får avvakta.
MVH/ Anders

Din värmepump har både effektvakt och möjlighet till styrning utifrån. Man kan även begränsa effekten på eltillskottet. Så det finns flera möjligheter att få ner effektutnyttjandet.

• Gilla
Anders Åkerlund2022 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Din värmepump har både effektvakt och möjlighet till styrning utifrån. Man kan även begränsa effekten på eltillskottet. Så det finns flera möjligheter att få ner effektutnyttjandet.
Tack Daniel! Det låter betryggande. Ska kolla vidare. Bästa hälsningar/Anders

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.