Jag har en stor jordhög och stenar vid min tomtgräns efter ett altanbygge. Problemet är att enda vägen för att nå dit och för att köra bort den är över min gräsmatta.

Har en bonde som erbjuder sin traktor för att flytta högen men senast han hjälpte till med ett sånt jobb så blev det rejäla märken i gräsmattan. Troligtvis för att en vanlig lantbrukstraktor inte direkt är anpassad för sådant.

Så, har ni något tips på hur jag kan flytta jordhögen över gräsmattan utan att förstöra hela gräsmattan? Ska jag kolla efter någon särskild lastmaskin eller vad gör man?

Skottkärra?

Grannen kan hämta på vintern

S Gangstersmed skrev:
Skottkärra?
Det är på tok för mycket.

J jehr skrev:
Grannen kan hämta på vintern
Behöver få bort det snarast.

Körplåtar?

13th Marine 13th Marine skrev:
Körplåtar?
Vad är det?

Ok googlade nu. Körplåt är inte aktuellt.

Det finns ingen mindre maskin man kan hyra och som är mer skonsam för gräsmattor?

G Gipsvägg skrev:
Vad är det?
Nån som tar bilder (plåtar) på en sångkör såklart!

• Haha
Ucklahoma och 1 till
  • Laddar…
Minilastare?

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
S
Lyfta med kran?

A
Hur stor är plånboken?
Hur långt in på tomten?
Några hinder i vägen?

coconut
Hyr en självlastande minidumper, den ger minimalt med skador på gräset

N
Låt grannen köra in, och sen fixa gräsmattan.
Bästa alternativet.

• Gilla
TreeView
  • Laddar…
B
Jag brukar köra en del traktor över gräsmatta. Ja, det blir lite skador. Men om man väljer en torr period på året eller vinter inga problem. Snabb återhämtning av gräsmattan.

Jag skulle säga att jorden hos oss brukar vara väldigt torr från mitten av maj en period. Ungefär samma period som man brukar ha eldningsförbud brukar det gå utmärkt att köra traktor på gräsmattan med rimliga skador.

Bil med släp funkar också. Även om lastningen av släpet då blir med spade om man inte har något bättre.. så det beror ju lite på hir stpr hög man har och hur stora stenar man har. Och hur envis man är. Även där gäller ju samma sak, att man ska köra när det är torrt i backen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.