58 277 läst · 2 431 svar
58k läst
2,4k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Eftersom de inte lyckas begripa hur marknaden fungerar, så lyckas de ju inte kritisera marknadens mekanismer. Utan det blir bara svepande anklagelser om att marknaden har havererat och liknande. Efter som de inte förstår hur det fungerar så föreslås det även ”lösningar” som inte fungerar i verkligheten.
Du tjatar bara vidare som "ett hack" i en gammal vinylskiva!D Daniel 109 skrev:Eftersom de inte lyckas begripa hur marknaden fungerar, så lyckas de ju inte kritisera marknadens mekanismer. Utan det blir bara svepande anklagelser om att marknaden har havererat och liknande. Efter som de inte förstår hur det fungerar så föreslås det även ”lösningar” som inte fungerar i verkligheten.
Det spelar väl ingen som helst roll om "marknadens mekanismer" fungerar "som dom är tänkta, när 90 år av billig stabil el med 40 öre/kwh & plötsligt på endast några år kan rusa upp över 10 kr kwh vissa timmar!
Och att andra fasta kostnader på elräkningen rusar.
Folket & industrin behöver trygghet vad gäller "våran elräkning & välfärd", & det får inte bli en status att kunna ha råd med 20 grader hemma vintertid.
Människor reagerar olika när de blir påkomna med faktafel.J jawen skrev:
De flesta blir glada av att lära sig nåt nytt.
Sen finns det de som känner sig idiotförklarde, tråkigt att du tillhör dom.
När det gäller ödmjukhet visade du själv NOLL sådan när du rackade ned på en skribent ( Daniel) som påstod att vi haft elransonering i Sverige
.Nåt du själv hävdade vi aldrig haft.
jawen : "
Källa på det?
Såklart att du inte har, för det vart aldrig behov av ransonering!
Det vart bara förberedande utskick om råd, "om vargen kommer"
Men kom aldrig.
När du sen blev överbevisad (med länk) var det noll ödmjukhet/pudlande utan snarare försökte du slingra dig och lämna ämnet.
Sen pratade vi om VFs nettoinkomster sista åren å då börjar du jmf med VFs resultat (som har noll relevans i sammanhanget) från 1998 !!!!!
(26 år sen å ett helt annat VF innan stor -expansionen börjat)
En ovidkommande siffra för 26 år sen ska jmf med nettointäkt 2023…?
Ser du inte själv att det galna i jjämförelsen?
Vidare så kallar du VFs nettoomsättning 2023 för VFs vinst vilket gör förvirringen komplett.
Det är ingen skam att inte kunna läsa ett bokslut (Här skillnad nettointäkt/resultat) men om så nu är fallet borde man kanske fundera på om det är i just det ämnet man ska ta diskussionen...
3e sakfelet på rak arm var när du påstod att Nordbanken var privatägt då staten tog över vid bankkrisen.
Det som lurade dig var att PK-Banken hade köpt gamla Nordbanken och sen antagit samma namn.
Där försvann du också istället för att pudla när bifogad länk visade att du hade fel. (Du påstår att jag aldrig länkar till facts... Ett bevis till på att du hade fel)
Ser att du är snickare. Jag skulle ALDRIG utmana dig på ditt gebit, där är jag näst intill rudis, ivartfall är jag på på bortaplan.
Inte heller yttrar jag mig i diskussionen om svängmassa, där är jag definitivt rudis.
MEN när det kommer till Ekonomi/marknader/handel/trading etc, DÅ är jag på hemmaplan.
Skomakare - bli vid din läst! 😆
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 403 inlägg
Forumets fyraåring slår till med sedvanlig retorisk briljans!K karlmb skrev:
När man har så påvra argument att ens sammanhängande linje är att touretteskt förolämpa dem man önskar debattera med, då är man uppenbarligen inte ärligt ute efter att faktiskt få svar.
Titta...ett redigt ad hominem kunde du iaf få ur dig! Då vet vi.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 19 403 inlägg
Absolut. Det var inte menat som något annat.
Och vad är det du nu vet, att din konfrontativa, nedlåtande attityd har verkan?
Grattis.
Och vad är det du nu vet, att din konfrontativa, nedlåtande attityd har verkan?
Grattis.
Märkligt att varenda gång nån kommer med ett förslag så klarar du inte att kommentera det i sig själv utan att skriva att förslagställaren inte förstår hur det fungerar.D Daniel 109 skrev:Eftersom de inte lyckas begripa hur marknaden fungerar, så lyckas de ju inte kritisera marknadens mekanismer. Utan det blir bara svepande anklagelser om att marknaden har havererat och liknande. Efter som de inte förstår hur det fungerar så föreslås det även ”lösningar” som inte fungerar i verkligheten.
Aldrig nån enda gång någon dialog om varför förslaget är dåligt i sig.
Oftast en svada om något "sakfel" på sin höjd.
Ja. Typ som att det är fel att täta taket pga vi ju vet att det regnar nästan jämnt.S Snikholt skrev:
Skogsägare
· 19 403 inlägg
Sakfrågan är sedan länge besvarad, så länge politiker politiserar elmarknaden kommer prissättningsmeksnismerna spegla de politiska besluten.
Dålig politik kan inte gömmas bakom magisk prissättning.
Dålig politik kan inte gömmas bakom magisk prissättning.
Jaha, så eftersom politikerna har riggat marknaden fel så är det meningslöst att diskutera problemen och dess lösningar? Är det så du menar?Nötegårdsgubben skrev:
Detta är givetvis en politisk fråga, varför bygger du den halmgubben?