Jag menar att det funnits en internationell elmarknad i 110 år. Långt innan EU och dess företrädare ens fanns för att försöka reglera den.

Det har funnists en marknad för elproducenter. Men det var staten som upphandlare och sålde vidare till konsumenter. Så visst visst fanns det en marknad. Även om den inte var alls lika fri.

I dag är det en tämligen oreglerad handel med el. Att det finns utsläppsskatter och regelverk runt anläggande av produktionskapacitet är en annan sak. Handeln är fri.

D Daniel 109 skrev:
Det har funnists en marknad för elproducenter. Men det var staten som upphandlare och sålde vidare till konsumenter. Så visst visst fanns det en marknad. Även om den inte var alls lika fri.
Kan du berätta med om det statliga elmonopolet?

Boilerplate4U
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag menar att det funnits en internationell elmarknad i 110 år. Långt innan EU och dess företrädare ens fanns för att försöka reglera den.
Jag har lite svårt att få ihop historien om en 110 år lång och oreglerad elmarknad som dessutom varit kopplad mellan Danmark och Sverige under samma period.

Danmark:
  • Första elverket, "Gothersgadeverket", öppnades i Köpenhamn 1892.
  • Första reglering av elmarknaden, "Starkaströmslagen", 1907.
  • Fri marknad: 15 år.
Sverige:
  • Första elverket öppnades i Göteborg 1884 och Brunkebergsverket i Stockholm 1892.
  • Första reglering av elmarknaden 1903 (1902:71 "Lag om kraftförsörjning"). Lagen gällde i 93 år!
  • Fri marknad: 19 år.
Första elkabeln mellan Danmark och Sverige:
  • Den första elkabeln mellan Pålsjö och Helsingör togs i bruk i december 1915 med en kapacitet på cirka 6 MW.
  • Fri marknad: 0 år.
Referenser:

Mikael_L
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jag har lite svårt att få ihop historien om en 110 år lång och oreglerad elmarknad som dessutom varit kopplad mellan Danmark och Sverige under samma period.

Danmark:
  • Första elverket, "Gothersgadeverket", öppnades i Köpenhamn 1892.
  • Första reglering av elmarknaden, "Starkaströmslagen", 1907.
  • Fri marknad: 15 år.
Sverige:
  • Första elverket öppnades i Göteborg 1884 och Brunkebergsverket i Stockholm 1892.
  • Första reglering av elmarknaden 1903 (1902:71 "Lag om kraftförsörjning"). Lagen gällde i 93 år!
  • Fri marknad: 19 år.
Första elkabeln mellan Danmark och Sverige:
  • Den första elkabeln mellan Pålsjö och Helsingör togs i bruk i december 1915 med en kapacitet på cirka 6 MW.
  • Fri marknad: 0 år.
Referenser:
  • [länk]
  • [länk]
  • [länk]
  • [länk]
  • [länk]
Nu skriver du igen något som inte ens är påstått av den du citerar.

Ärligt talat måste jag nog snart utse dig till kungen av halmdockor.

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu skriver du igen något som inte ens är påstått av den du citerar.

Ärligt talat måste jag nog snart utse dig till kungen av halmdockor.
Ärligt talat nu får du ge dig! Tesen var, och jag citerar "Men vi har exempelvis haft en gemensam elmarknad mellan Sydsverige och Danmark i 110 år. Så jo, marknaden kom först."

Så du kanske ska läsa på lite innan du yttrar dig igen! ;)

Redigerat:
Det är ofta lämpligt att stå kvar när man trampar i klaveret. Att du kan skriva exempelvis att Danmark först hade en fri elmarknad som efterhand reglerades och ifrågasätta mitt generella hävdande att marknaden föregår regleringen (och det senare per definition är att det offentliga lägger sig i) är underhållande om än inte imponerande.

• Haha
blackarrow
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi har då och då höga elpriser vi lider av.
Alla andra europeiska länder har ännu högre elpriser, de lider mer.
Fast dom europeiska länder du pratar om, har ju väldigt mycket mindre behov att köpa el eftersom klimatet är varmare!

En enorm skillnad på 4 plusgrader eller minus 7 vad gäller kWh behov.
Så att säga "dom lider mer", blir nästan provocerande.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
kw/h är inte en synonym till energi. Det är inte ens en enhet för energi.

• Haha
jawen
  • Laddar…
Mikael_L
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Ärligt talat nu får du ge dig! Tesen var, och jag citerar "Men vi har exempelvis haft en gemensam elmarknad mellan Sydsverige och Danmark i 110 år. Så jo, marknaden kom först."

Så du kanske ska läsa på lite innan du yttrar dig igen! ;)
Ja och det stämmer ju precis, till skillnad mot vad du claimar.

Eller det som jag lade märke till, du lade en annan åsikt på nötegårdaren än vad han har skrivit, för att kunna angripa denna (påhittade) åsikt.

Det är det som inom retoriken kallas "halmdocka".

Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller det som jag lade märke till, du lade en annan åsikt på nötegårdaren än vad han har skrivit, för att kunna angripa denna (påhittade) åsikt.
Det där är nåt som sker förvånansvärt ofta på BH jmf med andra fora jag frekventerar…
Undrar varför🤔

Mikael_L
J jawen skrev:
Fast dom europeiska länder du pratar om, har ju väldigt mycket mindre behov att köpa el eftersom klimatet är varmare!

En enorm skillnad på 4 plusgrader eller minus 7 vad gäller kWh behov.
Så att säga "dom lider mer", blir nästan provocerande.
Det där var så dumt att jag inte ens ids bemöta.

• Gilla
Klacken
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Det där är nåt som sker förvånansvärt ofta på BH jmf med andra fora jag frekventerar…
Undrar varför🤔
Finns många kombinations diagnoser inom vården, som har både svårigheten att göra sig förstådd av andra i tal & skrift OCH har svårigheter själv med att förstå andras tal & skrift.

Alla dessa diagnoser bottnar i en uppmärksamhetsstörning.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där var så dumt att jag inte ens ids bemöta.
Hm… finns ju en poäng där, utifrån en privatperson som värmer sitt boende med els, synvinkel.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Finns många kombinations diagnoser inom vården, som har både svårigheten att göra sig förstådd av andra i tal & skrift OCH har svårigheter själv med att förstå andras tal & skrift.

Alla dessa diagnoser bottnar i en uppmärksamhetsstörning.
Nu är du nog på fel forum…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.