58 277 läst · 2 431 svar
58k läst
2,4k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Tja, jag brukar tycka att man måste ha med tillräckligt mycket detaljer för att helhet ska bli korrekt.Mikael_L skrev:
Jämförelser blir sällan bra.
Två personer med olika förståelse eller olika liknelser kan nog aldrig komma överens om varken likheter eller olikheter.
Vi har ju oftast billig el så vad är problemet?
Varför gnäller folk? 😉
Lugn, bara lugn.Boilerplate4U skrev:
Man måste ju hinna med fredagsfika…
.Det har jag aldrig påstått.
Jag försökte snarare hävda att olika produkter/marknader klarar fri prissättning utan att handeln nödvändigtvis går via en börs.
För att vidga vyerna lite.
Varför inte ta ved för uppvärmning som exempel.
Vissa sålde för 4-5000kr/m3 medan andra inte ville svinna sina trogna kunder och sålde kapad brännved till samma gamla pris.
Det som skiljer är väl ffa matchningalgoritmen mellan köpare och säljare. 😛
Tack för länken.Boilerplate4U skrev:
Så du menar på allvar att Sverige då var kommunistiskt innan 1996 🙄Mikael_L skrev:
Man ska nog inte missbruka ord på detta viset, dom blir missvisande & urholkade annars.
Men du kanske jobbar med media 😉
Vi har då och då höga elpriser vi lider av.J jawen skrev:
Alla andra europeiska länder har ännu högre elpriser, de lider mer.
Och i förlängningen menar jag att de nog har gott om incitament att ordna till det bättre, och då blir det automagiskt bättre här också. Då höga priser inte uppstår i Sverige, utan importeras från närliggande elområden.
Nej, vare sig på allvar eller skämt, och jag har inte ens varit i närheten av att påstå något sådant.J jawen skrev:
Vad tänker du att jag har missbrukat?J jawen skrev:
Eller har du råkat citera fel?
Jag skulle vilja ha en bättre reglerad elmarknad. Om det innebär mer eller mindre reglering har jag ingen aning om. Den nuvarande regleringen är säkert på rätt många sidor text. Sen är det nästan lite komiskt att en del skribenter som förespråkar marknadsliberalism verkar tycka att just den regleringsmängd som vi just nu har i elmarknaden ger en s.k. fri marknad. Hur man än vrider och vänder på det så är ju sanningen att marknaden är väldigt reglerad och knappast fri. Hade marknaden verkligen varit fri så hade ju jag kunnat bygga ett litet kolkraftverk på tomten och börjat sälja el, men det kan jag givetvis inte enligt alla regler som finns. Så det vi har är väl snarare någon variant på planekonomi där det mesta detaljstyrs av staten/EU.Mikael_L skrev:
Problemet är ju att 1 kr extra för dem inte ger samma påverkan som för oss som har mkt större volym.Mikael_L skrev:
Vi har då och då höga elpriser vi lider av.
Alla andra europeiska länder har ännu högre elpriser, de lider mer.
Och i förlängningen menar jag att de nog har gott om incitament att ordna till det bättre, och då blir det automagiskt bättre här också. Då höga priser inte uppstår i Sverige, utan importeras från närliggande elområden.
Hela marknaden är riggad för att inte ta hänsyn till volym.
Nu var min avsikt inte att påvisa något fel i hur elhandel går till utan ett tafatt försök att beskriva hur handeln går till. 😉Z Zodde skrev:Nej det gör det inte. Aktier, likt i stort sett alla papper å commodities handlas under dagen. Här skiljer sig el ut genom ett enda handels tillfälle.
Även om el hade handlats som aktier, vilket de av praktiska orsaker inte kan, hade de ändå behövt en intra day market så där hade det inte gjort nån skillnad.
Ser absolut inget galet i en enda körning där du får dagens alla timmar matchade i ett svep.
Precis som börsens öppnings å stängningscall.
På aktiebörsen kan miljontals människor köpa å sälja direkt.
På Nordpool är det bara några hundra medlemmar som kan göra det och att de skulle ha behov av att handla fritt under hela dagen har jag aldrig sett.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 403 inlägg
Ur ett frihetligt perspektiv är det att blanda sig i.Boilerplate4U skrev:
Först har vi marknaden, sedan regleringen av den. Det är inte så att marknaden uppstår genom regleringen.
Därmed inte sagt att det är fel att det finns en reglering av marknaden.

Boilerplate4U
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 2 198 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- Tomte-tekniker · Nordpolen
- 2 198 inlägg
Ska man vara riktigt petig fanns det ju ingen marknad alls före avregleringen 1996. Runt 1999–2000 tog man bort kravet på särskild timmätare och Nord Pool började öppna upp för internationell handel.Nötegårdsgubben skrev:
Men regleringarna har funnits där hela tiden, om än i olika former vilka har förändrats i takt med marknadens utveckling. Både avreglering och efterföljande regleringar har alltid varit beslutade av poltiken.
Jo men "våra" EU-parlamentariker har nog inte lagt sig i särskilt mycket mer än att MP noga bevakat allt som händer i Bryssel.Boilerplate4U skrev:
Hela elmarknaden är ju detaljreglerat via EU direktiv och förordningar.
Den här är väl den som styr mest inkl handeln, artikel 6 och framåt
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019R0943
Alla förordningar och direktiv
https://ei.se/om-oss/lagar-och-regler/eu-lagstiftning/eu-lagstiftning-el
Sen har Sverige med stor sannolikhet skickat sakkunniga från EI och SvK med en grön-röd syn på elmarknaden till ACER samt Entso arbetsmöten.
Men på något sätt måste Europa få ordning på den här grön-röda röran.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 403 inlägg