58 293 läst · 2 431 svar
58k läst
2,4k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Eh, Daniel sade att elpriset i Sverige inte blir 5 kr/kWh bara för att han betalar det när han rullar in på macken.K karlmb skrev:
Det skulle ju kunna vara el till en elektrisk timmerbil iofs.
Det var jag som blandade in virkesbranchen som något utopiskt framtids exempel, om jag inte missat något inlägg.
Sen vet väl alla som bygger altaner att virkespriset varierar. 🤨
Men på konsumentsidan råder närmast kartellartade stabila priser.
Över tid är priserna stabilare än elpriserna.
En stor skillnad mot virke är att elen aldrig tar slut hos din "återförsäljare".
I stället matchas köpare och säljare "i grosistledet" så att du alltid får varan du behöver, fast till ett högre pris vid bris på billig el.
Haha, jag vet. Men enligt Daniels ordinarie doktrin så kan inte el handlas som virke.blackarrow skrev:
Eh, Daniel sade att elpriset i Sverige inte blir 5 kr/kWh bara för att han betalar det när han rullar in på macken.
Det skulle ju kunna vara el till en elektrisk timmerbil iofs.
Det var jag som blandade in virkesbranchen som något utopiskt framtids exempel, om jag inte missat något inlägg.
Sen vet väl alla som bygger altaner att virkespriset varierar. 🤨
Men på konsumentsidan råder närmast kartellartade stabila priser.
Över tid är priserna stabilare än elpriserna.
En stor skillnad mot virke är att elen aldrig tar slut hos din "återförsäljare".
I stället matchas köpare och säljare "i grosistledet" så att du alltid får varan du behöver, fast till ett högre pris vid bris på billig el.
Tja.Boilerplate4U skrev:
Jag fattar fortfarande inte riktigt.
Du vill alltså att politikerna ska börja blanda sig i elmarknaden, inte att marknaden ska få styra sig själv?

Boilerplate4U
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 2 198 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- Tomte-tekniker · Nordpolen
- 2 198 inlägg

Boilerplate4U
Medlem
· 2 198 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 198 inlägg
Eh, förklara gärna hur du menar att regleringen av elmarkandden som styrs av elmarknadsförordning är releterad till inköp av virke på den fria marknaden eller den vanliga aktiehandeln?blackarrow skrev:
Fast det skulle väl kunna bli så i framtiden att det uppstår utbudsbrist på virke med höga priser om det finns dagar då sågverken står stilla liksom transporterna pga elbrist eller högt elpris gör att de tar sitt ansvar för efterfrågeflexibiliteten.
Fast inte på timbasis utan kanske dag eller vecka.
Man höjer priset på varor man har ont om för att styra över köparna till virkesdimensioner man har i större volymer.
Jag är lite förvånad över alla diskussioner, men ingen nämner hur matchningsalgoritmerna för elbörsen skiljer från tex aktiebörsen.
En annan intressant diskussion kunde vara om och i så fall varför företag betalar ett lägre genomsnittligt pris för elen de köper.
Det beror ju inte på att de lagt bättre bud på Notdpool spot.
Om du är intresserad att diskutera matchningsalgoritmen "EUPHEMIA" för elbörsen kan du läsa den här: "EUPHEMIA Public Description Single Price Coupling Algorithm 1st August 2024"
I praktiken fungerar väl Nordpool rätt likt hur börsen fungerar på morgonen när den öppnar. Även där är målet att så många aktier som möjligt byter ägare och alla säljs till samma pris.blackarrow skrev:
Har skrivit många ggr. Att man vill köpa en större mängd aktier, då är det inget konstigt ifall man kan få dem lite billigare pga säljarna inte hittar andra köpare.Boilerplate4U skrev:
Eh, förklara gärna hur du menar att regleringen av elmarkandden som styrs av elmarknadsförordning är releterad till inköp av virke på den fria marknaden eller den vanliga aktiehandeln?
Om du är intresserad att diskutera matchningsalgoritmen "EUPHEMIA" för elbörsen kan du läsa den här: "EUPHEMIA Public Description Single Price Coupling Algorithm 1st August 2024"
Men när det gäller el, ja då är det istället en liten säljare som kan sätta priset väldigt högt och för att den sista loosern också ska få sin vara (kWh) så måste plötsligt inte bara han utan alla andra ocskå betala det pris han är beredd att betala.
Leder systement på aktiesidan till lägre priser? Ja, för några.
Leder systemet på elsidan till högre priser? Ja, för alla.
Och? Är det den handeln som är avgörande? Eller den där den övervägande handeln sker, under resten av dagen?K krfsm skrev:
Nja, om tex ABB aktiekursen på börsen stängde på 619 kr en viss dag så säger det väl inget om vad som betalades för att köpa aktien under dagen.Z Zodde skrev:
För varje affär så matchas en viss volym med samma pris. Då blir det affär. Det sker att godtyckligt antal affärer per dag och till olika priser.
Elen matchas inte löpande utan matchning av pris, volym, köpare och säljare för varje klocktimme i förväg en gång per dygn. (Dagenföre handel).(Det finns förstås likheter med att lägga upp bud/aktieaffärer, men jag tycker det är en väsentlig skillnad i att det görs "en körning" som "tröskar igenom" alla bud och volymer en gång per dygn).
Det gör också att det behövs en intradaghandel(samma dag) eftersom tex förbrukningen (eller produktionen) kan variera mot prognos. Så elhandlare behöver köpa lite extra el.
Slutligen kan SvK behöva lägga bud på "reservkraft". Om intradaghandeln inte är i balans under timmen kan det behövas köpa mer el för att hålla uppe frekvensen. Det behovet minskar vid 1/4h handel.
(Shit, jag hade aldrig tänkt skriva något inlägg som försöker förklara elmarknaden).
Tänk om du kunde köpa och sälja aktier till gårdagens fastställda pris? Bara betala lite för att balansera avvikelser i handelsvolymer. Tja, den jämförelsen haltar väl, det finns intradaghandeln också, men det är väl ändå en principiell skillnad.
Vill du ha en mer reglerad elmarknad (där politikerna alltså styr och ändrar villkoren, flöden, priser osv) eller en mindre reglerad marknad, där politikerna inte petar så mycket i det hela?Boilerplate4U skrev:
Nej det gör det inte. Aktier, likt i stort sett alla papper å commodities handlas under dagen. Här skiljer sig el ut genom ett enda handels tillfälle.blackarrow skrev:
Även om el hade handlats som aktier, vilket de av praktiska orsaker inte kan, hade de ändå behövt en intra day market så där hade det inte gjort nån skillnad.
Ser absolut inget galet i en enda körning där du får dagens alla timmar matchade i ett svep.
Precis som börsens öppnings å stängningscall.
På aktiebörsen kan miljontals människor köpa å sälja direkt.
På Nordpool är det bara några hundra medlemmar som kan göra det och att de skulle ha behov av att handla fritt under hela dagen har jag aldrig sett.
Redigerat:

Boilerplate4U
Medlem
· 2 198 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 198 inlägg
@blackarrow: jag glömde att nämna att detta upplägg med Single Price Coupling är helt skilt från de algoritmer som används på traditionella börser som tex Nasdaq.Boilerplate4U skrev:
Jag skulle väl vilja påstå att det både finns en principiell skillnad men även en principiell likhet.blackarrow skrev:
Beroende på om man kikar på mikronivå eller makronivå så blir väl det ena korrekt.

Boilerplate4U
Medlem
· 2 198 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 198 inlägg