Boilerplate4U
Mikael_L Mikael_L skrev:
Boilerplate4U, jag får intrycket att du just nu skriver en massa utan att tänka på vad det betyder, eller hur det fungerar med det du citerar.
Det känns helt klart virrigt, och liksom inte riktigt vad du brukar stå för annars ... Den enda gemensamma nämnaren är att du vill använda ordet "poltiska..." i varje inlägg.
Det var inte alls min tanke! Jag förstår om det blev lite rörigt beroende på ordningen i kommentarerna. Det jag ville säga är att politiken spelar en stor roll när det kommer till reglering av elmarknaden.

Jag tycker att våra politiker ofta ger med sig för lätt på ett typiskt svenskt sätt utan att verkligen kämpa. En stor aktör som Tyskland vet hur de kan utnyttja systemet medan en Svensk tiger. 😉

Boilerplate4U
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför tycker det är så önskvärt att locka mer kraftproduktion till ställen där det redan är överskott att det motiverar bidrag för att bygga ännu mer?
Tvärtom, det jag försökte förklara var att när spelreglerna är otydliga blir marknadsaktörerna osäkra och tvekar att investera.

Ett sätt att underlätta investeringar i exempelvis havsbaserad vindkraft eller kärnkraft är att staten kan gå in med någon form av garanti så att aktörerna vet att om elmarknaden omregleras finns det en trygghet för deras investeringar.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ju en bra mekanism att det blir mindre och mindre attraktivt att bygga mer elproduktion i områden där det finns överskott på el.

Det behöver inte ges stöd för snökanoner på Grönland, eller anläggningar för att krossa till sand i Sahara.
Nja. Produktionen där behövs ju, i norra Sverige. Bygg överföringskapacitet på sikt så ordnar sig den biten.
Men trist om kraftverk läggs ner innan dess.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det var inte alls min tanke! Jag förstår om det blev lite rörigt beroende på ordningen i kommentarerna. Det jag ville säga är att politiken spelar en stor roll när det kommer till reglering av elmarknaden.

Jag tycker att våra politiker ofta ger med sig för lätt på ett typiskt svenskt sätt utan att verkligen kämpa. En stor aktör som Tyskland vet hur de kan utnyttja systemet medan en Svensk tiger. 😉
Jo allt är politik, tyvärr fastnade vi i en grön-röd tysk sörja.

Märkligt idag är att Tyskland kör kol samt fossilgas förfullt och SE4 priserna är fortfarande låga.

https://www.smard.de/home

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

https://app.electricitymaps.com/zone/DE/72h/hourly

Alla överföringar verkar gå fullt men man har något mer vindkraft än en riktig "Dunkelflaute"

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Att jämföra vanliga handelsvaror med elmarknaden är inte helt enkelt eftersom el fungerar på ett unikt sätt. Om vi skulle applicera samma logik på virkesmarknaden skulle det betyda att en tysk som köper virke för dubbla priset direkt skulle påverka priset i hela Sverige samma dag.😀

Det är ganska tydligt att såna regleringar och prisstyrningar inte funkar för vanliga varor på samma sätt som för el där marknaden är uppbyggd på ett helt annat sätt.
Ja det är ju detta marknadsliberalerna ständigt snubblar på. Förväntar mig inget vettigt svar från nån av dem.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Det är ni som hela tiden snubblar. Det fungerar inte så.
Om vi skulle applicera samma logik på virkesmarknaden skulle det betyda att en tysk som köper virke för dubbla priset direkt skulle påverka priset i hela Sverige samma dag.
Om jag rullar in på OK och köper el för 5kr/kWh så blir det inte elpriset i Sverige. Priset sätts efter den köpare som är beredd att betala minst, men ändå får köpa. Det är grundläggande marknadsekonomi, men det tycks inte gå att förklara för er.

• Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
Det är ni som hela tiden snubblar. Det fungerar inte så. Om jag rullar in på OK och köper el för 5kr/kWh så blir det inte elpriset i Sverige. Priset sätts efter den köpare som är beredd att betala minst, men ändå får köpa. Det är grundläggande marknadsekonomi, men det tycks inte gå att förklara för er.
Nej, som jag nämnde tidigare så är det ju inte riktigt som att köpa vanliga handelsvaror. Elhandel funkar på sitt eget lilla unika sätt men jag förstår om det kan vara svårt att hänga med i den ekvationen. ;)

D Daniel 109 skrev:
Priset sätts efter den köpare som är beredd att betala minst, men ändå får köpa.
Man kan väl lika gärna säga att priset sätts efter den som begär hösta pris där utbud och efterfrågan matchas, så det blir affär.

Det blir ju speciellt tydligt när det är brist på billig elproduktion.

blackarrow blackarrow skrev:
Man kan väl lika gärna säga att priset sätts efter den som begär hösta pris där utbud och efterfrågan matchas, så det blir affär.

Det blir ju speciellt tydligt när det är brist på billig elproduktion.
Finns flera sätt att uttrycka marginalprissättning så att det ska bli mer förståeligt.

EF skriver:
”Det är inte ovanligt att marginalprissättning på elmarknaden beskrivs som att det är den sist producerade kilowattimmen som bestämmer priset för hela marknaden. Men det kan också uttryckas som att det är den sista köpta kilowattimmen som sätter priset.”

Trots alla försök att vara pedagogisk finns det tyvärr fortfarande en del, inte minst här inne på BH, som lyckas få allt om bakfoten.

Ofta samma folk som kritiserar modellen.

Då kan det vara värt att minnas (fortfarande EF)

”Alla alternativ till marginalprissättning innebär att någon i praktiken måste bestämma priset. Dessutom vem som ska få lov att köpa hur mycket av varan, vem som ska tillverka den, med vilken teknik och hur mycket som ska produceras.”

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Att jämföra vanliga handelsvaror med elmarknaden är inte helt enkelt eftersom el fungerar på ett unikt sätt. Om vi skulle applicera samma logik på virkesmarknaden skulle det betyda att en tysk som köper virke för dubbla priset direkt skulle påverka priset i hela Sverige samma dag.😀

Det är ganska tydligt att såna regleringar och prisstyrningar inte funkar för vanliga varor på samma sätt som för el där marknaden är uppbyggd på ett helt annat sätt.
Fast det skulle väl kunna bli så i framtiden att det uppstår utbudsbrist på virke med höga priser om det finns dagar då sågverken står stilla liksom transporterna pga elbrist eller högt elpris gör att de tar sitt ansvar för efterfrågeflexibiliteten.
Fast inte på timbasis utan kanske dag eller vecka.

Man höjer priset på varor man har ont om för att styra över köparna till virkesdimensioner man har i större volymer.

Jag är lite förvånad över alla diskussioner, men ingen nämner hur matchningsalgoritmerna för elbörsen skiljer från tex aktiebörsen.

En annan intressant diskussion kunde vara om och i så fall varför företag betalar ett lägre genomsnittligt pris för elen de köper.

Det beror ju inte på att de lagt bättre bud på Notdpool spot.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag är lite förvånad över alla diskussioner, men ingen nämner hur matchningsalgoritmerna för elbörsen skiljer från tex aktiebörsen.
Nu används bara matchnings-algoritmer i öppnings resp stängningscallen på börsen men mig veterligt är det samma algoritmer.
Varför menar du det skulle skilja sig? De bygger ju på samma princip?

Fast det skulle väl kunna bli så i framtiden att det uppstår utbudsbrist på virke med höga priser om det finns dagar då sågverken står stilla liksom transporterna pga elbrist eller högt elpris gör att de tar sitt ansvar för efterfrågeflexibiliteten.
Fast inte på timbasis utan kanske dag eller vecka.

Man höjer priset på varor man har ont om för att styra över köparna till virkesdimensioner man har i större volymer.

En annan intressant diskussion kunde vara om och i så fall varför företag betalar ett lägre genomsnittligt pris för elen de köper.

Det beror ju inte på att de lagt bättre bud på Notdpool spot.
"experterna" på elhandel vill aldrig kommentera skillanden mot aktiehandel.

D Daniel 109 skrev:
Det är ni som hela tiden snubblar. Det fungerar inte så.

Om jag rullar in på OK och köper el för 5kr/kWh så blir det inte elpriset i Sverige. Priset sätts efter den köpare som är beredd att betala minst, men ändå får köpa. Det är grundläggande marknadsekonomi, men det tycks inte gå att förklara för er.
Haha, så nu är det virkesbranschen som har den optimala handelsmodellen plötsligt. Du är för rolig!

K karlmb skrev:
"experterna" på elhandel vill aldrig kommentera skillanden mot aktiehandel.
Läs inlägget ovan ditt, gå sen å dra nåt gammalt över dig. Eller… nej… lär dig hur marginalprissättning fungerar så vi kan höja nivån lite.

Köper man på termin så kan ju priset bli både högre eller lägre än vad det slutgiltiga genomsnittliga spotpriset blev.

Terminer (och derivat) används för att fördela risk.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.