Byggahus.se

Hur fixar man till dessa väggar inför målning?

1. L
    Medlem Nivå 2
    Hej!
    Nybliven husägare till ett hus från 1920. Vi tänkte måla om vardagsrummet men har lite problem med underlaget. Elen är utanpåliggande och nydragen. I samband med detta behövde de gamla ledningarna avlägsnas. Resultatet är enligt bilderna nedan.
    Vissa av bilderna är tagna mot den vägg som antagligen utgörs av murstock. De andra väggarna består av vad vi tror är masonit med spackel eller tunn gips plus flera lager tapeter.
    Bilderna gör inte problemen rättvisa, väggarna buktar ut mot fönsterkarmarna.
    Vissa bilder har vi försökt spackla igen där elledning gått tidigare, utan direkt framgång.

Hur sjutton fixar man till dom här väggarna på bästa och enklaste vis? Spackla över allt? Försöka dra bort något lager? Väggarna faller sönder bara man rör vi dem, särskilt upp mot taklisten.

Tacksam för hjälp!

2. En apelsin
    Nybyggare · Nivå 7
    Det här ser inte helt enkelt ut. Om du vill ha helt släta väggar kan jag bara se två alternativ. Det ena - att helt enkelt gipsa väggarna. Om det är fukt och ytterväggar får du reglar upp. Ett alternativ om du är intresserad av byggnadsvård är pappspända väggar. Det kommer att vara svårt att spackla det där snyggt.

3. L
    Medlem Nivå 2
    Tack för svaret :) vi kollar upp pappspänning! Att anlita målare för att göra grundarbetet lär bli dyrt antar jag?

• Laddar…
  4. Jiji
    Medlem · Nivå 7
    Pappspänna gör du själv. Eller ja med en medhjälpare. Finns flera trådar här om det och även information på nätet i övrigt. Det är nog inte helt lätt att hitta en målare som vill pappspänna.

5. L
    Medlem Nivå 2
    Tänkte om man inte väljer att pappspänna utan något annat alternativ, var lite otydlig!

6. S
    Medlem Nivå 6
    Men asså vem sjutton drar ny el på de där väggarna innan det är fixat? Ser ju för jäkligt ut.
    Jobbet är ju gjort i fel ordning..

7. L
    Medlem Nivå 2
    Ja, så är det ju :( lätt att vara efterklok, vi anlitade elektriker för att dra om elen i hela huset då det var ganska akut. Det var bara detta rum som hade utanpåliggande el. Såg detta i efterhand då vi ej varit hemma vid genomförandet.

8. Microkatten
    Medlem · Nivå 14
    Pappspänning kräver att man kan spika i ett fast underlag längs kanterna på väggarna, och eftersom problemen verkar vara precis där man skall spika så känns inte pappspänning som ett alternativ i nuläget.

Jag skulle nog ha tagit bort eldragningen och fixa väggen från grunden. Det ser ut att vara puts bakom masoniten/gipsen. Riv ner skivorna, fixa till putsen och antingen ha det putsat eller tapetsera. Exakt hur man gör beror på hur väggen är konstruerad och hur ni vill ha det.

• Laddar…
  9. L
    Medlem Nivå 2
    Tror inte det är putsat bakom masoniten, var ser du det? :) På en bild ser man murstocken bakom dock.

10. hscn
    Renoverare · Nivå 10
    Som tidigare konstaterats, fel ordning. Pappspänning är knappast aktuell med eldragningarna på plats. Går nog bara att fixa till utan större krav på perfektion i nuläget
    Förslag.
    Spackla så gott det går, större håligheter med spackel typ "husfix" som innehåller cement. Ev riv bort löst sittande tapet.
    Klistra lumppapp på väggarna det ger lite stabilare underlag för målning.
    Har själv bara använt linoljefärg och äggoljetempera på lumppapp klistrad med cellulosaklister. Vet inte hur det fungerar med moderna färger och klister.

Edit. Naturligtvis är det bäst att avlägsna elinstallationerna och börja om. Jag beskriver bara en "quickfix".

Redigerat 3 dec 16:19
    • Laddar…
  11. En apelsin
    Nybyggare · Nivå 7
    Håller med om att det ser helt galet ut.. Det är förmodligen enklare att gipsa väggarna än att pappspänna. Men, i ett hus från 1920 kan det vara snyggare med pappspända väggar. Sen är jag ju också en sån som tycker att det är kul att fixa och prova nya tekniker.

• Laddar…
  12. Microkatten
    Medlem · Nivå 14
    På t.ex. första bilden såg det putsat ut bakom elen, men det kan nog du bättre avgöra på plats än jag från en bild på ett forum. ;) Som sagt var så skulle jag tagit bort elen, rivit bort skivorna och byggt upp ytskiktet igen, beroende på väggens konstruktion.

• Laddar…
  13. Jiji
    Medlem · Nivå 7
    Aha.

• Laddar…
  14. L
    Medlem Nivå 2
    Tack alla för era svar. Kommer nog få acceptera att det inte blir så bra som jag önskat och hoppats just nu.
    Att elen drogs utanpå var en miss från vår sida men elen var farlig och behövde fixas innan vi flyttade in. Inte optimalt så här i efterhand.

Vi tar till oss av alla tips och försöker hitta en lösning som duger så länge, och gör ett grundligare arbete om ett par år :)