782 läst ·
8 svar
782 läst
8 svar
Hur fixar man ojämnheter i gammal plastmatta???
Hej alla kunniga människor 
Ska lägga in en klickgolv i en äldre lägenhet där det ligger en hård plastmatta. Tyvärr har det rest sej vid golvlister samt att ett skåp/köksö tagits bort så man ser betongen. Till min fråga...för att få plant behöver jag spackla lite så vad kan man använda för sorts spackel, tips?? Sen för att höja golvet till samma nivå där skåp/ön stått tänkte jag lägga en mattbit så här blir min fråga....en bit vinylmatta med vitt ludd under, kan man lägga det direkt mot betonggolvet eller behöver man "spackla" lumppapp eller liknande. Japp jag är helt på läktarn så behöver verkligen kunnig hjälp!!
Bor på 1:a våningen så någon direkt fukt "antar" jag inte tränger från betonggolvet men kanske blidas det kondens??
Skulle uppskatta tips och goda råd....tack på förhand!
Ska lägga in en klickgolv i en äldre lägenhet där det ligger en hård plastmatta. Tyvärr har det rest sej vid golvlister samt att ett skåp/köksö tagits bort så man ser betongen. Till min fråga...för att få plant behöver jag spackla lite så vad kan man använda för sorts spackel, tips?? Sen för att höja golvet till samma nivå där skåp/ön stått tänkte jag lägga en mattbit så här blir min fråga....en bit vinylmatta med vitt ludd under, kan man lägga det direkt mot betonggolvet eller behöver man "spackla" lumppapp eller liknande. Japp jag är helt på läktarn så behöver verkligen kunnig hjälp!!
Bor på 1:a våningen så någon direkt fukt "antar" jag inte tränger från betonggolvet men kanske blidas det kondens??
Besserwisser
· östergötland
· 2 667 inlägg
Varför inte riva ut mattan istället?
Ja att anlita Recover för att "sanera asbest" skulle givet vara det ultimata men som sjukpensionär har man det ju lite begränsat rent ekonomiskt, tyvärr... därav klick på befintlig matta för att få ett snyggt golv 
Nej icke det. Recover har varit här då jag köpte lägenheten och sa att det "troligen är i någon av de 2 mattor som ligger alt i limmet" så det måste isf tas minst 2 prov då huset är från 1946, korkmatta + plastmatta, ev sanering var inte så billigtDemmpa skrev:
För att ett klickgolv ska ligga bra behöver man kontrollera underlaget så det är tillräckligt plant. Det står specifikt för ditt golv i monteringsinstruktionen men brukar vara 2-3mm över 2 meters längd och 1-2mm över 1 meter eller liknande. För att justera använder du lumpapp. Det kan du göra även där köksön stått, du behöver inte krångla med någon mattbit där.T Trollfjord skrev:Hej alla kunniga människor
Där det rest sig är det svårare arr råda. Hur stor yta är det som det rest sig? Det bästa är nog att skära bort de områdena och spacklla. Men det var ju det där med asbest annars är hagmans golvspackel nra.
Tack för svar. Jo jag har förstått detta med antalet mm när man lägger klickgolv. Därav var min tanke att lägga en matta där skåp/ön stått då det är ett större område 60x120. Så Hagmans Golvspackel funkar även på plastmatta??mexitegel skrev:
För att ett klickgolv ska ligga bra behöver man kontrollera underlaget så det är tillräckligt plant. Det står specifikt för ditt golv i monteringsinstruktionen men brukar vara 2-3mm över 2 meters längd och 1-2mm över 1 meter eller liknande. För att justera använder du lumpapp. Det kan du göra även där köksön stått, du behöver inte krångla med någon mattbit där.
Där det rest sig är det svårare arr råda. Hur stor yta är det som det rest sig? Det bästa är nog att skära bort de områdena och spacklla. Men det var ju det där med asbest annars är hagmans golvspackel nra.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Spackla ojämnheter betong, gammal vinylmatta
Golv -
Hur fixar jag lättast en dörr till gammal inbyggd garderob?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur fixar man stopp i en gammal golvbrunn?
Vatten & Avlopp -
Ordna ojämnheter gammal murstock innan kakling?
Kök -
Golvspån på gammalt befintlig golv. Hyvla ojämnheter eller regla upp?
Golv