Byggahus.se

Hur fixar man hål i väggen?

1. malte_maltesen
    Medlem Nivå 1
    Hej.

Jag har nyligen köpt min första bostadsrätt och har upptäckt att den har ett lite större hål i väggen vid ett eluttag samt flera rätt fula hål i väggen med expanderbultar. Jag vill åtgärda hålen, men vet inte hur man gör.

Bild 1 är på hålet vid eluttaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0251-1.JPG

Väggen är i betong. Jag vet inte så mycket om betong, men gissar att det är lättbetong. Väggen smular sönder sig om man rör i hålet. Eluttaget sitter inte helt hårt fast enligt mig utan jag tycker det går att vicka lite på det. Jag ser inte hur man snyggt kan fixa hålet och ha kvar eluttaget när det går en sladd in genom hålet. Är det enklast att offra eluttaget? Är det i så fall bara att skruva loss det eller gömmer det sig fler saker därunder? Vad täpper jag igen hålet med så att det blir snyggt?

Bild 2 och 3 är på hål med expanderplugg. Hur får jag ut pluggarna? Vad kan jag täppa igen hålen med så att det blir snyggt?

DSC_0642.JPG

DSC_0643.JPG

Övrigt:
    Jag har tänkt riva ner tapeten som sitter uppe och därefter hyra någon som kan bredspackla väggarna efter att hålen är fixade (lägenheten är 21 kvm så gissar att det är billigare att hyra någon som spacklar än att hyra utrustning och försöka själv?). Tror ni att spackel fäster ordentligt på väggarna trots att de är smuliga? Efter spacklingen har jag tänkt mig att måla om lägenheten själv (billigare så gissar jag?).

Jag är student och har inte så mycket pengar, men vill att det ska bli ordentligt gjort och snyggt. Ni får gärna kommentera om jag tänkt fel nånstans. Har aldrig renoverat förut. Ni får också gärna tipsa om någon i Lund som kan bredspackla ordentligt och helst billigt.

2. S0MMER
    Medlem · Nivå 5
    Då ska vi se.. Skulle nog börja med eluttaget men här vill jag höja en varningens finger, ja, det sitter en dosa bakom och känner du dig osäker på området så ska du ta in en behörig elektriker, ett enkelt jobb men med många risker. När det väl är nedmonterat lär du se hålets magnitud, det ser lite djupt ut för att fylla med vanligt sandspackel men ett akrylbaserat lättspackel typ OneFill från casco kan bygga upp till 5cm. Detta kan du även spackla hålen i väggen med sen.

Pluggen ser inte ut att vara expanderplugg, skruva in en skruv några varv och dra sedan i skruven med lämpligt verktyg.

Väggarna skulle jag grunda med vanlig grundfärg och sedan istället tapetsera med renoveringstapet typ Easy cover.

Lycka till!

3. P
    Medlem Nivå 6
    Med tanke på hur installationen av eluttaget ser ut är jag inte alls säker på att det är en dosa bakom, hade det varit en dosa bakom så borde det dessutom sitta bra (iallafall om dosan sitter bra...)
    I värsta fall skulle det kunna vara en vidarekoppling till något annat uttag också men troligtvis inte.
    I teorin skulle det också vara så att kabeln som kommer ut är en vidarekoppling till ett annat uttag eller liknande (alltså elen går vidare via detta uttag, inte kommer till det via kabeln vi ser). Var leder kabeln?

Jag hade låtit bredspackla som du är inne på, men hade nog också låtit målaren måla, tänker att det borde inte vara en jättekostnad och det är ju egentligen först när det är målat som man ser om det ser bra ut. Målar du själv kanske målaren skyller på dåligt jobb av dig om det inte ser bra ut.

4. S0MMER
    Medlem · Nivå 5
    Nu när du säger det.. den där utanpåliggande dragningen ser lite lurig ut, då lär baksidan göra det också.

5. malte_maltesen
    Medlem Nivå 1
    Tack så jättemycket för era svar! Det känns så mycket enklare och tryggare när man har någon att fråga :) Jag ska kolla vart kabeln leder och undersöka vad som finns innanför dosan, men jag har fullt upp med annat i lägenheten plus tenta den här veckan, så jag får återkomma när det lugnat ner sig lite. Tack även för tipset om att låta målaren måla, det låter vettigt!

6. malte_maltesen
    Medlem Nivå 1
    Nu har jag kollat var kabeln kommer ifrån. Den kommer ifrån ett annat eluttag som jag kallar eluttag 2. Eluttag 2 sitter ordentligt fast i väggen och det går inga andra kablar ut från det. Det har heller inget stort hål intill sig utan kabeln går ut via ett litet hål i plasten på uttag 2.

Det verkar alltså som det är en vidarekoppling. Eluttag 2 sitter närmre elboxen och ser lite snyggare ut, så baserat på det kan man kanske gissa att uttag 2 är ett 'normalt' uttag medan eluttaget med hålet är ditsatt av någon i efterhand och får elen från uttag 2.

7. J
    Husägare · Nivå 12
    Låt den som ska bredspackla åtgärda dessa smågrejer. Han lossnar locket till uttaget och fyller med t.ex. snabbhärdande pulverspackel. Pluggen slår han av jäms med ytan med en spackel om de sticker ut.