Jag har en friggebod som behöver ordentligt med ventilation.
Jag satte förra året in en duschfläkt i nocken, Pax calima, som hjälper till (litegrann..).
Sen har jag tilluft i fönsterventilen och borrade ett 100mm hål i golvnivå som går i ett längre rör via den lilla entrén och ut. (två rum. 9kvm och 5kvm)
I helgen fick jag den briljanta idén att "bygga in" en portabel AC i entrén. Jag använde tilluftsröret till att blåsa in luft i stora rummet, och gamla "tilluftsintaget" självt som går in utifrån i entrén som utblås för ACn. Funkar alla tiders när ACn är igång. Har ett insug från stora rummet till entrén som tar in "gamla" luften och suger in den i ACn igen osv.
43db spl-c i ljudnivå så jag kan jobba där i lugn och ro.
Men. Nu till problemet. När jag stänger av ACn så hoppades jag (långskott, jag vet...) på att frånluftsfläkten skulle dra in luft igenom ACn på nått vis... Men det gör den ju av förklarliga skäl inte.
Så det jag behöver nu är nån slags spjäll eller nånting som kan koppla rören ut och in från ACn med varandra, så att det blir ett "helt" tilluftsrör utifrån och in i stora rummet, som det var innan AC-modden.
Nån som har några tips och idéer på prylar jag kan använda?