Har ni några tips på hur jag kan fixa till min gräsmatta?
Jag flyttade till nybyggt hus i slutet på förra året. Det byggdes ett antal hus samtidigt (bostadsrättsvillor) så man verkade inte lägga krutet på allt vilket innebar att tomterna inte blev så bra som de kanske borde blivit.
Innan jag flyttade var jag aldrig varit direkt trädgårdsintresserad (bor i hus för första gången sedan man en gång i tiden flyttade hemifrån) och kan därför heller inte alla knepen hur man fixar till sin gräsmatta. Så därför behöver jag hjälp från er med tips på hur jag kan ordna upp den.
Som jag har förstått det så har man fyllt upp med schaktmassa och sedan toppat med ett tunt lager jord (matjord?). Själva problemet är att det är fläckvis inget gräs alls och där det finns så växer det inte alls alltid jämnt utan är mer i tuvor. Man gjorde gräsmattan i två steg där man gjorde klart 1/3 på sensommaren och sådde gräs, den har tagit sig och ser hyffsat ok ut. Resterande 2/3 gjordes senare på hösten, september - oktober någon gång och det är där jag vill få nån rätsida på det.
Det har gjorts försök i våras av de som anlade gräsmattorna att lägga på lite jord där gräset inte växte alls och så gräs och någon vecka senare gödsla med hönsgödsel. Trots att jag vattnade rikligt så hjälpte det knappt.
För att enklare förstå vad problemet är och vad jag vill rätta till så har jag tagit lite exempelbilder på hur det i dag ser ut.
Överblick 1.
Överblick 2.
Ovanifrån.
Mer i detalj. Marken är stenhård och det är stenar överallt. Ungefär såhär ser det ut på de 2/3 som jag nämnt, ibland är det lite större fläckar utan gräs.
Jag har inte tummen mitt i handen men när det kommer till sånt här så vet jag inte hur jag ska bete mig. På mindre fläckar har jag provat att lägga gräsfrön och sedan plantjord över men det har knappt tagit sig.
Tack på förhand!
Jag flyttade till nybyggt hus i slutet på förra året. Det byggdes ett antal hus samtidigt (bostadsrättsvillor) så man verkade inte lägga krutet på allt vilket innebar att tomterna inte blev så bra som de kanske borde blivit.
Innan jag flyttade var jag aldrig varit direkt trädgårdsintresserad (bor i hus för första gången sedan man en gång i tiden flyttade hemifrån) och kan därför heller inte alla knepen hur man fixar till sin gräsmatta. Så därför behöver jag hjälp från er med tips på hur jag kan ordna upp den.
Som jag har förstått det så har man fyllt upp med schaktmassa och sedan toppat med ett tunt lager jord (matjord?). Själva problemet är att det är fläckvis inget gräs alls och där det finns så växer det inte alls alltid jämnt utan är mer i tuvor. Man gjorde gräsmattan i två steg där man gjorde klart 1/3 på sensommaren och sådde gräs, den har tagit sig och ser hyffsat ok ut. Resterande 2/3 gjordes senare på hösten, september - oktober någon gång och det är där jag vill få nån rätsida på det.
Det har gjorts försök i våras av de som anlade gräsmattorna att lägga på lite jord där gräset inte växte alls och så gräs och någon vecka senare gödsla med hönsgödsel. Trots att jag vattnade rikligt så hjälpte det knappt.
För att enklare förstå vad problemet är och vad jag vill rätta till så har jag tagit lite exempelbilder på hur det i dag ser ut.
Överblick 1.
Överblick 2.
Ovanifrån.
Mer i detalj. Marken är stenhård och det är stenar överallt. Ungefär såhär ser det ut på de 2/3 som jag nämnt, ibland är det lite större fläckar utan gräs.
Jag har inte tummen mitt i handen men när det kommer till sånt här så vet jag inte hur jag ska bete mig. På mindre fläckar har jag provat att lägga gräsfrön och sedan plantjord över men det har knappt tagit sig.
Tack på förhand!
Det behövs ung 5cm matjord för att gräset skall trivas.
Det tar något år för gräsmattan att helt sätta sig
Gödsla 3-4 ggr per år
Gödsla absolut inte när gräset är nysått.
Vattna
Upplevs jorden som hård så kör med vertikalskärare på våren innan första gödslingen.
Fläckar utan gräs fixas med nysådd, reparationsgräs är en möjlighet då det tar sig lite snabbare än vanlig frön.
Det tar något år för gräsmattan att helt sätta sig
Gödsla 3-4 ggr per år
Gödsla absolut inte när gräset är nysått.
Vattna
Upplevs jorden som hård så kör med vertikalskärare på våren innan första gödslingen.
Fläckar utan gräs fixas med nysådd, reparationsgräs är en möjlighet då det tar sig lite snabbare än vanlig frön.
Jag vet inte hur de gjort exakt då jag köpte nyckelfärdigt så har jag inte varit inblandad i något i byggnationen eller markanläggningen.Razmuz skrev:Hej,
Vi håller precis på att bygga hus med en stor tomt/gräsmatta. Matjorden kommer på tis/onsdag. Visst ligger det endel rötter och stenar. Men hur har ni sått och hur skulle ni gjort. Så nu eller vänta till våren med tanke på de problem du haft Martin?
Kolla gärna in tomten på vår blogg: www.rcbyggblogg.wordpress.com
Men om jag förstått det rätt så kan jag köpa reparationsgräs och lägga ut på de kala fläckarna. Jag såg på bauhaus att de hade "renoveringsgräs" från weibulls, är det samma sorts gräs? Bör jag inte även lägga någon jord eller liknande över de här fröna? Det var gödning i den där renoveringsgräset så då behövs kanske ingen extra gödning isf?
Om jag ska topdressa så är det någon särskild jord jag köper för det?
Låt mig presentera, mannen som lever för sin gräsmatta: www.olleberg.nu
Har läst "första hjälpen"-programmet och undrar följande:
1. Bekämpa mossan genom att sprida ut Weibulls gräsgödsel Moss, Stroller Plus Mossa, Tergents Grönare Gräs eller Florovit Gräsgödning 4 % järn, samtidigt får gräset näring. Detta bör ske i mars-april. Ett gott råd är att aldrig använda mossrivare eftersom du då riskerar mer mossa påföljande år.
Ska detta spridas ut över hela gräsmattan eller endast där det finns mossa?
2.När gräset börjar växa ordentlig och medeltemperaturen ligger på minst 15 plusgrader, så sprider Du ut Stroller Plus+T Kombi, 3 kg per 100 kvm och tar på så vis bort ogräset. (behandlingen bör ske i slutet av maj eller början av juni) Vissa ogräs som t.ex. Kirskål, ogräsgrästuvor får man behandla individuellt, antingen genom att gräva upp dem eller pensla på Bayer Keeper K eller Roundup.
Detta bör jag alltså vänta med till Maj? Det finns alltså inget jag kan göra för tillfället förutom steg nummer 1 ovan?
3. När ogräset dött så klipper Du ner mattan lågt. Använd uppsamlare.
4. Skär sedan noggrant igenom grässvålen med en vertikalskärare 1-2 cm djupt.
Skär man igenom hela grästmatta med en vertikalskärare?
5. Stödså sedan hela mattan med Weibulls Extra Green och på skuggiga område med Weibulls Skugga.
6. Kratta ner fröna med en lövräfsa
7. Jämna till ev. gropar i mattan med Hasselfors Gräsmattejord. Toppdressa sedan mattan med Rölunda, Weibulls eller Hasselfors gräsmattedress.
8. Du kan sedan platta till dressen med en gallervält.
9. Vattna vid behov
10. Efter ca 3 -4 veckor efter stödsådden så gödsla du med Weibulls Super Gramino, 3 kg per 100 kvm.
11. Klipp sedan mattan helst var fjärde dag med uppsamlare.
12. Följ sedan mitt skötselprogram noggrant månad efter månad. Jag garanterar då att du kommer att få en vacker, tät, moss- och ogräsfri matta.
1. Bekämpa mossan genom att sprida ut Weibulls gräsgödsel Moss, Stroller Plus Mossa, Tergents Grönare Gräs eller Florovit Gräsgödning 4 % järn, samtidigt får gräset näring. Detta bör ske i mars-april. Ett gott råd är att aldrig använda mossrivare eftersom du då riskerar mer mossa påföljande år.
Ska detta spridas ut över hela gräsmattan eller endast där det finns mossa?
2.När gräset börjar växa ordentlig och medeltemperaturen ligger på minst 15 plusgrader, så sprider Du ut Stroller Plus+T Kombi, 3 kg per 100 kvm och tar på så vis bort ogräset. (behandlingen bör ske i slutet av maj eller början av juni) Vissa ogräs som t.ex. Kirskål, ogräsgrästuvor får man behandla individuellt, antingen genom att gräva upp dem eller pensla på Bayer Keeper K eller Roundup.
Detta bör jag alltså vänta med till Maj? Det finns alltså inget jag kan göra för tillfället förutom steg nummer 1 ovan?
3. När ogräset dött så klipper Du ner mattan lågt. Använd uppsamlare.
4. Skär sedan noggrant igenom grässvålen med en vertikalskärare 1-2 cm djupt.
Skär man igenom hela grästmatta med en vertikalskärare?
5. Stödså sedan hela mattan med Weibulls Extra Green och på skuggiga område med Weibulls Skugga.
6. Kratta ner fröna med en lövräfsa
7. Jämna till ev. gropar i mattan med Hasselfors Gräsmattejord. Toppdressa sedan mattan med Rölunda, Weibulls eller Hasselfors gräsmattedress.
8. Du kan sedan platta till dressen med en gallervält.
9. Vattna vid behov
10. Efter ca 3 -4 veckor efter stödsådden så gödsla du med Weibulls Super Gramino, 3 kg per 100 kvm.
11. Klipp sedan mattan helst var fjärde dag med uppsamlare.
12. Följ sedan mitt skötselprogram noggrant månad efter månad. Jag garanterar då att du kommer att få en vacker, tät, moss- och ogräsfri matta.
Problem med mossa löste vi med hjälp av järnsulfat inköpt på Granngården som man sedan löser upp i en vattenkanna och vattnar på ställen med mossa. Mossan dör ganska omgående. Detta tyckte vi var mycket effektivare än gödning mot mossa. Sen gödslade vi bara med vanligt gräsmattegödsel NPK som är mycket billigare. Är dock sugen på att prova gödning som ska ta kål på ogräset.
Hakar på tråden med en ny fråga: Tankade ner "Ogräsmanualen", en 50-sidig Pdf, men ser inte skymten av den vegetation som nu stortrivs i min gräsmatta. Vet ngn vad denna sällsynta art heter? Intressant tanke är om den kan ha följt med som frö från en hästhage, där jag tidigare hämtat bajs? Tacksam för mer kunskap! Se bilder.
Staffan
Staffan
Liknande trådar
-
Hur fixar jag till en betongplatta med fel fall
Grund & Markarbeten -
Fått stenig jord till vår gräsmatta... är detta okej?
Gräsmatta -
Pump till bevattning av gräsmatta
Vatten & Avlopp -
7 tips för en grön och fin gräsmatta, något att tillägga?
Bloggkommentarer -
Hur fixar jag till skarven mellan vägg och tegel?
Byggmaterial & Byggteknik