Hej!

Nybliven husägare sedan några månader tillbaka :)
Nybliven pappa sedan två veckor tillbaka, måste ändå försöka komma lite framåt när det gäller trädgården :) Huset är ifrån 2007 så det står sig ett tag!

Vi har en uteplats på framsidan av huset där två av de yttersta raderna har börjat ge sig lite och glida utåt, mot en liten sluttande "rabatt" som finns där.
I den rabatten var det tills för ca 2 timmar sedan 6 st stora buskar planterade, samma häck-typ som vi har runt hela tomten.
Dock så växte de tre plantorna närmast huset väldigt dåligt och var ca 40 cm höga, samtidigt som de yttre plantorna nu var ca 120cm höga.

Det såg inte jättekul ut och vi har lite andra planer... nämligen:

Snickra ett staket, ca 150cm högt med smala horisontella ribbor (finns flera sådana i området redan, så det passar in bra) istället för de 6 buskarna.
Framför staketet, mot uteplatsen vill vi ha en small rabatt, där vi ska plantera lite vildgräs och annat, asiatisk stil. Kanske kan man ha en liten vattenspegel här också?

Nu till min fråga...

Jag har tänkt plocka bort de två yttersta raderna med plattor, för att göra om plattsättningen, och samtidigt göra en lösning som innebär att de inte glider ut igen...

Har aldrig gjort något liknande förut, men någon gång ska ju vara den första...
En idé var att placera en kantsten mellan plattsättningen och rabatten...
Problemet är att plattsättningen befinner sig på en helt annan nivå än rabatten, och jag vill ej ha en sluttande rabatt igen, så i så fall får jag bygga på något på den yttre betong-muren, för att kunna få upp rabatt på samma nivå som plattorna, hur gör man isåfall detta? Tryckimpregnerat plank som skruvas fast i betongmuren och sedan täcks med någon lämplig plast/duk på insidan?

Eller ska jag som sagt placera en hög kantsten mellan plattorna och rabatten, och låta den sistnämnda hamna på en lägre nivå?
Finns en risk att kantstenarna kommer att ge sig efter ett tag ändå dock...

Så kanske är det bäst att bygga en liten vägg med tryckimpregnerade plankor, ca 20-26 cm hög, och dra fast denna i muren, så att jag kan fylla på med bra jord? Jag kommer ju ändå bygga staket sedan (som jag hade tänkt bygga på vertikala reglar som jag skruvar fast i muren, på utsidan... staketet kommer alltså att få gå ända ner till mark, vid hus-sidan, och sedan följa den extra rabatten som finns på utsidan av muren) så det kommer inte synas från utsidan.

För att försöka klargöra mitt bladder så är det alltså följande jag söker tips och idéer om:

* Hur lägger jag om plattorna? (vad för typ av grus ska jag använda, måste jag hyra en "stomp" eller går det att stompa själv med en träskiva och kroppsvikt, finns det några andra tips vid sådan plattsättning?

* Ska jag låta rabatten ligga på samma nivå som muren och lägga kantsten för att hindra de nylagda plattorna att bege sig ut igen, ELLER ska jag bygga upp en liten "vägg" av tryckimpregnerat, täcka denna med lämplig plast/duk och sedan fylla upp med jord så att rabatt och plattor ligger på samma nivå?

* Är det lämpligt att bygga staketet på 4-5 st vertikala pinnar (4x4cm) som jag skruvat fast i betongmurens utsida?

* Om man skulle vilja ha en liten vattenspegel i den asiatiska rabatten, hur gör man det lämpligast? Plats-gjuta ett litet betong-kar?

* Oavsett hur jag gör.. hur löser jag övergången till gräsmattan?, Kortsidan mot kameran...

Här kommer iaf lite bilder på hur det ser ut idag, samt vad jag tänkt mig ungefär (extremt snabbt photoshop-jobb, men ni förstår nog vad jag menar):

1.jpg

2.jpg

1_ide.jpg

2_ide.jpg

jag hade nog murat upp på den stödmuren som finns med leca eller murblock...först borra ner armeringsjärn i den befintliga och sen mura...tror det hade blivit snyggast och bäst i längden. sen är det ju fritt fram att lägga plattor. Om du vill ha extra stöd/mothåll för muren så kan du "mura fast" markduk som du drar in under plattsättningen.....
/
M

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.