Hej
Jag börjar med att berätta att jag inte har ngn erfarenhet av att fixa bygga etc. Jag tänker att jag får lära mig.
På landet har vi en friggebod. För lite mer än 2 år sedan började en stark mögel lukt där. Vi tog dit en person som jobbar med fukt som berättade att det var under golvet. Vi höjde huset och hoppades på att det skulle torka ut. Men lukten är kvar ett år efter. Nu vill jag fixa detta till sommaren.
Jag behöver hjälp med hur jag gör från A till Ö. Tack för tipsen och råden.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Första steget är väl att ta reda på vad det är som luktar. Annars kommer du att få 10-talsolika svar som gissningar.

Hur är grund och bjälklag uppbyggt?
Hur gammalt är huset?

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Det är under huset. Huset är ca 20 år. Flyttades till annan plats e5 år sedan.
Det är under huset som det är mögel.

Bilder är bra. Om en höjning av huset inte räckte kan en billig åtgärd vara att täcka marken under med plast. Då hindrar du markfukten under att stiga upp i golvet. Men det hänger såklart på att det är just det som är orsaken. Även viktigt att ingen fukt ovan kan rinna in på plasten och skapa pölar, då blir det bara värre.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Bilder är bra. Om en höjning av huset inte räckte kan en billig åtgärd vara att täcka marken under med plast. Då hindrar du markfukten under att stiga upp i golvet. Men det hänger såklart på att det är just det som är orsaken. Även viktigt att ingen fukt ovan kan rinna in på plasten och skapa pölar, då blir det bara värre.
Jag vet från personen som kollar fukt från försäkringsbolaget att det är mögel under huset i golvplattor. Jag tror att jag behöver riva upp golvet. Jag har inte bilder och är inte på landet tyvärr

Ok. Utan mer information kan jag inte ge råd om hur man går vidare.

Lycka till.

K
J Jonna Millroth skrev:
Jag vet från personen som kollar fukt från försäkringsbolaget att det är mögel under huset i golvplattor. Jag tror att jag behöver riva upp golvet. Jag har inte bilder och är inte på landet tyvärr
Om du inte vet hur friggeboden är konstruerad och inte vet vilka delar av friggeboden som är "angripen", då är det svårt för andra att lämna handfasta tips om hur problemet avhjälps. Något lättare kan vara att lämna tips som mer generellt minskar risken för fuktproblem.

Du vet kanske hur högt upp boden står (avstånd till mark) och kan beskriva markförhållandena under boden (grävde ni bort jord och fyllde ut med grus, är marken plastad, är det fuktigt, etc)? Leder ni bort vatten från stuprör?

• Gilla
perolito
  • Laddar…
J Jonna Millroth skrev:
Jag förstår, då kan man nog bara ge allmänna råd om vad du bör kolla/fota nästa gång du är där.

Först och främst bör man se till att orsaken åtgärdas. Att byta mögliga delar hjälper bara tillfälligt, eftersom de nya bara kommer få samma problem när ny fukt tränger in.

Mögel kommet ju av fukt, så det handlar om att förstå och hindra att det uppstår. Då behöver man se hur det är byggt. Ex ångspärr, ventilation, dränering, värme, avrinning etc.

Mögel kommer från att det är fuktigt. Du har fukt från 4 håll:

1. Regn, se till att taket leder bort regnvatten direkt så det inte ansamlas och stänker ner allt. Hängränna, stuprör till dike eller slang. Eller om det ska rinna ner från taket på marken, se till att det rinner bort så det inte är pölar nära friggeboden

2. Markfukt. Marken är fuktig och fukt stiger upp, enklast är att lägga en plast på marken under hela byggnaden. Plasten ska inte gå utanför byggnaden så det kan regna på den och leda in regnvatten. Men sluttning är alltid bra så eventuellt rinnande vatten kan ledas bort.

3. Fuktig omgivning. Är det jättefuktigt i området där friggeboden står? vid sjöar, träsk eller blöta skogar kan det ibland vara svårt för solen att nå ner och torka upp området

4. Fuktig vistelse, om man är där och är i friggeboden skapas fukt av andningsluft etc. Det behöver kunna ventileras bort.

Ytor som blir kalla och fuktig luft kan kondensera mot, t.ex. glas mot natthimmel, plast etc. Det går inte att göra jättemycket åt men ha koll så att det inte ligger plast mot golv och sådant tätt som stänger in fukt och det inte kan torka ut

Sen möglet som är kan man tvätta bort med mögeltvätt/klorin och låta allt torka.

J Jonna Millroth skrev:
"Under huset" kan betyda väldigt mycket. Först har vi marken/jorden under boden. Om det är rätt, eller snarast fel sorts jord under, så kan det börja växa mögel i den, då boden skuggar den.
Sen underst i golvet, finns ofta en blindbotten. Det är skivor som hindrar isoleringen från att falla ner. Dessa kan absolut bli fuktiga och mögla.
Ovanför den sitter golvreglarna, med isoleringen emellan. Både isolering och reglar kan få mögelpåväxt.
Överst ligger sedan golvbrädor. Kan även vara spåskiva, men troligtvis inte i en friggebod. Det kan sedan ligga en korkmatta eller annat på golvbrädorna, och då är risken stor att golvbrädorna möglar.
Så, de flesta frågar nu i vilken del som det har möglat. Dock spelar det mindre roll. Först måste du öppna golvet. Alltså lyfta bort golvbrädorna. Sen får du riva bort och slänga isoleringen (om det finns någon). Sen får du undersöka blindbottenskivor och golvreglarna. Jag skulle tro att blindbottenskivorna måste bytas oavsett. Om golvreglarna är friska/hållbara, så måste du först se till att de är/blir torra. Sen köper du mögeldödande medel och sprutar på. (Fråga i färgaffär, eller bygghandel).
Sen när det är torrt, sätter du ny blindbotten, och lägger ny isolering. Sen måste du se om det går att återanvända golvbrädorna. Annars lägger du nya sådana också.
Innan något görs måste du naturligtvis kolla så det inte är i jorden, problemet ligger, men det verkade inte så.
Låt dig inte heller avskräckas av det som måste göras, det går fortare och lättare än man tror.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.