Byggahus.se

Hur fixa ojämn vägg innan kakling

1. T
    Allvetare · Skåne · 353 inlägg

tpsoft

Allvetare
    I vårt blivande badrum har vi en yttervägg där det tidigare satt kakel till hälften å puts på hälften, detta är sedan länge nedrivet och väggen behövs jämnas till för att sedan kunna kaklas. Hur gör man detta på bästa sätt? ojämnheterna uppskattar jag till ca 2 cm som mest plus några större hål. Bifogar en liten bild på väggen med.

- Kan man putsa den, isf hur gör man, vad bör man använda för bruk, tillvägagångssätt osv, vad kan det kosta om man låter en hantverkare göra det? (4 kvm vägg yta)
    - Sätta upp masterboard som övriga badrumsväggarna, hur fäster jag denna på bästa sett, kakelfix?
    - Nåt annat förslag?

Tacksam för all hjälp ni kan bistå med!

2. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem
    Det som är mest lättjobbat är nog en gipsputs eller ett cementbundet spackel. Dessa har en mer plastisk konsistens än ett putsbruk. Om det är lättebetong under ska det vara en lågalkalisk produkt ifall man väljer cemenbaserat.

• Laddar…
  3. T

tpsoft

Allvetare
    okey, hur går man till väga närmare om man ska putsa? behöver man nåt nät emellan eller liknande?

4. J

jon_h

Medlem
    Pratar du om gipsputs nu? Nej, något nät behövs inte. Det är som att spackla ungefär. Glöm inte att prima med av leverantören föreskriven primer först.

5. T

tpsoft

Allvetare
    okey du har jag nog fått hyfsad koll på det hela. Kul att prova på nya grejer :) får åka till optimera å handla lite imorn då :)

6. K
    Medlem · Stockholm · 1 421 inlägg

ktm250

Medlem
    Du behöver ingen primer i detta fall.

7. T

tpsoft

Allvetare
    Då är första lagret på, får köra i flera lager då jag e nybörjare, rätt okey annars att jobba med faktiskt.
    - Hur länge måste det sedan torka innan man kaklar på det?
    - Hur jämnt måste det va för att kaklingen skall bli bra?

8. J

jon_h

Medlem
    Gäller det alla gipsputs/gipsbaserade spackel?

9. J

jon_h

Medlem
    Torktid beror på produkt och tjocklek, läs produktbladet. Och jämnhet är svår att beskriva, beror också lite på vilka plattor du ska ha.

10. T

tpsoft

Allvetare
    Kör med maxits gipsputs. plattorna som skall upp är 10x30cm.

Det räcker med ca 2 veckor iaf det handlar inte om månader?

Enligt maxits bruksanvisning behövdes ingen primer iaf, bara om man skulle ha det på glatta underlag om jag förstod det rätt.

11. J

jon_h

Medlem
    Det står väl i produktbladet? 2-6 mm per dygn under normala omständigheter, det vill säga 20 grader och 65 % RF.

12. K
    Medlem · Stockholm · 1 421 inlägg

ktm250

Medlem
    Njae... har inte koll på alla tillverkare. Jag var lite snabb där, men produkten som användes var ju den jag tänkte på.

13. magnusss
    Medlem · Stockholm · 266 inlägg

magnusss

Medlem
    Gipsputs är inte att rekomendera mot ytterväggen (om det är under mark) då det förr eller senare kommer att mögla.

Om det är under mark så kan man göra enligt följande:
    jag blev rekomenderad att först lägga ett lager primer ,putsa med fixet ,sedan primer igen, och sist plattorna.
    (Har frågat plattsättare).

Är det ovan mark så är det ändå smidigt att putsa med fixet .

Mvh /Magnus

14. T
    Medlem · norrbotten · 2 243 inlägg

trojlee

Medlem
    om jag får låna tråden lite:D...om man har en källarvägg nu, vad är lämpligast att putsa med då?c-putsbruk eller?
    Har nämligen en del lite djupare sprickor som måste "knackas" ur och fyllas med något...och sen blir det helputsning
    av hela väggarna.
    /
    M

15. T

tpsoft

Allvetare
    för min del är det på andra våningen så det är ingen fara. vad i gipsputset är det som kan mögla?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.