356 läst · 7 svar
356 läst
7 svar
Hur fixa mellanrum mellan ventilationskanal och vägg/frånluftsfläkt?
Hej!
Vi tänkte sätta in en paxfläkt till befintlig frånluftskanal i badrummet.
Problemet är att själva kanalen börjar en bit in från kaklet och jag blev lite orolig över att det kan komma fukt in i konstruktionen. Till saken hör också att hålet i väggen är mindre än själva ventilationskanalen så eventuell förlängning eller liknande blir svår.
Jag har försökt ta lite bilder för att visa hur det ser ut.
Hur kan man enklast lösa problemet?
Tack!
Problemet är att själva kanalen börjar en bit in från kaklet och jag blev lite orolig över att det kan komma fukt in i konstruktionen. Till saken hör också att hålet i väggen är mindre än själva ventilationskanalen så eventuell förlängning eller liknande blir svår.
Tack!
Vart leder röret i väggen ut nånstans?B Bello skrev:Hej!
Tack!
Ja, har du inte sug i röret så kommer du ju trycka ut fuktig luft bredvid. Antingen se till att det blir tätt mellan pax och rör, eller ha fläkt i andra änden och bara ett don i badrummet.B Bello skrev:Hej!
Tack!
Det blir som med ström, även om den enklaste vägen är genom trådarna, och du rör vid tråden och jord så kommer en liten del även att gå genom dig. Enklaste vägen här är ju genom röret, men finns en glipa kommer en del gå den vägen också.
Ja, det känns ju lurigt att bara sätta dit en paxfläkt. Men hur tusan ska man få till att täta mellan pax och rör när det ser ut såhär? Som ni kan se på första bilden så sitter hålet väldigt nära väggen. Annars hade man väl fått göra hålet större för att matcha ventilationskanalen. Det känns ändå som ett lättare alternativ att sätta en paxfläkt där än att fixa någon fläkt uppe på taket eller vinden antar jag?Tomtom79 skrev:
Ja, har du inte sug i röret så kommer du ju trycka ut fuktig luft bredvid. Antingen se till att det blir tätt mellan pax och rör, eller ha fläkt i andra änden och bara ett don i badrummet.
Det blir som med ström, även om den enklaste vägen är genom trådarna, och du rör vid tråden och jord så kommer en liten del även att gå genom dig. Enklaste vägen här är ju genom röret, men finns en glipa kommer en del gå den vägen också.
Klicka här för att svara