Hur fixa fuskbyggt fördelarskåp? Hjälp tacksam!

6k läst  28 svar

1. N
    Medlem Nivå 3
    Hej! Så här ser vårt fördelarskåp ut sedan inflytt för 2,5 år sedan. Vid slutbesiktning täcktes allt av en plåt som var skruvat i gipsskivorna runt om. När vi upptäckte hur det såg ut blev vi bara hänvisade till 2-års besiktningen av husföretaget och besiktningsmannen vid 2:års besiktningen godkände skåpet. Så nu har jag funderat i flera månader på hur jag ska fixa detta utan att komma fram till något bra...

Jag vill köpa till en riktig LK lucka och försöka montera då det känns säkrare och mer praktiskt även om besiktningsmannen sa att det var helt ok med dessa öppna hål rakt in i väggen bara de blå plastbitarna var på plats. Att ha en plåtskiva skruvad i gipsen är på tok för opraktiskt, vill kunna inspektera och sätta på de små motorerna som ibland hoppar av enkelt.

Mina alternativa idéer:

1. Skära ur mer gips och jacka ur regeln till höger med stämjärn så luckan kan monteras snett och lite inne i väggen och sedan försöka täcka med någon form av lister runt. ( nackdel regeln till hö är redan utskuren så av 70mm finns bara ca 35mm kvar... om den bär någon vikt blir det osäkert att minska den ytterligare...)

2. Skruva ur nedre blå skruven och försöka dra fram skåpet i bättre läge. Men går detta med allt inkopplat? Har någon redan försökt med tanke på gröna misslyckade skruvhål? Är skåpet även fäst baktill t ex med de röda på något sätt?

3. Ta bort gips på baksidan i angränsande rum och försöka få ordning på hela väggen från det hållet. Saknas även isolering runt hela skåpet så det låter mkt i det sovrummet när tvättmaskin och värmepump går så då kan vi fixa det samtidigt...(har betalat för isolerade innerväggar...)

Vad tror ni? Kan ingenting om sådant här och är tacksam för all hjälp!

Med vänlig hälsning,
    Maria

2. Mjölsered
    Byggveteran · Nivå 5
    Vi har två transparenta plexiglasskivor som fungera som skjutdörrar.

• Laddar…
  3. K
    Medlem Nivå 2
    Köp en lucka som hör till?

4. N
    Medlem Nivå 3
  5. N
    Medlem Nivå 3
    Tack för svar! Ok, ja det är ju bättre med genomskinliga plastbitar så att man ser in, vi har blå nu. Har ni också ett läckagesäkert skåp där alla golvvärmeslangar går igenom gummipackningar på väg in i skåpet och ”skvalleravlopp”? Står plastskivorna bara inne i skåpet?

6. N
    Medlem Nivå 3
    Är det normalt att man hoppar över isolering runt skåpet? När jag tittar in i alla springor över, under och på sidorna ser jag ingen isolering någonstans...

7. R
    Medlem · Nivå 11
    Tror det går att använda lite längre skruvar för att fästa ramen så den spänns mot gipset. Isolering i innerväggen beror väl på om ni köpt det.

8. K
    Medlem Nivå 2
    Kommer gå att skruva dit ändå luckan ligger utanpå gipsen så den kommer se rak och fin ut du kanske får köpa längre skruv bara om dom är för korta.

9. N
    Medlem Nivå 3
    Vi har köpt isolerade innerväggar, men börjar fundera på om det är det vi fått när jag ser detta...

Är det inte risk för läckage rakt in i väggen i alla glipor (som störst 3-4cm bred glipa nere i ena hörnet) om man bara tar längre skruv? Ursäkta min okunskap, förstår inte hur det kan vara så noga att täta alla rörgenomföringar om det sedan kan vara helt öppet någon cm längre bort...

10. N
    Medlem Nivå 3

Är det inte risk för läckage rakt in i väggen i alla glipor (som störst 3-4cm bred glipa nere i ena hörnet) om man bara tar längre skruv? Ursäkta min okunskap, förstår inte hur det kan vara så noga att täta alla rörgenomföringar om det sedan kan vara helt öppet någon cm längre bort...

11. R
    Medlem · Nivå 11
    Det är därför viktigt att dom blå plastskydden är där, börjar det spruta vatten skyddar dom så det hamnar i skåpet. Alltså dom skall spännas in på insida skåp.

• Laddar…
  12. Mjölsered
    Byggveteran · Nivå 5
    Japp precis samma skåp. Ja skivorna står innanför listen uppe och nera, praktiskt.

13. Mjölsered
    Byggveteran · Nivå 5
    Det är väl en innervägg?

14. K
    Medlem Nivå 2
    Som RoBo skriver så är dom där för att vattnet ska hamna rätt

15. K
    Medlem Nivå 2
    Är det inte en regel över någon cm upp så därför du inte ser någon isolering ? Under brukar vara så mycket rör så får knappt inte platts något och då hoppas det ofta över.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: