Byggahus.se

Hur fixa avloppet i nytt kök med lägre sockel?

1. M
    Medlem · 203 inlägg

matte2k

Medlem
    Byte av kök. Lägenhet. Huset byggt ca 1980.
    Avloppet för diskho kommer ur golv. Tror går vidare in till badrum och badkarsbrunn på andra sidan vägg.
    Nya köket har en sockel på 80mm.
    Hur löser man detta? Avståndet från där avloppet startar till där det kommer ur golv är ca 2m.

2. Fulkemisten
    Husägare · 1 732 inlägg
    Det här är en av de största nackdelarna med Ikeas metodkök. 3 möjliga lösningar.

1. Acceptans. Diskhon får vara där avloppet går ned i golvet.
    2. Byt kök till ett system med vettig sockelhöjd.
    3. Dra om avloppet i bjälklaget.

Att lyckas dra 50 mm rör (vilket egentligen är för litet tycker jag) kanske går kortare sträckor under metod men risken är stor att man inte alls får till vettigt fall. 75 mm rör är bara att glömma.

• Laddar…
  3. H
    Medlem · 1 261 inlägg
    Det beror på hur långa sträckor som ni ska flytta avloppet, kanske går det att snedda i bakkant av hoskåpet.

Annars om ni har ytan, dra ut skåpen 10cm och dra avloppet bakom. 70cm bänkyta är en trevlig vardagslyx om man har plats.

4. M
    Medlem · 203 inlägg

matte2k

Medlem
    Ytan finns inte. Men måste finnas plattare koppling som inte går upp så mkt över golv?
    Avloppets till och från blir i princip de samma.
    I bakkant av ho skåpet finns plats. Men inte i övriga skåpen tyvärr.

5. B
    Medlem · Stockholms län · 20 008 inlägg

BirgitS

Medlem
    Det borde väl Ikeas köksplanerare kunna svara på för det är ju inte direkt ovanligt att folk vill ha diskhon en bit bort från där avloppet är.

6. Fulkemisten
    Husägare · 1 732 inlägg
    Jag har 13 cm sockelhöjd. Drog avloppet under skåpen knappt en meter, hade 75 mm rör upp ur golv och ville ha det in i skåp. Det gick inte att få tillräckligt bra fall så körde på 50 mm, i ditt fall kan du nog glömma att få till det på sträckor över en halvmeter. Hade inte laborerat med något annat än vanliga avloppsrör, särskilt inte i en lgh. En riktig fullösning är ju att dra rören inne i skåpen i nederkant och sedan ha grundare låda längst ned. Man tappar ju dock poängen med att ha 5 cm högre stomme som ikea har.
    Hela metodserien är feldesignad med avseende på att kunna använda den i renoveringar av kök eller badrum/tvättstuga där man troligen vill dra avlopp under. Möjligen fungerar den för nybyggen där avloppet kommer upp där det ska. Enligt mig är metod lämpligare som verkstadsförvaring eller i ett förråd/klädkammare, särskilt bra också att slippa den I köket då just sockelhöjden ser underlig och mindre estetiskt tilltalande ut.
    Lätta vägen ut är att välja annat kök. Metod går också att kapa 5 cm i överkant med lätthet, särskilt som man kanske ändå inte vill ha Ikeas fronter?

7. H
    Medlem · 1 261 inlägg
    Jag personligen tycker det ser bra ut med lägre sockelhöjd och uppskattar den extra volymen i skåpen. Men det är ju olika...

8. Fulkemisten
    Husägare · 1 732 inlägg
    Jag har inte kommit på några fördelar med låg sockel mer än att man får ut ett extra 60-skåp per 9 meter bänkskåp. Och så möjligen om man verkligen tycker det är snyggt då? Finns fler nackdelar utöver de jag nämnt ovan. Robotdammsugaren kommer inte in under där det ligger som mest smulor och skit och installation av t ex kickspace-radiator eller liknande blir omöjligt.

9. H
    Medlem · 1 261 inlägg
    Det är ju dock en låda för stora kastruller eller liknande på ett normalt kök med säg 4.5m skåp. När jag planerade mitt kök jagade jag cm överallt, och det ger bra utdelning gentemot att slösa med täcksidor ovan och under skåp, mellan stommar mm, som en del väljer för att de anser det är snyggt.

Redigerat 11 apr 18:30
  10. M
    Medlem · 203 inlägg

matte2k

Medlem
    om man byter eller modifiera 90g böjen som går ner i golvet så böjen kommer i princip direkt. Då ligger böjen ca 6cm ovan golv. Då har jag 1cm/m i fall?
    Borde inte det gå?

11. H
    Medlem · 1 261 inlägg
    Men för att återgå till ämnet (om inte TS vill byta köksleverantör). På bilderna ser det som att nuvarande rör går upp bakom skåpet, finns där ett utrymme redan bakom skåpen?

12. tippz
    Medlem · 215 inlägg

tippz

Medlem
    Finns ju kickspace för Ikea-sockel... För övrigt tycker jag du mest kapat tråden och gnäller över att TS har valt ett Ikea-kök?

Jag skulle föreslå att kapa avloppsröret så långt ner du kan för att sedan få dit en 90° böj så lågt som möjligt. Då får du nog ett par cm tillgodo!

13. tippz
    Medlem · 215 inlägg

tippz

Medlem
    Precis så jag menade (y)

14. M
    Medlem · 203 inlägg

matte2k

Medlem
    går under bef skåp som har sockelhöjd på nästan 17cm.

15. M
    Medlem · 203 inlägg

matte2k

Medlem

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.