Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hur fel är det med kabel ingjuten i väggen?

1. S
    Medlem · Stockholms län · 15 inlägg

sk61bulldog

Medlem
    Hej,

Vi har precis köpt en bostadsrätt och har upptäckt att en kabel i badrummet är ingjuten i väggen. Den ligger alltså inte i ett rör som väl är byggstandard. Hur pass fel är detta egentligen? Bör vi gå tillbaka till säljaren och reklamera? Till saken hör att kabeln är dragen i en vägg som är täckt av kakelplattor och att vi för att åtgärda detta måste bryta upp kakelplattorna för att komma åt. Det lär med andra ord bli kostsamt.

Och ifall att vi accepterar detta, kan vi i ett senare skede själva bli betalningsskyldiga ifall nästa köpare väljer att reklamera till oss?

2. F
    Medlem · Uppsala · 620 inlägg

frjo7205

Medlem
    Det är tillåtet i många andra länder att göra så. T o m standard i exempelvis tyskland. Jag har hört att det nu även är OK med den typen av dragning i Sverige, om det är rätt kabel. Men det vågar jag inte påstå helsäkert.

3. B
    Medlem · Stockholm · 8 inlägg

byggahusanders

Medlem

kabel ingjuten i väggen

Vi bor i lägenhet i ett höghus från 1936, med tegel och betong väggar. Här finns kablar lite här och där i väggarna, en del i rör och en del utan. Allt ser dock ut som att det "alltid varit så", och jag har inte fått den uppfattningen att det skulle varaf frågan om felaktig el-installation. Men installationer som ser lite nyare ut (<20 år gamla) har lagts i kabellister utanpå väggarna på en del ställen, som tur inte alltför synligt. Det är ju inte så snyggt, när resten av huset är i gammal stil.
    Det är/var väl så att under olika perioder har det varit olika regler och direktiv som gällt vid installationerna. Så länge som installationen är rätt utförd då den gjordes, borde det inte vara några problem.

4. Rrrrr
    Medlem · Västerbotten · 4 881 inlägg

Rrrrr

Medlem
    Om kabeln är förlagd på rätt sätt så är de ok.. (och rätt typ av kabel). Jag har själv aldrig gjutit in en kabel utan rör (förutom värmekabel i golv dock :cool:) och kommer nog aldrig att göra de om jag inte blir tvingad ;)

Inte många elektriker som brukar gjuta in kablar utan rör, så risken finns väl att det inte är gjort på fackmannamässigt sätt (lampsladd, direkt i fixen eller dyligt)

5. mycke_nu
    Medlem · Gotland, Sudret · 12 283 inlägg

mycke_nu

Medlem
    Ni kan i alla händelser inte reklamera kabeln som dolt fel eftersom den gick att upptäcka utan att riva väggen.

6. yonna
    Medlem · Österlen · 7 817 inlägg

yonna

Medlem
    Det här gäller dessutom en bostadsrätt där regelverket för dolda fel inte är tillämpligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.