Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hur fattiga blir medelklassen av höga elräkningar?

1. L
    Medlem · 371 inlägg
    Först vill jag säga att jag är lika förfärad som alla andra av de höga elpriserna men kanske hälsosamt för samhället att fler får smaka på fattigdom. Att vända på slantarna och ha misär har många i Sverige det redan! De bor antagligen inte på din gata men jag lovar er de finns i förorterna!
    Nu verkar det bli en borgerlig regering men
    Hoppas innerligt att de har förstånd att inkomstbepröva elsubventionerna så inte skattepengarna går till miljonärer som kommer fortsätta att resa kors och tvärs i världen med pool, sommarstuga och båt! Eller tycker ni andra att det är OK?

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 13 552 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Hur hjälper det dom icke rika ?

3. K
    Medlem · skåne · 696 inlägg

kanonkula

Medlem
    Jag tycker elsubbarna ska gå till de i se3 och 4. Där priset höjts till följd av den tidigare regeringens misslyckade energipolitik.

4. R
    Medlem · 5 367 inlägg
    Jag ser alltid ett problem att straffa de som betalar mest i skatt.

Nej jag tycker inte att man ska undanta miljonärer som arbetar oftast mer än många andra. Inte på just eldelen eller heller den delen med mat.

Men jag tycker absolut att bidraget till se1-2 var vansinne där vissa "tjänade" på att förbruka mer.

Då tillhör jag inte medelklassen om man vill använda sånt, utan ligger under. Men har troligtvis de lite bättre än många med mer pengar.

5. C
    Medlem · 202 inlägg

Costanza

Medlem
    Det är ingen lätt fråga.
    På sätt och vis håller jag med om att bidrag ska gå till dem som behöver det.
    Samtidigt kan jag bli lite provocerad av tanken på att någon som exempelvis valt rörligt elpris med under lång tid låg kostnad ska få hjälp när det plötsligt blivit dyrt, medan jag som under lång tid betalat lite högre pris just som ”försäkring” inte ska få något.
    Det är ju dock också så att vi alla (även de här på ByggaHus med väldigt hög svansföring) i slutändan blir drabbade på ett eller annat sätt om vi/staten låter alltför många hamna i djupa problem.

/C

Redigerat
  6. T
    Medlem · 3 629 inlägg
    Jävla märklig syn du har...

7. Keiller
    Husägare · T-län · 2 136 inlägg

Keiller

Husägare
    Jo, de bor på min gata.
    Eller rättare sagt en. Det lokala elbolaget var hit i förrgår och stängde av strömmen för grannen. Jag antar att det var obetalda elräkningar som var anledningen.

Fast om han är fattig egentligen vetefan. Han har tre båtar, två bilar, en villavagn och en hoper andra prylar utspridda på tomten. Det är visserligen att betrakta som skrot i mina ögon, då grejerna aldrig används utan står och förfaller, men eftersom han envisas med att lägga pengar på en massa skit istället för att betala räkningar eller snygga upp i trädgården så får han skylla sig själv om kåken fryser ihop i vinter.

Nu vistas han visserligen inte här jämt utan bor i nån Stockholmsförort, tjugo mil österut, där han också jobbar, men han är skriven här och har således råd med två bostäder, utöver resorna till sitt hemland han gör ett par gånger per år.

Så det är inte bara fattiga som har problem utan även de rika. Med rik menar jag såklart de som tjänar mer än mig, vilket ovan nämnda granne gör.

Redigerat
  8. J
    Husägare · 3 128 inlägg

Johan456

Husägare
    Om flertalet ur medelklassen får smaka på fattigdom, vad ska få de fattiga smaka på?

Ibland är det en bra idé att tänja lite innan man uttalar sig som Nalle Puh hade sagt.

9. L
    Medlem · 371 inlägg
    Arbetar miljonärer mer?? Källa på det!

10. L
    Medlem · 371 inlägg
    Utan hjälpt till de fattiga blir det revolution, historien upprepar sig, smaka på den!

11. L
    Medlem · 371 inlägg
    Skatter är inga pengar som är undanlagda som personer får tillbaka med samma summa de har betalat in. Skatter är ett utjämningssystem som ska skapa en välfärd för alla. De är bra för överklassen om alla andra har det hyfsat bra, hur ska de annars njuta av sin välfärd? Ska vi ha grindsamhälle som i USA, Argentina med fler?

12. S
    Medlem · Uppsala · 1 174 inlägg

Strontus

Medlem
    Så genom att fler får smaka på fattigdom så skulle det alltså hjälpa fattiga exakt hur?

13. J
    Medlem · Västra finlands län · 367 inlägg

Jonas_81

Medlem
    Där är ett problem då de försöker hjälpa de som har "HÖGA" elkostnader
    Försöker man spara hamnar man undet trapstäget och mindre fyrk kvar i näven efter elräkningen. Så de indikerar ju på slösa på bara så betalar vi...

14. L
    Medlem · Sörmland · 2 274 inlägg

lat

Medlem
    Lite fascinerande att bidrag helt plötsligt är ok om de bara går till "mig" också!

När var skiftet när borgarna också började tycka att bidrag/subventioner är ok. Var det i samband med "valfrihets reformen" ?

Personligen tycker jag det luktar kommunism av den gamla sorten. Allt till alla!

15. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 6 520 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Ska man få ihop en brunblå regering (japp, de får kallas brunblå numer, eftersom SD blev störst i deras sandlåda) så måste ju borgarna acceptera SDs sossepolitik...

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.