Hej,

4x4m pergola
90x90 stolpar med gjuten plint i hörn
45x195 regel mot husvägg samt runt om
70x70 stolpe i mitten för att fästa ribbor i vid senare tillfälle.
Hade tänkt att hänga upp denna

https://www.jula.se/catalog/fritid/pool-och-bad/bad-och-strand/solstolar/hangstol-013264/

Ett stroppband runt regel?
Trapetsskruv rakt upp?

Behöver jag förstärka med en extra 45x195 horisontellt ungefär där gungan skall vara för att undvika att regeln svajar i sidled när man gungar lite lätt?
Som sagt 2 fästpunkter

• Pergola med träribbor, omgiven av grus med markeringar för upphängning av hängstol, mot en husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trapetsskruv blir bra att fästa med, men du måste nog montera ett par diagonaler för att få pergolan stadig om du ska kunna gunga.

F fribygg skrev:
Trapetsskruv blir bra att fästa med, men du måste nog montera ett par diagonaler för att få pergolan stadig om du ska kunna gunga.
Räcker det med 1st horisontell?
Gungan kommer enbart typ 1m ifrån stolpen

• Pergola med horisontell träbalk och tak av bambu, markerad med röd linje. Buskar och grus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är pergolan stadig nu?

F fribygg skrev:
Är pergolan stadig nu?
Så in i hel**te

Då kan du ju prova utan diagonaler.

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Då kan du ju prova utan diagonaler.
Hur tjock trapetsskruv vågar man dra i 45 regeln? Förborra?

H Hhallden skrev:
Hur tjock trapetsskruv vågar man dra i 45 regeln? Förborra?
Jag skulle dubbla regeln innan jag hängde en gunga på/ i den om jag vore som du, men om det är stadigt och inte rör sej i nån led kanske det fungerar ändå.

• Gilla
marieed2
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag skulle dubbla regeln innan jag hängde en gunga på/ i den om jag vore som du, men om det är stadigt och inte rör sej i nån led kanske det fungerar ändå.
Ok det kan jag göra samt en horisontell sträva. Sen tänker jag ist för trapetsskruv, skulle man kunna kunna sätta en lång typ vagnsbult rakt igenom nedifrån genom alla 195cm och bult/bricka i överkant och typ en karbinhake i botten.
Eller är 2st feta trapetsskruvar the way to go?

Är det inte lämpligt att studera hur gungor fästes på dagis och liknande nuförtiden om du ska använda gungan frekvent?

F fribygg skrev:
Är det inte lämpligt att studera hur gungor fästes på dagis och liknande nuförtiden om du ska använda gungan frekvent?
Studera? Då hade jag inte behövt skriva här?

• Haha
Erik_91
  • Laddar…
Själv använde jag bara lyftsling runt en dubblad 45*145 när jag hängde upp gungan ute.

• Gilla
Hhallden
  • Laddar…
Jag skulle inte sätta en trapetsskruv rakt uppåt och förlita mig på skruvens gängor för att hålla upp kroppsvikten.
Vill man ha lodrät skruv så kör man genomgående med stor bricka.
Vill man inte ha genomgående då skruvar man vågrätt.

• Gilla
Hhallden
  • Laddar…
B
En kompis har hängt upp liknande gunga, han hängde den direkt med trapetskrok i reglen. Fungerar hur bra som helst för mina ~100kg när jag suttit där

• Gilla
Hhallden
  • Laddar…
B breakman skrev:
En kompis har hängt upp liknande gunga, han hängde den direkt med trapetskrok i reglen. Fungerar hur bra som helst för mina ~100kg när jag suttit där
Jag har oxå en krok exakt så, dock är den upphängd för en "babygunga". Det funkar säkert hur bra som helst i de absolut flesta fall, men jag skulle ändå inte rekommendera det när ts pratar om att gunga lite i trä som är utsatt för väder och vind.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.