Hej,
4x4m pergola
90x90 stolpar med gjuten plint i hörn
45x195 regel mot husvägg samt runt om
70x70 stolpe i mitten för att fästa ribbor i vid senare tillfälle.
Hade tänkt att hänga upp denna
https://www.jula.se/catalog/fritid/pool-och-bad/bad-och-strand/solstolar/hangstol-013264/
Ett stroppband runt regel?
Trapetsskruv rakt upp?
Behöver jag förstärka med en extra 45x195 horisontellt ungefär där gungan skall vara för att undvika att regeln svajar i sidled när man gungar lite lätt?
Som sagt 2 fästpunkter
4x4m pergola
90x90 stolpar med gjuten plint i hörn
45x195 regel mot husvägg samt runt om
70x70 stolpe i mitten för att fästa ribbor i vid senare tillfälle.
Hade tänkt att hänga upp denna
https://www.jula.se/catalog/fritid/pool-och-bad/bad-och-strand/solstolar/hangstol-013264/
Ett stroppband runt regel?
Trapetsskruv rakt upp?
Behöver jag förstärka med en extra 45x195 horisontellt ungefär där gungan skall vara för att undvika att regeln svajar i sidled när man gungar lite lätt?
Som sagt 2 fästpunkter
Räcker det med 1st horisontell?F fribygg skrev:
Gungan kommer enbart typ 1m ifrån stolpen
Ok det kan jag göra samt en horisontell sträva. Sen tänker jag ist för trapetsskruv, skulle man kunna kunna sätta en lång typ vagnsbult rakt igenom nedifrån genom alla 195cm och bult/bricka i överkant och typ en karbinhake i botten.F fribygg skrev:
Eller är 2st feta trapetsskruvar the way to go?
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Jag skulle inte sätta en trapetsskruv rakt uppåt och förlita mig på skruvens gängor för att hålla upp kroppsvikten.
Vill man ha lodrät skruv så kör man genomgående med stor bricka.
Vill man inte ha genomgående då skruvar man vågrätt.
Vill man ha lodrät skruv så kör man genomgående med stor bricka.
Vill man inte ha genomgående då skruvar man vågrätt.
Jag har oxå en krok exakt så, dock är den upphängd för en "babygunga". Det funkar säkert hur bra som helst i de absolut flesta fall, men jag skulle ändå inte rekommendera det när ts pratar om att gunga lite i trä som är utsatt för väder och vind.B breakman skrev: