4 870 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Hur fäster jag en takbalk (frigolit)
Svaret nedan antar att balken är rent dekorativ och enbart ska hålla sin egen vikt. Dubbelhäftande tejp eller häftkuddar kan fungera. Skruva upp några träklossar som du presspassar i spåret, shimsa emellan med en gummisnodd om extra friktion behövs, är en annan lösning som du kan överväga. Beroende på vad det är för skumplast bör du nog undvika kontaktlim och annat med starkare lösningsmedel i. Någon modern bygglim och fog kan nog fungera omm du inte behöver kunna ta ner den igen.
Produkter som diskuteras: "kontaktlim"
Kontaktlim
Kontaktlim är ett kraftfullt, snabbverkande lim som är utformat för att permanent binda samman en mängd olika material, inklusive laminat, fanér, läder, kork, papper, plywood, tyg och många typer av plast. Det är mycket effektivt för
Läs mer
Intressant tråd: jag har också letat efter metoder att fästa frigolit.
Jag har tidigare använt PU-lim: Det blev mycket bra, men jag fick pressa ihop materialet i några timmar.
Nu vill jag fästa frigoliten vertikalt utan att behöva pressa ihop. Då funderar jag på lösningmedelsfritt kontaktlim.
I Wikipedia hittade jag några rader om hur man limmar: Frigolit – Wikipedia
Jag har tidigare använt PU-lim: Det blev mycket bra, men jag fick pressa ihop materialet i några timmar.
Nu vill jag fästa frigoliten vertikalt utan att behöva pressa ihop. Då funderar jag på lösningmedelsfritt kontaktlim.
I Wikipedia hittade jag några rader om hur man limmar: Frigolit – Wikipedia
Som sagt, latexfox. Eftersom att det inte väger något så är det bara att lägga två strängar på baksidan av frigoliten, trycka på plats, eventuellt justera och sedan vänta. Att pressa mot skummande PU-lim verkar stressigt!
Ja, det är klart: Om det fungerar med latexfog, finns det ingen anledning att krångla med någonting annat. Jag ska göra en provlimning med latexfog. Hur länge behöver jag vänta tills det är riktigt fixerat?Ellagård skrev:
(PU-lImmet fungerade bra när jag gjorde en stor kudde för ben i högläge - en sådan som sjukgymnaster använder. Där var kärnan av frigolit, med skumplast runtom och tyg ytterst. En sådan kudde är utsatt för mycket större krafter än en taklist. Förmodligen väljer man lim eller latex efter ändamålet.)
Redigerat:
Jag har kört mycket denna och det fungerar över förväntan. Det är väl i princip en latexfog med lite mer limegenskaper.
https://www.byggmax.se/cellplastlim
https://www.byggmax.se/cellplastlim
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden