balk från Bauhaus av frigolit. Takbalk. Skruva och spika går bort antar jag. Limma återstår eller? vilket lim ska man använda då?

tack på förhand för svar!

Svaret nedan antar att balken är rent dekorativ och enbart ska hålla sin egen vikt. Dubbelhäftande tejp eller häftkuddar kan fungera. Skruva upp några träklossar som du presspassar i spåret, shimsa emellan med en gummisnodd om extra friktion behövs, är en annan lösning som du kan överväga. Beroende på vad det är för skumplast bör du nog undvika kontaktlim och annat med starkare lösningsmedel i. Någon modern bygglim och fog kan nog fungera omm du inte behöver kunna ta ner den igen.

• Gilla
Jensen888
  • Laddar…
Magnus E K
Du kan även urholka balken lite och fylla hålrummet med heliumballonger så behöver den inte fästas överhuvudtaget.

• Haha
  • Gilla
Vedeldat och 6 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Du kan även urholka balken lite och fylla hålrummet med heliumballonger så behöver den inte fästas överhuvudtaget.
Jag fäste taklister av frigolit med vanlig latexfog. Denna användes även för att fylla glipor före målning.

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Intressant tråd: jag har också letat efter metoder att fästa frigolit.
Jag har tidigare använt PU-lim: Det blev mycket bra, men jag fick pressa ihop materialet i några timmar.
Nu vill jag fästa frigoliten vertikalt utan att behöva pressa ihop. Då funderar jag på lösningmedelsfritt kontaktlim.
I Wikipedia hittade jag några rader om hur man limmar: Frigolit – Wikipedia

Som sagt, latexfox. Eftersom att det inte väger något så är det bara att lägga två strängar på baksidan av frigoliten, trycka på plats, eventuellt justera och sedan vänta. Att pressa mot skummande PU-lim verkar stressigt!

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ellagård Ellagård skrev:
Som sagt, latexfox. Eftersom att det inte väger något så är det bara att lägga två strängar på baksidan av frigoliten, trycka på plats, eventuellt justera och sedan vänta. Att pressa mot skummande PU-lim verkar stressigt!
Ja, det är klart: Om det fungerar med latexfog, finns det ingen anledning att krångla med någonting annat. Jag ska göra en provlimning med latexfog. Hur länge behöver jag vänta tills det är riktigt fixerat?

(PU-lImmet fungerade bra när jag gjorde en stor kudde för ben i högläge - en sådan som sjukgymnaster använder. Där var kärnan av frigolit, med skumplast runtom och tyg ytterst. En sådan kudde är utsatt för mycket större krafter än en taklist. Förmodligen väljer man lim eller latex efter ändamålet.)

Redigerat:
  • Gilla
Ellagård
  • Laddar…
tack för tipsen. testar med latexfog !

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.