Hej,

Hoppas någon är mer kunnig än mig.
2017 bytte vi tak och fick råd av sotaren kring taksäkerhet. Vi installerade sedan en kamin och allt inklusive taksäkerheten blev godkänd.

2022 köptes denna sotningsfirma upp av en annan och denna nya är nu kommunens ansvariga för brandskyddskontroller.

Efter lite invändig renovering bestämde vi oss för att byta till en större kamin som då givetvis krävde bygganmälan och ny brandskyddskontroll.

Den nya besiktningsmannen underkände massor som tidigare varit godkänt, allt är fixat förutom ett taksteg.
Han vill ha ett taksteg som fästs i den första läkten under nock. Han kan inte säga hur det ska fästas utan bara att det ska finnas.

Hur i h-vete ska man få dit det? Jag hade loss två takpannor mm men steget går inte att få dit eftersom nockbrädan blir i vägen. Köpte även ett ställbart där jag kan ta lös själva fästena men sen kan jag inte skruva fast det igen eftersom takpannan under blir i vägen.

Någon som har en lösning? Fattar inte heller hur de helt plötsligt har andra regler, kollat varenda hus och ingen har ett tagsteg som sitter på första läkten under nock.

• Närbild på takpannor och undertak, med en del av läkten synlig under pannorna. Taktegel är borttaget för att avslöja strukturen under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av takpanna och träregel under en diffusionsöppen duk, visar en metallbeslag val utan att vara fastsatt.
    Skapa konto
  • Närbild av en svart takpanna med ett metallfäste monterat, synligt trä och takunderlag i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Närbild av takläkt under en takpanna, med synlig del av yttre isoleringsmaterial och underlagspapp.
    Skapa konto
  • Taksäkerhetsinstallation nära nock med synliga brädor och takpannor, problematiskt att montera taksteg på rätt plats.
    Skapa konto
Fulvarianten är ju att vinkla om den första och skruva den med genomgående i nockbrädan.
Eller såga ur i nockbrädan så den får plats

plåtrickard plåtrickard skrev:
Fulvarianten är ju att vinkla om den första och skruva den med genomgående i nockbrädan.
Eller såga ur i nockbrädan så den får plats
Ja sant, det borde jag kunna göra. Får ringa sotaren på måndag och kolla om han inte kan godkänna det ändå nu när jag vet hur det ser ut.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Någon mer som har erfarenhet?

A andhak2802 skrev:
Ja sant, det borde jag kunna göra. Får ringa sotaren på måndag och kolla om han inte kan godkänna det ändå nu när jag vet hur det ser ut.
Jag hade nog inte väckt den björnen...

• Gilla
pelle plåttak
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jag hade nog inte väckt den björnen...
Det enda är ju att kontrollanten har underkänt det och skrivit in det i protokollet redan.

Men känns tveksamt att montera steget på ett annat sätt än vad som rekommenderas. Känns dumt om något skulle hända.

A andhak2802 skrev:
Det enda är ju att kontrollanten har underkänt det och skrivit in det i protokollet redan.

Men känns tveksamt att montera steget på ett annat sätt än vad som rekommenderas. Känns dumt om något skulle hända.
Isåfall såga ur i nockbrädan så det går att haka dit den

Jag hade en rabiat sotarkontakt som vägrade ordna så det gick att filma underifrån, så jag kollade upp firman som hade bilder på de anställda.
Valde den som såg mest erfaren ut och ringde och pratade och garvade om hur tokigt det kan vara och han fixade en sotare som kunde filma underifrån.
Ring runt och kolla om någon annan kan ta jobbet.
/W

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag hade en rabiat sotarkontakt som vägrade ordna så det gick att filma underifrån, så jag kollade upp firman som hade bilder på de anställda.
Valde den som såg mest erfaren ut och ringde och pratade och garvade om hur tokigt det kan vara och han fixade en sotare som kunde filma underifrån.
Ring runt och kolla om någon annan kan ta jobbet.
/W
Ja det är kanske så man får göra, tråkigt att man får byta sotare men man får inte byta firma som utför brandskyddskontrollerna

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.