Hej,
Hoppas någon är mer kunnig än mig.
2017 bytte vi tak och fick råd av sotaren kring taksäkerhet. Vi installerade sedan en kamin och allt inklusive taksäkerheten blev godkänd.
2022 köptes denna sotningsfirma upp av en annan och denna nya är nu kommunens ansvariga för brandskyddskontroller.
Efter lite invändig renovering bestämde vi oss för att byta till en större kamin som då givetvis krävde bygganmälan och ny brandskyddskontroll.
Den nya besiktningsmannen underkände massor som tidigare varit godkänt, allt är fixat förutom ett taksteg.
Han vill ha ett taksteg som fästs i den första läkten under nock. Han kan inte säga hur det ska fästas utan bara att det ska finnas.
Hur i h-vete ska man få dit det? Jag hade loss två takpannor mm men steget går inte att få dit eftersom nockbrädan blir i vägen. Köpte även ett ställbart där jag kan ta lös själva fästena men sen kan jag inte skruva fast det igen eftersom takpannan under blir i vägen.
Någon som har en lösning? Fattar inte heller hur de helt plötsligt har andra regler, kollat varenda hus och ingen har ett tagsteg som sitter på första läkten under nock.
Hoppas någon är mer kunnig än mig.
2017 bytte vi tak och fick råd av sotaren kring taksäkerhet. Vi installerade sedan en kamin och allt inklusive taksäkerheten blev godkänd.
2022 köptes denna sotningsfirma upp av en annan och denna nya är nu kommunens ansvariga för brandskyddskontroller.
Efter lite invändig renovering bestämde vi oss för att byta till en större kamin som då givetvis krävde bygganmälan och ny brandskyddskontroll.
Den nya besiktningsmannen underkände massor som tidigare varit godkänt, allt är fixat förutom ett taksteg.
Han vill ha ett taksteg som fästs i den första läkten under nock. Han kan inte säga hur det ska fästas utan bara att det ska finnas.
Hur i h-vete ska man få dit det? Jag hade loss två takpannor mm men steget går inte att få dit eftersom nockbrädan blir i vägen. Köpte även ett ställbart där jag kan ta lös själva fästena men sen kan jag inte skruva fast det igen eftersom takpannan under blir i vägen.
Någon som har en lösning? Fattar inte heller hur de helt plötsligt har andra regler, kollat varenda hus och ingen har ett tagsteg som sitter på första läkten under nock.
Produkter som diskuteras: "taksteg"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Besserwisser
· östergötland
· 2 667 inlägg
Fulvarianten är ju att vinkla om den första och skruva den med genomgående i nockbrädan.
Eller såga ur i nockbrädan så den får plats
Eller såga ur i nockbrädan så den får plats
Någon mer som har erfarenhet?
Besserwisser
· östergötland
· 2 667 inlägg
Besserwisser
· östergötland
· 2 667 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Jag hade en rabiat sotarkontakt som vägrade ordna så det gick att filma underifrån, så jag kollade upp firman som hade bilder på de anställda.
Valde den som såg mest erfaren ut och ringde och pratade och garvade om hur tokigt det kan vara och han fixade en sotare som kunde filma underifrån.
Ring runt och kolla om någon annan kan ta jobbet.
/W
Valde den som såg mest erfaren ut och ringde och pratade och garvade om hur tokigt det kan vara och han fixade en sotare som kunde filma underifrån.
/W
Ja det är kanske så man får göra, tråkigt att man får byta sotare men man får inte byta firma som utför brandskyddskontrollernaWorkingclasshero skrev:
Jag hade en rabiat sotarkontakt som vägrade ordna så det gick att filma underifrån, så jag kollade upp firman som hade bilder på de anställda.
/W
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur kan man fästa vinsch vid påle för uppdragning av båt?
Övrigt Off Topic -
Hur fästa unserlagspapp vid nock?
Tak & Vind -
Fästa trälist på metallskena vid taket
Byggmaterial & Byggteknik -
Fästa ytterpanel vid takfot
Lösvirke & Timmerhus -
Fästa en 13mm tjock täcksida bredvid en diskmaskin. Vilka skruvar rekommenderas?
Kök