Hej,
Jag har alltså reglar ner taket med plåtreglar, för att dölja el o få in spottar. Satte 13 mm gipsskivor upp mot reglarna.

Runt om tänker jag sätta upp enkla taklister, s.k. hålkälslister (se bif. bild).

En del av väggarna är träspont, och då är det väl bara att spika med dyckert genom listen in i träväggen.

Frågan är hur jag fäster dessa mot de väggar som är av putsat tegel, svårt spika iallafall.
Och limma mot gipsen är nog en dum idé om trälisten rör på sig. Spika in i gipsen har jag hört att man inte ska.

Tror ni på spikplugg typ horisontellt genom trälisten in i tegelväggen eller?

Och isåfall, vilken borr använder man för spikplugg, man brukar ju tydligen borra rätt genom list och vägg, och sedan spika in spikpluggen. SDS-borren i borrhammaren lär ju inte gå igenom trälisten direkt. Träborr, funkar det för att göra hål för spikpluggen i teglet?

Mvh/
Alko

• test.JPG
Hittade via ett äldre inlägg här (använd sökfunktionen) en bra Amerikansk sida om hur man sätter upp taklister, framförallt inriktad på konsten att gera snyggt.

Men där tipsades det också om att i ett fall som ditt först sätta en trekantlist som lagom får plats innanför din taklist (skall vara 1-2mm glapp), och sedan spika eller skruva taklisten i 3 kantslisten. Har fungerat klockrent för mig.

Tack för svar! Ska leta upp den där andra tråden, juast gerning är ju lite trixigt, och jag hör inte till dem som glatt fyller 15mm-glipor med latex :)

Apropå din specialmetod - förflyttas inte bara problemet då ? Alltså: hur fäster du trekantslisten mot tak/vägg i fallet puts/tegel+gipsskiva?

Mvh/
Alko

Trekantslisten kan man då välja att bara fäta mot den yta som den är lätt att fästa mot (taket om du hittar reglarna). Alternativt kan ,man då fästa lite gröver med spikplugg eller liknande mot väggen. Det gör ju inget hur det ser ut i trkantslisten.

Jag fäste den bara mot taket på de väggar som var putsade (bara ca 3m av 25).

jag hade en ganska bred hålkälslist 71mm, det gjorde att det blev plats för en hyffsat stor trekanstlist bakom.

Om jag kommer ihåg det så skall jag se om jag kan länka in sidan här senare i kväll. Har inte länken på den här datorn.

om jag vore dig så skulle jag limma med pl 400 eller pl 600 och använda några stöttor att trycka upp listen mot hörnet med. Om du skall försöka förborra och plugga så tar det oändligt mycket längre tid än att fixa några passande stöttor att trycka upp listen med. Vidare så rör sig inte liste efter du har målat dvs du får ett bestående snyggt målar jobb även efter några år då listen garanterat kommer sita fast och inte röra på sig då den torkat. Det blir lite kladdigt när du håller på men det blir mycket bättre när det är klart än att försöka spika i en plåtregel. Dessutom så blir det mindre spackeljobb. Biltema har billiga förlägningsbara atöttor som lätt kan göras längre. Dom fungerar bra till ett sådand arbete. PL 400 används med fördel till all fodring och listning då målararbetet senare inte torkar isär och spricker. Man måste bara tänka till var man sätter limklickarna så att trät kan röra på sig åt rätt håll. dvs mot tapetsidan eller latexsidan om man så önskar

Lycka till

Jerk

• Gilla
Erin Fuller
  • Laddar…
Jag hade kört på Hempularens variant, med trekantslist.
Precis som han säger sätt fast trekanstslisten med vad du vill. Du borde kunna skruva den i väggreglarna, för dom kan ju inte vara så svårt att finna.

sedan fäster du taklisten med dyckert, det kommer bli kanon.

Spikplugg, blir INTE snyggt genom taklisten!

Lycka till

Tack för svaren!!
Tyckte det lät schysst när jag läste om Jerks limningsalternativ(var hittar man PL400?), eftersom tidsbristen är en faktor, och jag inte ser behov av att montera bort taklist utan att taket också rivs.

Problemet med trekantslisten är att jag reglat ner med primär/sekundär-reglar(utan väggskena att tala om), finns alltså inte mycket till reglar att fästa i, och väggen är som sagt mest puts. I trävägg hade det varit klockrent, men då hade jag typ kunnat spika hålkälen direkt lika gärna.

Vad säger Naresjö o Hempularen, är lim inte bra eller? Kan tänka mig att skeva lister kan vara ett problem när man limmar och list-vägg/tak ska ligga an helt utan glapp, men det kanske Biltemastöttorna fixar...

/Alko

PL 400 finns på de flesta byggvaruhus. Bauhaus har både pl400 och pl600. PL600 har kortare torktid än 400 men är nog annars samma sak. Har du väl fått listerna på plats så får du inte bort dem när limmet torkat annat än att listerna eller gipsen går sönder.

Lycka till

Personligen hade jag INTE limmat listerna.
Flera anledningar, den första jag är inget proffs på detta, alltså vill jag ha något som är så "förlåtande" som möjligt.
Kan bara tänka mig vad som skulle kunna hända, av erfarenhet tyckte jag det var jävligt att spika upp dessa långa lister, hur är det inte då att limma det...
Listen kommer mot tapeten, vipps så har du lim på tapeten...
Om du inte är riktigt nöjd, kan du ta ner listen, men inte med lim.
Sedan måste du ju ha tryck på listen för att den ska fästa.

Visst du kanske fixar detta gallant, då är det bara att gratullera!
Men jag skulle aldrig grejja det, och då jag känner till MINA begränsningar.

Nej jag hade satt en trekantslist, du har ju väggreglar, förborra vågrätt genom listen och skruva in i regeln. Om du begöver fästa där det bara finns gips plugga eller använd "metallskruv" (finns några som är grovgängade och man sedan använder skruvar n vanlig skruv i, vet ej vad dessa heter)
sedan hade jag fäst din list, enkelt och FÖRLÅTANDE
Passar i alla fall mig som handen i handsken.
Lycka till!

• Gilla
Isak Johansson
  • Laddar…
Låt dig inte skrämmas. Man lägger upp listen på plats efter att man sågat till rätt längd och kollat att gerningen är bra. Sedan lyfter man upp liste på plats med hjälp av stöttorna. Därefter så aplicerar man små limklickar på listkanten mot taket ca 1 cm in på listen men hjälp av limspruta. Sedan trycker man fast den med greppet som sitter på stöttan så att listen pressas mot taket samtidigt som man justerar den rätt. Det är lika lätt att få till det här som att stå på stege med ena armbågen mot listen och försöka hålla med den andra handen och hålla spiken med den tredje... vad det nu må vara. Har man inte dyckertpistol så håller jag på limning med hjälp av biltemas takstötta.

Jättetack naresjö och hempularen för tips om trekantslist, och jag känner verkligen igen naresjös beskrivning av hur det kan strula fast det låter så enkelt om man är amatör, det är just de där detaljerna som typ att limmet rinner av listen när ma n vänder upp den mot taket, som man glömmer i planeringen och som tar sån jäkla tid o energi att komma runt.

Kommer ändå att försöka mig på jerks lim-variant. Hade en snickare över igår som byggde balkongräcke, och han tyckte att PL400 är kanon för just lister. Mitt problem är att jag inte kommer åt några reglar för att spika list mot, jag har ju bara hattprofiler som ligger kanske 10 cm från väggen, och som gipsen sitter mot.

Mitt alternativ till lim, är att skruvplugga in taklisten mot putsade väggen, och det är inte så lätt med tunn hålkälslist.

Prövar lim (dock bara mot gipstaket, med några få klickar mot väggen, om man skulle vilja riva rasket någon gång), och funkar det inte, så skruvar (plugg) jag upp trekantslist mot putsvägg, för att sedan sätta hålkälslisten med dyckert mot trekantslist. Borde också funka bra tycker jag!

jerk, hur menar du när du skriver...

"PL 400 används med fördel till all fodring och listning då målararbetet senare inte torkar isär och spricker. Man måste bara tänka till var man sätter limklickarna så att trät kan röra på sig åt rätt håll. dvs mot tapetsidan eller latexsidan om man så önskar".

Kan man limma hålkälen främst mot tak (kommer aldrig att ta ner list utan att riva tak tror jag) med några klickar mot vägg, eller kommer det att lossna om det rör sig (putsat tegelhus, borde stå stilla)?

Och hur menar du att måleriet inte torkar isär, vad har det med limning att göra??

Mvh/
Alko

Ett tips för framtiden. Reglar alltid ett varv runt rummet med träreglar, så att du sen har något att spika listen i. Tar minimalt med tid, men du har igen det.

Lycka till Alko, skriv gärna och berätta om hur du som "amatör" tyckte det var att använda PL400. Vem vet, kanske även jag ändrar ming i frågan... :rolleyes:

Men som Addee skrev, att regla innan så man har något att fästa tex taklisten i, det är ju sånt man glömmer som amatör... SUCK!!

Verkligen, jag hade kunnat sätta några 45*45-or, låta plåt-primärreglarna vila på dessa. Hade slagit två flugor i en smäll (lättare sätta list + stöd för primärer). Irriterande! Men men, nu får jag bita i det sura äpplet, eller beska PL400-an :rolleyes:

/Alko

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.