78 592 läst · 527 svar
79k läst
527 svar
Hur fasiken kommer vi överens om vart man ska bo?
nu var det inte jag som skrev avståndettensiden skrev:
har man 10 minuter till riktig resturang eller stormarknad så tycker inte jag att man bor på landet så klart finns det få undantag där det finns nån resturang i wildmarken
Föreslår en rejäl detox med ombytta roller något år.
Du tar omvägar till jobbet, handlar nånstans längre bort och skippar resturang besök och annat city bekvämt och du åker till ställen med en utsikt hon skulle gilla. Träffar nån random lantbrukare och klappar kossor.
Hon slutar kolla på Mandelmanns och trädgårds tider Husdrömmar och inte ens har en kruka blommor på trappan men gör allt city bekvämt du inte gör längre men gillar. Som att fika och kolla på folk vilket stadsbor gillar.
Sen när ni inte längre är influerade av eran nuvarande ide men blivit smittad av den andres tänk så kanske ni lättare kan komma på en ny ide som passar er båda.
I värsta fall så hamnar ni i samma sits som nu fast omvänt. Men då har ni ändå fått se något ni inte ser just nu
Du tar omvägar till jobbet, handlar nånstans längre bort och skippar resturang besök och annat city bekvämt och du åker till ställen med en utsikt hon skulle gilla. Träffar nån random lantbrukare och klappar kossor.
Hon slutar kolla på Mandelmanns och trädgårds tider Husdrömmar och inte ens har en kruka blommor på trappan men gör allt city bekvämt du inte gör längre men gillar. Som att fika och kolla på folk vilket stadsbor gillar.
Sen när ni inte längre är influerade av eran nuvarande ide men blivit smittad av den andres tänk så kanske ni lättare kan komma på en ny ide som passar er båda.
I värsta fall så hamnar ni i samma sits som nu fast omvänt. Men då har ni ändå fått se något ni inte ser just nu
Bra sammanfattat! Inget snack om varken pendlingsmöjligheter eller kakelugnar funktion och säkerhet. Med tillägget "säg nej, om du inte vill flytta". Hon kanske blir lite "deprimerad" eller stött men kommer inte att gå sönder. Hur realistiskt är det t ex att hon flyttar till en sekelskifteshus villa på landet på egen hand? Eller begär skilsmässa för att du vägrar att flytta? Hon verkar behöva dig mer än vad du behöver henne i just den här situationen. Är det dina höga lön som fått henne att gå banans? Jag gissar att du inte hade den här inkomstnivån när ni träffades.S Sweetme skrev:Nu har jag inte läst allt här men det låter ju som en kompromiss behövs här alternativt att ni skiljer på er.
Kompromissen kan se ut på många olika sätt beroende på förutsättningarna:
1. Ni försöker hitta ett äldre hus med hyfsat stor tomt och naturnära relativt centralt.
2. Ni har ett lantställe och en övernattningslägenhet i stan.
3. Ni har en lägenhet eller ett mindre hus centralt och ett charmigt fritidshus på landet.
4. Ni blir särbos.
Kan ni inte komma fram till en acceptabel kompromiss så har ni ju helt olika syn på hur ni vill leva era liv och då finns det nog endast ett alternativ kvar...
Kjell Åkesson1 skrev:Jo fast då är det sannolikt runt minst 90 min pendling per dag enkel resa i rusning (vi skulle ju inte bo precis bredvid bussen i Gurra C). Såvida jag inte åker totalt off-hours men vill ju kunna hämta lämna barn och vara med på frukostar och middagar etc.
Att vaska 3 timmar per dag i pendling istället för som nu knappt 1 timme skulle ta kål på livskvaliteten.
Ja, håller med Posselosse. Gör varsin lista utifrån prioritet "måste ha"/"bra att ha" och tratta ner till något ni båda är överens om. Då har ni något att utgå ifrån. Om ni inte hittar områden/objekt som passar då så bör ni kunna justera i kravlistan (göra avkall) för att kunna fortsätta leta vidare.P Posselosse skrev:Gör en lista på olika områden som är ok. Skapa en matris med olika bedömningskriterier där ni kan vara objektiva. Tex normal pendlingtid rusning, pendlingstid övrigt, när går sista bussen/tåget, avstånd till närmsta bra affär/reataurang/fik/badplats/gym, avstånd skola, kan barn åka själva till skola, om nej hur mkt extra tid tar det för er att skjutsa etc.
Fyll matrisen med fakta, inte gissningar. Fyll den inte med worst-case, utan vad som är normalt.
Då blir min motfråga till dig, vart bor då jag?M maria01 skrev:
Jag har:
- Ladugård, spannmålsmagasin, traktor, skördetröska och allt annat som ett lantbruk nyttjar
- Hälften av grannarna i omgivningen har detsamma
- Närmsta grannar är 100-500m bort, åt andra hållet är det väl någon kilometer till närmsta hus.
- Ingen detaljplan
- Åkrar och skog så långt ögat når
Men samtidigt:
- 12min till barnens skola, stormarknad, vårdcentral (åt lite olika håll då visserligen)
Så vad klassar du det området som?
Hej, om din fru var med och valde det hus ni nu bor i samt varit delaktig i renoveringsval så tror jag tyvärr att det är något annat som är problemet för din fru och att en flytt inte löser detta… baserat på liknande erfarenheter.Kjell Åkesson1 skrev:Hur löser man en situation där man är tillsammans med någon man älskar, har små barn ihop men inte kan komma överens om vart man ska bo?
Jag vill bo stadsnära i ett hus som antigen är nytt eller totalrenoverat så vi slipper allt jobb. Frugan vill bo lantligt många mil utanför stad i ett äldre hus som kommer bli ett heltidsprojekt med jättetomt som ska vara tip topp och allt renoverat exakt som hon vill ha det.
Vi bor nu i ett hus vi totalblåst utanför Stockholm. Jag trivs bra (inte wow men helt ok) frugan tycker det är piss. Hon gillar inte hustypen (vill ha äldre hus) och bo lantligt.
Vi tittar på att sälja och flytta men de alternativ som jag gillar hatar hon, de alternativ hon gillar hatar jag. Jag vill ha tillgänglighet, nära till stan, massor av alternativ för barnen. Frugan vill ha lantligt. I hennes alternativ kommer allt ligga 40-60 minuter bort (större matbutiker, barnens aktiviteter, gymnasieskolor för framtiden etc). Vi kommer sannolikt tom behöva köra barnen till och från skolan.
Detta alltså när det INTE är rusning. I rusning kommer en tripp till centrala Sthlm ta runt 2 timmar.
Lika dåligt som hon mår av nuvarande boende skulle jag må av det hon föreslår. Det kommer gå ut över barnen och förhållandet krascha. Som det är nu mår hon så dåligt över boendet att förhållandet är rätt kasst.
Har någon varit i liknande läge? Hur löste ni det? Gick det ens
Ps Vi har varit tillsammans i 10 år och frugans vilja att bo lantligt var inte alls så här stark då vi träffades utan har vuxit fram.
Hur går det @Kjell Åkesson1
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 603 inlägg
Jag tror TS försvann ner i en av sina svackor. Sannolikt att han återkommer under nytt nick nästa gång han börjar varva upp.
Kontot borttaget…
Det låter som att du gift dig med en kvinna. Stort grattis! De är fantastiska och man får bara leva med att man aldrig kommer förstå dem. Din uppgift som make och far är att lösa allt det praktiska och säkerställa familjens trygghet. Flytta till en plats där dina barn kan leva tryggt och där din hustru kan blomstra. Dina personliga preferenser är tyvärr underkastade familjens behov. Omfamna livet och greppa rodret!Anonymiserad 772690 skrev:Säger exakt allt det du säger. Hon har varit i aktuella områden massor av gånger.
Men när hon vill något så blundar hon för allt praktiskt.
Vi hade tidigare hund vilket inte alls gick ihop praktiskt. Jag påpekade detta innan. Vad hände? Det blev inte så bra. Frugan fick säga upp sig pga hunden inte kunde skötas annars.
Människan är intelligent och har hög IQ men blundar som sagt och är totalt önsketänkande när hon vill något