Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hur fasa gipsskivor bra?

1. B
    Medlem · 100 inlägg

bygges

Medlem
    Inför målning fasar jag kanter på gips som möter annan gips, där de inte är nersänkta eller fasade. Har gått på med rakblad från gipskniv och det funkar men det blir lite vågigt hur jag än gör. Spelar väl ingen roll men ser ju lite dumt ut inför målaren? Finns det nåt tips hur man får detta snyggt typ som kanter på takgips?

Även provat "fashyvel" från biltema https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hyvlar/fashyvel-2000045480 som var ruskigt dålig, trasade sönder pappen.

2. Mats-S
    Byggveteran · Sollentuna · 1 503 inlägg

Mats-S

Byggveteran
  3. B
    Medlem · 100 inlägg

bygges

Medlem
    upplevde att den också trasade sönder pappen, men jag kanske har fel surform..

4. Mats-S

Mats-S

Byggveteran
    Eller tekniken, du måste dra snett neråt från ovansida papp, och inte för hårt ;-)

• Laddar…
  5. Isakare
    Medlem · Stockholm · 4 188 inlägg

Isakare

Medlem
    Använder gipskniven, inte bara bladet.
    Med rätt vinkel blir själva kniven ett anhåll, och det blir rakt o snyggt.

• Laddar…
  6. B
    Medlem · 100 inlägg

bygges

Medlem
    Tränat i en halvtimme på överbliven gips, får inte till det. Ibland får man väl acceptera sina brister antar jag.

7. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 954 inlägg

Stefan NPremiumikon: Hand

Verktygstokig
  8. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 577 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Man ska inte underskatta att kniven är vass också. Att det blir vågigt är ingen fara.

9. S
    Medlem · Östergötlands län · 3 032 inlägg

sinuslinus

Medlem
    ”Det fixar målaren.” ;)

• Laddar…
  10. nino
    Renoverare · Dalarna · 12 782 inlägg

ninoPremiumikon: Hand

Renoverare
    I just det här fallet så stämmer det väl mycket bra.

Ibland tror jag att många är lite för petiga, vet inte om det är för att man sett så många hantverkartabbar på nätet eller om man tänker för mycket.

En riktig målare som är missnöjd med fasningen skär till det som han vill ha det och sen är det bra, en del vrångk*kar ska bums hitta snickaren så han får göra om, kvittar om det tar hela dagen innan han kan fortsätta :)

Sen är det väl bra att man frågar om man är osäker på hur det ska vara det borde nog fler göra

• Laddar…
  11. B
    Medlem · 100 inlägg

bygges

Medlem
    Så man kan hoppa över detta moment och målaren är lika glad för det?

12. nino
    Renoverare · Dalarna · 12 782 inlägg

ninoPremiumikon: Hand

Renoverare
    Nej dom uppskattar nog att det är gjort

13. B
    Medlem · 100 inlägg

bygges

Medlem
  14. Mats-S

Mats-S

Byggveteran
    Hej igen, missade en viktig sak hur du ska hantera surformen lättast.
    Ställ dig vid sidan av den sidan som ska fasas, dra surformen lite lite snett neråt och MOT dig med ett LÄTT tryck.
    Hemligheten är att dra surformen och fasa MOT dig, mycket lättare än att dra från dig. Du har nämligen betydligt bättre kontroll på draget och trycket då :)

Men som redan påpekats, går även att fasa kanten med en gipskniv, men jag tror det är svårare för en novis. Som yrkesman är det så jag gör oftast ;-)

15. Isakare
    Medlem · Stockholm · 4 188 inlägg

Isakare

Medlem
    En slarvig kompis jobbade som snickare och skrev ofta den texten med byggpennan på gipsskivorna.
    En morgon när han kom till jobbet var väggarna i ett helt rum perforerade med en hammare, och texten "Det fixar snickaren"
    Målarna blev misstänkta, men ingen erkände.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.