3 111 läst · 14 svar
3k läst
14 svar
Hur farlig är asbest från kakelfog?
Vår granne en trappa upp har anlitat byggjobbare som rivit ner kakel med asbest i fogen. Att det var asbest kom fram nu, några dagar efter nerrivningen. Tyvärr gjordes inget asbesttest innan. Vad som är ännu värre är att det kommit ner byggdamm i våra garderobsventiler och ut i lägenheten - trots att det är ett utsug där. Jag är förstås livrädd, och undrar hur allvarligt detta är. Vi har vistats i lägenheten under byggtiden (fem dagar) och även städat ur garderoben i tro att det bara var vanligt byggdamm. Kanske har vi nu asbest överallt och i våra lungor. Är det lungcancer som väntar oss och framför allt våra barn om cirka 20 år nu? Vad säger ni som är proffs på asbest?
Nej nej nej.
Ta det lugnt.
Generellt: så länge som ni inte är storrökare och bor/jobbar vid en hårt trafikerad väg i innerstan så kommer ingen av er att märka något.
Ja, alla är individer som är olika känsliga, men om någon av er skulle märka något är extremt osannolikt.
Ta det lugnt.
Generellt: så länge som ni inte är storrökare och bor/jobbar vid en hårt trafikerad väg i innerstan så kommer ingen av er att märka något.
Ja, alla är individer som är olika känsliga, men om någon av er skulle märka något är extremt osannolikt.
nej ni kommer inte få lungcancer. Däremot så skulle jag inte heller vilja ha asbestfibrer i min lgh. Tänk på de som jobbade på asbestfabrik där man hanterade ren asbest, slipade och sågade. Relativt få av dessa har fått problem, det finns en P3-dokumentär om detta, ”asbestdöden” heter den och den lär lugna.S Smålandsjohanna skrev:Vår granne en trappa upp har anlitat byggjobbare som rivit ner kakel med asbest i fogen. Att det var asbest kom fram nu, några dagar efter nerrivningen. Tyvärr gjordes inget asbesttest innan. Vad som är ännu värre är att det kommit ner byggdamm i våra garderobsventiler och ut i lägenheten - trots att det är ett utsug där. Jag är förstås livrädd, och undrar hur allvarligt detta är. Vi har vistats i lägenheten under byggtiden (fem dagar) och även städat ur garderoben i tro att det bara var vanligt byggdamm. Kanske har vi nu asbest överallt och i våra lungor. Är det lungcancer som väntar oss och framför allt våra barn om cirka 20 år nu? Vad säger ni som är proffs på asbest?
En ursäktande attityd och kanske ett erbjudande om städhjälp kan man förvänta sig av grannen. Men det vore å andra sidan inte rimligt av TS att kräva att grannen ska komma ner och städa i TS lägenhet. Det vore ett övertramp åt andra hållet. Obs, inte att grannen städade, utan om TS krävde det.

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 4 692 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 4 692 inlägg
Balanserad och bra artikel om riskerna, läste precis hela: https://www.asbestos.com/exposure/short-term/
Nej TS kommer inte att drabbas av några sjukdomar pga av så liten exponering. Det krävs betydligt mycket mer för att det ska vara någon fara.J Johan456 skrev:nej ni kommer inte få lungcancer. Däremot så skulle jag inte heller vilja ha asbestfibrer i min lgh. Tänk på de som jobbade på asbestfabrik där man hanterade ren asbest, slipade och sågade. Relativt få av dessa har fått problem, det finns en P3-dokumentär om detta, ”asbestdöden” heter den och den lär lugna.
Däremot så var det väldigt många av de som jobbade på eternitfabriken i Lomma (som P3 dokumentären handlar om) som gick en tidig och plågsam död till mötes. Att säga att "Relativt få som fått problem" är inte sant.
Som uppvuxen i Lomma har jag många gamla skolkamrater och kompisar vars föräldrar eller mor/farföräldrar jobbade på eternitfabriken. Många av dessa dog i lungsjukdommar kopplat till asbest.
Några dagar med lite damm i garderoben går givetvis inte att jämföra med mångårigt fabriksarbete.
Fler som dör till följden av rökning än asbest i Sverige, och då skulle jag sätta mina pengar på att fler personer har asbest i lungorna än tvärtom. Skulle till och med våga dra till med att man kan hitta fibrer i över 60% av befolkningen, kan låta konstigt men Asbest finns luftburet nästan överallt, handlar mer om hur stor den faktiska koncentrationen är. Så jag skulle försöka att inte oroa ihjäl mig. Gör bara nödvändiga åtgärder.
Övertramp? Om nu grannens byggarbete medfört att TS lägenhet behöver städas är det högst rimligt att grannen står för den kostnaden. TS kan naturligtvis inte kräva att grannen kommer ner personligen och städar men varför skulle inte granen vara ansvarig för att det städas upp efter det uppenbarligen inte helt lyckade byggarbetet?M Masthugg skrev:
Men det här med eventuell asbest i dammet tycker jag vi kan glömma.
Jag är inne på samma spår, har TS tex stängt vissa tilluftsventiler vilket i sin tur gjort att luften för baklänges i klädkammaren så är det knappast grannens problem och är det så att det är ett centralt problem så känns det mer som ett problem för föreningen.useless skrev:
Oavsett grundorsak har jag svårt att se att grannen skulle vara den som ska lastas (om inte grannen tex kopplat på en tryckande fläkt på den drabbade kanalen)
Det klart att det kan finnas många okända orsaker här men det enda vi "vet" är att grannen skapat damm som skräpat ner i TS lägenhet, Jag tycker det nog är ett relativt rimligt antagande att granen ska åtgärda de skador grannens arbete orsakat.J jonko skrev:
Sen kanske detta inte är något att tjafsa om i praktiken men grundtesen att om man skräpar ner får man städa upp tycker jag är sund.
Fast om orsaken till att det blev skräpigt i TS lägenhet ligger utom grannens kontroll så tycker jag knappast att man kan hålla hen ansvarig, har grannen däremot varit oförsiktig eller försummlig är det en annan femma.Alfredo skrev:
Det klart att det kan finnas många okända orsaker här men det enda vi "vet" är att grannen skapat damm som skräpat ner i TS lägenhet, Jag tycker det nog är ett relativt rimligt antagande att granen ska åtgärda de skador grannens arbete orsakat.
Sen kanske detta inte är något att tjafsa om i praktiken men grundtesen att om man skräpar ner får man städa upp tycker jag är sund.