Byggahus.se

Hur får vi sådant här golv?

1. L
    Medlem · 34 inlägg

lnetzel

Medlem
    Nu har vi pratat med byggnasvårdkillar, ett antal sågar och golvtillverkar och alla snackar om att man måste torkat ned virke till 8% och lägga in i rums temperatur för att golvet inte skall spricka bla bla bla... men om man tittarpå bilder i diverse tidningar typ Allt i Hemmet, Lantliv och dylikt så är ju charmen med golven där att dem har just glipor mellan brädorna. Faktum är att det är sällan i dessa tidningar man hittar golv i gammal stil som inte har springor eller sprickor... så...hur får vi sådant golv? (se bilden)

Jag har hittat golvfirmor som kan leverera kilsågat eller brett (över 20 cm) golv till överkomligt pris men jag vill ju inte att det skall se ut som något som lika gärna kunde varit klick golv eller demogolv från IKEA (okej det var lite generalliserande). Men jag vill inte att det skall se modernt ut och det går inte att lösa springor med lut eller pigment.

Har någon några ideer?

2. snackan68
    Medlem · stockholm · 474 inlägg

snackan68

Medlem

Re: Hur får vi sådant här golv?

Hej!

Vi gillar precis samma stil! Vi är faktiskt oxå ute efter sånt golv - med springor. Det hör liksom till!!!

Vi kommer att köpa tiljor (vitlutade och borstade) de ska skruvas fast i bjälklaget.
    Sedan är det bara att vänta på springorna, hahahah

Följ vårt bygge på hemsidan, golvet ska läggas i augusti, men när springirna kommer det vet jag inte...

Lycka till!
    Snäckan

3. G
    Medlem · 21 inlägg

geisha

Medlem

Springor mellan så breda golvbrädor får man nog hur man än gör, eftersom brädorna utvidgar sig och krymper med årstiderna (luftfuktigheten). Men för att springorna inte skall bli för stora är det ju bra om golvet är torrt när det läggs.

4. Hemmakatten
    Medlem · 11 631 inlägg

Dessa gamla golv var väl till stor del ospontade. Om du använder plankor utan not och spont så lär du få springor (mer än du vill ha kanske). Vi har några bekanta som bor i ett mycket gammalt stenhus med plankgolv. Det är så gammalt att det är långa markerade gångstråk där folk gått under flera hundra år. I det golvet var det stora springor, inte helt mysigt när vinden ven in. De tog upp golven, isolerade inunder och la tillbaka planken tätare. Ursnyggt!

5. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 756 inlägg

ordain

Medlem

Om ni lägger golv i augusti, som är så varm och ger fuktig inomhusluft, så lär du få springor första vintern. Sedan krymper förstås springorna igen på sommaren.

6. A
    Medlem · 260 inlägg

Alsti18

Medlem

Spont eller ej har ingen betydelse för springans uppkomst. Sponten gör faktiskt en del nytta (håller ihop golvet...jag antar att ni inte vill ha bågiga golv, förhindrar vatten och smuts att rinna ner i eventuell isolering mm.). Springan uppkommer som tidigare nämts enbart på grund av träts rörelse i breddled med luftfuktigheten. Av detta följer att ju bredare bräder desto större springa + att topp och rotända ofta krymper olika. Ju fuktigare virke du lägger in (förr var det ju rätt ont om virkestorkar) desto större springor uppstår när virket torkar på vintern. Har hört att virket "dör" efter cirka 6-7 år och att man då kan permanenta den springbredd man vill ha genom att lägga om golvet. På den översta bilden med det målade golvet kan man se vad som händer när man målar eller lackar ett nyinlagt golv på plats; färgen limmar ihop bräderna och då de torkar på vintern spricker de isär ojämt. Förr spikade man kilsågade riktigt breda golv synligt vilket gjorde att varje bräda enbart rörde sig i förhållande till sig själv. Detta saknar i princip betydelse på dagens smalare golv. Man skall inte underskatta krafterna i träts rörelse. Slår man ihop för tort virke för mycket och lämnar för lite rörelsemån så kan golvet till och med trycka ut väggarna.

7. B
    Medlem · 464 inlägg

betula

Medlem

Man måste avliva denna typ av skrönor, trä "dör" aldrig. Skillnaden i krympning mellan topp och rot är också obetydlig, det skiljer mer mellan olika brädor från olika stockar. Om man vill vara petig, men i praktiken är det bara plankbredd och fukt i virket och luften som spelar någon större roll.

Vill man ha springor , som ett gammalt golv, kan man antingen använda fuktigt virke eller lägga ett torrt golv med distans. Fuktigt virke hitta du på brädgårn med eller utan spånt, det håller ofta 18-12% fuktkvot. Medan golvtiljor skall hålla mellan 7-9% om man inte vill ha för stora springor.  :)

8. L
    Medlem · 34 inlägg

lnetzel

Medlem

Menar ni alltså att detta inte är så mycket att tänka på utan det är bara att handla ett 8% fuktigt virke och sedan lägga in och hoppas på det bästa, eller vore det ide att direkt köpa ca 12% fuktigt trä?

Eller om man skall vara seriöst, skall jag mäta upp luftfuktigtheten inne, och låt säga at det blir ca 8%... skall vi då försöka hitta ett golv på runt 9% fuktigthet? eller är detta helt meningslöst mer arbete?

/Lars

9. B
    Medlem · 464 inlägg

betula

Medlem

Du behöver inte mäta luftfuktigheten, är det ett normalt uppvärmt rum så passar 8% bra.

Vill du ha springor kan du antingen köpa ett färdigt tiljegolv, raksågat eller kilsågat som då bör håller 8%. Sen lägger du det med den springbredd du önskar, det blir medelspringan då. I augusti sväller tiljorna som mest och mitt i vintern, typ februari eller så blir springorna som störst, helt naturligt varje år.
    Alternativt köper du vanligt byggvirke som är fuktigare, och billigare, och så krymper golvet beroende på hur fuktigt virket var från början, lite mer chansning men kanske mer som det var förr innan man kunde mäta fukten i trä.
    Har man tid kan man också ta golvtiljor och lägga dessa ute utan plast under tak i några månader, då fuktas virket upp till 14-20% lite beroende på årstid, väder och hur länge man är beredd att vänta.

10. L
    Medlem · 34 inlägg

lnetzel

Medlem

Tack för alla bra svar, det blir nog att beställa ett 8% fuktigt golv i furu som åker in i september eller så (om jag hinner få det)

11. Y
    Medlem · 18 inlägg

yankee

Medlem

Kallas inte dessa golv skeppargolv idag?

/nykomling i hemmadjungeln;)

12. ¤ akila ¤
    Medlem · Jönköping · 715 inlägg

¤ akila ¤

Medlem

Nej, skeppargolv har inga springor. Det är ett nåtat golv, alltså man fyller springorna med en massa för att få ett slätt golv.

13. T
    Medlem · 197 inlägg

Tornhill

Medlem

Hej betula.

Jag såg att du hävdade att virke aldrig "dör", dvs aldrig slutar krympa och utvidga sig. Jag tror dock på denna skrönan, se nedan.

I våras handlade vi ett gammalt hus som skulle renoveras, vilket vi har sysslat med sedan dess.
    En del av renoveringen handlade om att byta ut taket, genom vilket det har läckt åtminstonde sedan 1972 ::)
    Ett hus utan tak är inte alls lika tätt som ett med läckande tak, trots preseningar, vilket har medfört att relativa luftfuktigheten i huset har ökat dramatiskt under tiden (det har alltså inte REGNAT in genom taket, bara småläckt).
    På de tre ställen där taket har läckt mest fick vi snart problem med golvet, det bågnade nämligen duktigt (reste sig 20cm) på små områden.
    Orsaken var att golvet var lagat på dessa ställena. Vi daterade de bågande bräderna dendrokronolgiskt (årsringar) till 1971-1973, vi vet att taket fusklagades ca 1973-74, medan golvbräderna runtomkring är från åren runt 1880.
    Det känns rimligt att tro att ruttna delar av golvet har bytts ut när taket har lagats.

Innan fuktigheten steg i huset var det inte några uppenbara skillnader på sprickorna mellan golvbräderna, det var ca 2-4mm överallt.
    Nu däremot har det "nylagda" golvet lyft sig själv och därmed dragit ut 3" spikarna det var fäst med, medan de gamla golvtiljorna bredvid fortfarande har små sprickor, dock kanske något mindre nu.

Min slutsats är att virkets förmåga att svälla och krympa avtar drastiskt någon gång mellan 35 och 120 år efter avverkning. Det är samma träslag (fur), och dimension, i både den nya och gamla delen, de har utsatts för samma klimat och hade samma sprickor innan. Eventuellt hade de nya partierna tom högre relativ fuktighet innan, från det läckande taket.
    En timmerman förklarade det som att "hartsämnena i furun stelnar och därför kan det (träet) inte ta till sig lika mycket fukt längre".
    Huruvida hartsämnena verkligen stelnar, eller för den delen om det finns hartsämnen i trä, vet jag inte, jag kan bara konstatera hur golvet har uppfört sig. Den enda andra faktorn jag kan tänka mig som kan påverka detta är om kvaliten på plankorna kan spela någon roll. De gamla är senvuxna och hårda, de nya ser ut som.. 1970 tals virke.
    Kanske senvuxet virke drar mindre fukt och därmed sväller mindre än "luftvirke"?

/ Fredrik

14. Snailman
    Medlem · Västra Götaland · 4 823 inlägg

Snailman

Medlem

Efter att ha varit på en visning på ett Karlssonhus, så tycker jag nog det är ok med glipor mellan brädorna (De hade itället sprickor mitt i brädorna ungefär var 5:e bräda, meterlånga sprickor, flera mm breda...)

Det var golvvärme, vet inte om de kört med för hög värme i början.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.