Hej!
Under vår entretrappa i betong finns ett utrymme på ca 2-3 m2 med ingång via dubbla dörrar från husets källare. Utrymmet är förmodligen tänkt som matkällare och det är också precis det vi tänkt ha det till. Jag har loggat luftfuktighet och temperatur under vintern och det verkar ligga runt 5 °C och 95% Rh, vilket verkar vara perfekt för potatis.
Problemet är att utrymmet just nu ser ganska sunkigt ut och att vi har rätt rejäla fuktgenomträngningar, både uppifrån trappan och från väggarna under mark, se bilder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fuktien uppifrån kommer förmodligen från regn som samlas på trappan och rinner ner längs synliga sprickor. Fukten från väggen är jag mer osäker på, hela huset är omdränerat med 100 mm isodrän (1998) och alla andra väggar i källaren är snustorra, så jag förstår inte riktigt varför dessa har så mycket fukt.
Målbilden är vitkalkade väggar och några snygga stålhyllor som vi kan fylla med rotfrukter, öl, vin och andra livsnödvändigheter. Luftfuktigheten gör det inget om den ligger kvar runt 90% så potatisarna håller sig glada.
Vi är extremt nya på det här med hus, så den stora frågan för oss är, vad bör vi göra innan vi börjar kalka väggarna invändigt?
- Bör vi slipa bort det gamla ytskiktet?
- Bör vi försöka komma till rätta med fukten i väggar och tak innan vi kalkar, eller håller kalken för sånt?
- Hur tätar man bäst en betongtrappa från fukt ovanfrån?
- Några teorier om varför fukt tränger igenom dräneringen just här?