Har en Bosch tvättmaskin som till och från krånglat med att lösa ut jordfelsbrytaren. Nu har den funkat en tid, men igår och idag har den återgått till gamla synder.

Jag vet från detta forum att det med stor sannolikhet kan hjälpa att byta värmeelement, så jag har nu gett mig på det.

Men hur sjutton får jag loss elementet? Jag tycker jag drar med all kraft jag har, men det verkar inte röra sig…

• Närbild på värmeelementet i en Bosch tvättmaskin, med anslutna elkablar och märkningar synliga på metallfästet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
anwede anwede skrev:
Har en Bosch tvättmaskin som till och från krånglat med att lösa ut jordfelsbrytaren. Nu har den funkat en tid, men igår och idag har den återgått till gamla synder.

Jag vet från detta forum att det med stor sannolikhet kan hjälpa att byta värmeelement, så jag har nu gett mig på det.

Men hur sjutton får jag loss elementet? Jag tycker jag drar med all kraft jag har, men det verkar inte röra sig…
Har du fått loss muttern så brukar de gå att vicka lite och sedan dra ut.

• Gilla
anwede
  • Laddar…
Ha muttern kvar,så inte elementet ramlar in, då blir det svårt att få ut det. Sen en polygrip om muttern och vicka fram och tillbaka sam dra ut. Det är en gummibussning i hålet och kan vara tjurig.

• Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ha muttern kvar,så inte elementet ramlar in, då blir det svårt att få ut det. Sen en polygrip om muttern och vicka fram och tillbaka sam dra ut. Det är en gummibussning i hålet och kan vara tjurig.
tokfel igen
elementet kan inte trilla in
dra ALDRIG i muttern
muttern påverkar en expander i gummitätningen och måste tryckas in för att den skall släppa

anwede anwede skrev:

lossa mutten -behöver inte ta bort den
tryck in den gängade delen så långt det går
ta en hultafors dvs jätteliten kofot och bänd mellan den blanka metallen och plasttrumman så lossnar det snabbt och rätt utan att skada något
har du ingen hulta så köp en den är det bästa verktyget jag har
substituten tull hultan är en skruvmejsel med brett blad eller en tång med vinklade käftar

returen returen skrev:
lossa mutten -behöver inte ta bort den
tryck in den gängade delen så långt det går
ta en hultafors dvs jätteliten kofot och bänd mellan den blanka metallen och plasttrumman så lossnar det snabbt och rätt utan att skada något
har du ingen hulta så köp en den är det bästa verktyget jag har
substituten tull hultan är en skruvmejsel med brett blad eller en tång med vinklade käftar
Tack för utmärkt beskrivning! Nästa utmaning var att beställa rätt reservdel från Bosch. Sökning via modellnummer gav träff på en reservdel, men på reservdelens sida fick jag uppgift om att den inte passade min modell. Ett par minuters chatt med supporten på Bosch löste frågan (hoppas jag) och nytt värmeelement är beställt. Risken finns att jag återkommer med nya frågor om ett par dagar när det nya ska monteras ;-)

anwede anwede skrev:
Tack för utmärkt beskrivning! Nästa utmaning var att beställa rätt reservdel från Bosch. Sökning via modellnummer gav träff på en reservdel, men på reservdelens sida fick jag uppgift om att den inte passade min modell. Ett par minuters chatt med supporten på Bosch löste frågan (hoppas jag) och nytt värmeelement är beställt. Risken finns att jag återkommer med nya frågor om ett par dagar när det nya ska monteras ;-)
Du behöver inte ringa Bosch, detta element finns på massor med ställen
https://www.google.com/search?q=uf7...g4MTI0ajBqNKgCALACAQ&sourceid=chrome&ie=UTF-8

anwede anwede skrev:
Om du inte hittar exakt rätt så passar mängder av andra element då infästningen och effekten är lika på de flesta eller nära nog förutom på whirlpool baukenecht

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.