Har en Bosch tvättmaskin som till och från krånglat med att lösa ut jordfelsbrytaren. Nu har den funkat en tid, men igår och idag har den återgått till gamla synder.
Jag vet från detta forum att det med stor sannolikhet kan hjälpa att byta värmeelement, så jag har nu gett mig på det.
Men hur sjutton får jag loss elementet? Jag tycker jag drar med all kraft jag har, men det verkar inte röra sig…
Jag vet från detta forum att det med stor sannolikhet kan hjälpa att byta värmeelement, så jag har nu gett mig på det.
Men hur sjutton får jag loss elementet? Jag tycker jag drar med all kraft jag har, men det verkar inte röra sig…
Har du fått loss muttern så brukar de gå att vicka lite och sedan dra ut.anwede skrev:
Har en Bosch tvättmaskin som till och från krånglat med att lösa ut jordfelsbrytaren. Nu har den funkat en tid, men igår och idag har den återgått till gamla synder.
Produkter som diskuteras: "polygrip"

Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
tokfel igenJ jonaserik skrev:
elementet kan inte trilla in
dra ALDRIG i muttern
muttern påverkar en expander i gummitätningen och måste tryckas in för att den skall släppa
lossa mutten -behöver inte ta bort denanwede skrev:
tryck in den gängade delen så långt det går
ta en hultafors dvs jätteliten kofot och bänd mellan den blanka metallen och plasttrumman så lossnar det snabbt och rätt utan att skada något
har du ingen hulta så köp en den är det bästa verktyget jag har
substituten tull hultan är en skruvmejsel med brett blad eller en tång med vinklade käftar
Tack för utmärkt beskrivning! Nästa utmaning var att beställa rätt reservdel från Bosch. Sökning via modellnummer gav träff på en reservdel, men på reservdelens sida fick jag uppgift om att den inte passade min modell. Ett par minuters chatt med supporten på Bosch löste frågan (hoppas jag) och nytt värmeelement är beställt. Risken finns att jag återkommer med nya frågor om ett par dagar när det nya ska monteras ;-)returen skrev:
lossa mutten -behöver inte ta bort den
tryck in den gängade delen så långt det går
ta en hultafors dvs jätteliten kofot och bänd mellan den blanka metallen och plasttrumman så lossnar det snabbt och rätt utan att skada något
har du ingen hulta så köp en den är det bästa verktyget jag har
substituten tull hultan är en skruvmejsel med brett blad eller en tång med vinklade käftar
Du behöver inte ringa Bosch, detta element finns på massor med ställenanwede skrev:
Tack för utmärkt beskrivning! Nästa utmaning var att beställa rätt reservdel från Bosch. Sökning via modellnummer gav träff på en reservdel, men på reservdelens sida fick jag uppgift om att den inte passade min modell. Ett par minuters chatt med supporten på Bosch löste frågan (hoppas jag) och nytt värmeelement är beställt. Risken finns att jag återkommer med nya frågor om ett par dagar när det nya ska monteras ;-)
https://www.google.com/search?q=uf7...g4MTI0ajBqNKgCALACAQ&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Om du inte hittar exakt rätt så passar mängder av andra element då infästningen och effekten är lika på de flesta eller nära nog förutom på whirlpool baukenechtanwede skrev:
Tack för utmärkt beskrivning! Nästa utmaning var att beställa rätt reservdel från Bosch. Sökning via modellnummer gav träff på en reservdel, men på reservdelens sida fick jag uppgift om att den inte passade min modell. Ett par minuters chatt med supporten på Bosch löste frågan (hoppas jag) och nytt värmeelement är beställt. Risken finns att jag återkommer med nya frågor om ett par dagar när det nya ska monteras ;-)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur får man loss en 60-tals skjutdörr?
Fönster & Dörrar -
Hur får jag loss detta tilluftsdon som sitter i betongkanal?
Ventilation -
Hur får jag loss motorn från fläkthuset? FTX Husqvarna LV6
Ventilation -
Hur får jag loss proppen
Vatten & Avlopp -
Får inte loss muttern till gräsklipparknivarna
Trädgårdsmaskiner