3 819 läst · 19 svar
4k läst
19 svar
Hur får man loss den här? Går det ens?
Det finns ju en gänga på änden. Du kan förmodligen hitta en plugg som passar ifall det är enklare än att stänga av huvudkranen.
Angående varför man måste öppna den först så finns det en praktisk och en teknisk förklaring. Den praktiska förklaringen är att man inte skall dra bort den av misstag. Den tekniska förklaringen är att "klorna" på vredet som greppar i ett spår på axeln går in i ett rör som hindrar dem från att släppa spåret. Du kommer nog att se det när du får bort vredet.
Angående varför man måste öppna den först så finns det en praktisk och en teknisk förklaring. Den praktiska förklaringen är att man inte skall dra bort den av misstag. Den tekniska förklaringen är att "klorna" på vredet som greppar i ett spår på axeln går in i ett rör som hindrar dem från att släppa spåret. Du kommer nog att se det när du får bort vredet.
Och om du är otålig och inte vill vänta tills plugg är inhandlad så kan du om du har vattenslang hemma koppla på den, istället för att stänga vattnet och leda ut på lämpligt ställe. Det är vanlig 1/2" gänga om jag inte har fel. Men inte fel att plugga om den nu inte ska användas.
Ok, jag tror att jag fattar hur det fungerar nu.A Avemo skrev:Det finns ju en gänga på änden. Du kan förmodligen hitta en plugg som passar ifall det är enklare än att stänga av huvudkranen.
Jag stänger huvudkranen imorgon och drar väck det. Jag ska mota lusten att gå ner i källaren och göra det med en gång för om något går fel är det bättre om det gör det under "kontorstid" än kl elva på kvällen
Jag vet ibland vill man bara komma vidare. Men sunt att vänta tills imorgon. I alla fall tills kl 7 då rörisen har hunnit till jobbet! 
Det var för väl att jag pausade arbetet igår och sov på saken. Med utvilade ögon blev situationen dråplig idag.
När jag mätte hur jag skulle montera stommarna i förra veckan så kom jag fram till att lagom höjd skulle vara precis över kranen (utan vred) och konstaterade "inga problem jag drar bara bort den".
Att vredet skulle bort gjordes omedelbart till en odiskutabel sanning i mitt huvud och jag har inte ägnat det en tanke efter det. Så utan att ens kolla om det behövdes gav jag mig med stor energi på det jobbet igår, med känt resultat
Nu visade det sig att fallet på golvet mot en golvbrunn lurat mig när jag mätte vid kranen som sitter där golvet är som lägst. Med andra ord hade jag ca 2 cm ytterligare höjd och vredet går fritt under skivan med ca 1 mm till godo.
Att jag varit och pillat en hel del i det hörnet för att anpassa hålet i bakstycket utan att inse att kranen sitter mycket lägre än förväntat gör det ju inte mindre pinsamt. Hade jag bara tittat på situationen hade jag ju insett detta direkt
Jaja, tack alla för hjälpen. Jag lärde mig i.a.f. hur man tar av vredet om det skulle behövas en annan gång.
När jag mätte hur jag skulle montera stommarna i förra veckan så kom jag fram till att lagom höjd skulle vara precis över kranen (utan vred) och konstaterade "inga problem jag drar bara bort den".
Att vredet skulle bort gjordes omedelbart till en odiskutabel sanning i mitt huvud och jag har inte ägnat det en tanke efter det. Så utan att ens kolla om det behövdes gav jag mig med stor energi på det jobbet igår, med känt resultat
Nu visade det sig att fallet på golvet mot en golvbrunn lurat mig när jag mätte vid kranen som sitter där golvet är som lägst. Med andra ord hade jag ca 2 cm ytterligare höjd och vredet går fritt under skivan med ca 1 mm till godo.
Att jag varit och pillat en hel del i det hörnet för att anpassa hålet i bakstycket utan att inse att kranen sitter mycket lägre än förväntat gör det ju inte mindre pinsamt. Hade jag bara tittat på situationen hade jag ju insett detta direkt
Jaja, tack alla för hjälpen. Jag lärde mig i.a.f. hur man tar av vredet om det skulle behövas en annan gång.
Liknande trådar
-
Lampsockel i köksfläkten har lossnat och åkt in, hur får jag dit den igen?
Kök -
Hur får man loss denna?
El -
Färg lossnat från tak. Vad skulle ni göra i denna sits?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken typ av skruv och hur får jag loss den?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur får jag loss denna rörkoppling?
Vatten & Avlopp