Byggahus.se

Hur får man loss den här? Går det ens?

1. R
    Medlem · 1 586 inlägg

RoAd

Medlem
    Behöver få loss plastvredet på den här kranen för att den inte ska ta i bänkskivan jag ska lägga på. Jag trodde att det bara var att dra loss den men efter att ha tagit i ordentligt är jag inte lika säker längre. Läge att fråga expertisen innan jag gör något dumt.

Ska det gå att få loss den, och hur i.s.f? I värsta fall får jag helt enkelt såga sönder den.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    kran.jpg

2. Bästa svaret

C
    Medlem · 6 inlägg

CarVal

Medlem
    Öppna kranen helt och dra sen av vredet

• Laddar…
  3. Zixten
    Medlem · Västra götalands län · 1 319 inlägg

Zixten

Medlem
    Kolla här...

4. A
    Medlem · Stockholms län · 8 970 inlägg

Avemo

Medlem
    Jag har för mig att det finns varianter där man petar bort den blå pluppen och hittar en skruv bakom.

• Laddar…
  5. B
    Medlem · 114 inlägg
    Ja, tror att det sitter en skruv under den blå pluppen.

• Laddar…
  6. R
    Medlem · 1 586 inlägg

RoAd

Medlem
    Tack för hjälpen.

Att öppna kranen har jag inte testat för jag har ingenting att plugga utloppet med. Men vad sjutton skulle det bli för skillnad mot att dra av den när den är stängd? Den borde ju sitta precis lika hårt för det. Handlar det inte bara om att ventilen inne i kranen inte ska ligga i press efter man tagit bort vredet?

Jag trodde också det men jag pillade bort den och det finns inget annat än plast bakom.

Jag undrar om den inte bara sitter förbannat hårt. Den har gissningsvis suttit där sedan 70-talet.

7. R
    Medlem · 1 586 inlägg

RoAd

Medlem
    Ah, det verkar faktiskt som om den ska öppnas fullt för att gå att dra loss. Jag får väl stänga av vattnet trots allt.

Om ingen har en bra idé om vad man kan ha hemma för att plugga utloppet tillfälligt.

8. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 4 866 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Eller stäng av huvudkranen?

9. D
    Medlem · örebro · 984 inlägg

daugaard

Medlem
    Skillnaden är att om du öppnar kranen max så kan du dra av den, stängd kran går ej att dra av :)
    Kan du inte stänga av vid vattenmätaren?

• Laddar…
  10. R
    Medlem · 1 586 inlägg

RoAd

Medlem
    Ja, det var det jag menade med "Jag får väl stänga av vattnet trots allt." :)

11. Solvskaftet
    Husägare · Skåne · 263 inlägg

Solvskaftet

Husägare
    Antar att den är till diskmaskin? finns det inte krav på att det enkelt ska gå att stänga av vattnet? Hur ska du göra efter att skivan sitter där? Kanske bör flytta ner eller sätta en annan ventil där istället?
    Bara lite tankeställare. :)

12. L
    Husägare · Skåne · 3 544 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    Man stänger inkommande vatten (huvudkranen) sen är det som nämnts, skruva ut helt sedan dra av plastdelen.
    Men där är ett problem om man bor i lägenhet = ingen huvudventil.
    Kan man låta vattnet rinna en kort stund så kan man ta bort vredet och sedan stänga med en tång.

• Laddar…
  13. R
    Medlem · 1 586 inlägg

RoAd

Medlem
    Jo jag får göra det. Jag ville bara undvika att tömma hela systemet. Kranen sitter i källaren.

Förstår fortfarande inte hur den kan "låsa sig" bara för att den är åtskruvad, men det kanske blir uppenbart när jag väl får loss den.

Tack för all hjälp allihopa.

14. R
    Medlem · 1 586 inlägg

RoAd

Medlem
    Nej, det är en kran i en groventré i källaren så det ska inte kopplas någon diskmaskin till den.

Möjligtvis att jag sätter en ho i bänken och kopplar den här kranen vidare till en kran i den. Då antar jag att det inte är så viktigt att kunna stänga av den fort.

• Laddar…
  15. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 4 866 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    :oops:

Läste lite snabbt där... Dags att natta gubben tror jag...

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.