6 371 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
Hur får man en snygg övergång från markrör till laddbox?
Jag tänkte förbereda installationen av en laddbox genom att gräva ner ett markrör enligt installatörens instruktioner. Men hur får man till en snygg övergång från markröret till boxen på väggen?
Jag har hittat Elektroskutt Muffs (bild), som är en övergång från 50 till 32 mm. Men en 32 mm flexslang känns kanske lite väl grov att dra upp längs väggen? Jag är också osäker på om den riskerar att hamna i vägen för laddkabeln (Amina S). Hade ni valt att ha ytterligare en övergång till 25mm eller är 32 bra om vi i framtiden skulle vilja uppgradera från 5G2.5 till 5G4?
Tanken är att täcka 32 mm flexslangen (UV-beständig) med PM Flex kabelskyddsplåt (både den vanliga och den flexibla varianten).
Vår källare är dessutom isolerad med Isodrän men det borde fungera ändå.
Jag har hittat Elektroskutt Muffs (bild), som är en övergång från 50 till 32 mm. Men en 32 mm flexslang känns kanske lite väl grov att dra upp längs väggen? Jag är också osäker på om den riskerar att hamna i vägen för laddkabeln (Amina S). Hade ni valt att ha ytterligare en övergång till 25mm eller är 32 bra om vi i framtiden skulle vilja uppgradera från 5G2.5 till 5G4?
Tanken är att täcka 32 mm flexslangen (UV-beständig) med PM Flex kabelskyddsplåt (både den vanliga och den flexibla varianten).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flexslang är lite mjukare ( som på bild ) men går bra att trä på en PEM-slang 25 eller 20 mm upp. Då ska gulingen sluta ca 0,5 meter från grunden och PEM stoppas in i gulingen ca 0,5 meter, tätas med vanliga plastpåsar som trycks in i gulingen, så inget skräp kommer in. Fullt legalt.
Tack, så man behöver egentligen inte en muff! Och då kan jag gå direkt på tex 25 mm, antingen PEM eller mer böjlig flex. Bara se till så inte skräp kryper in. Vatten tar väl sej in i båda fallen, med eller utan muff.
Jag funderade på att dra in andra ändan av 'gulingen' in i källaren, också under marknivå. Men det kanske drar in vatten? Man kan iofs ta upp hål där den passerar genom Isodrän-isoleringen. Eller kanske avsluta på liknande sätt med 25 mm in genom källarväggen.
Jag funderade på att dra in andra ändan av 'gulingen' in i källaren, också under marknivå. Men det kanske drar in vatten? Man kan iofs ta upp hål där den passerar genom Isodrän-isoleringen. Eller kanske avsluta på liknande sätt med 25 mm in genom källarväggen.
Det är inget som hindrar att du går direkt med kabeln utan extra flexslang o.dyl från markslangen det blir nog oftast bäst både upp mot fasad och genom vägg. Ordna kabelskyddet på ett bra sätt vid uppgången mot fasaden det är det som betyder något här.D diy-i-bromma skrev:Tack, så man behöver egentligen inte en muff! Och då kan jag gå direkt på tex 25 mm, antingen PEM eller mer böjlig flex. Bara se till så inte skräp kryper in. Vatten tar väl sej in i båda fallen, med eller utan muff.
Ja det lät ju enklare. Färre delar och moment. Bäst gå på 5G4 direkt då. Ta upp hål i ändhuvar till markröret att trä kabeln genom. Möjligen ett slätt VP-rör genom källarväggen underlättar få genom kabeln.
Undrar om man får välja märke på JFB och säkring när man går via Evify eller liknande mäklare för att få skattereduktion Grön Teknik. Min OCD tillåter bara Hager i centralen 😅
Undrar om man får välja märke på JFB och säkring när man går via Evify eller liknande mäklare för att få skattereduktion Grön Teknik. Min OCD tillåter bara Hager i centralen 😅
Drog 20 mm samt 16 mm flexslang i markörer. Kan vara bra om du ska ha en laddbox med effektvakt via kabel.D diy-i-bromma skrev:Jag tänkte förbereda installationen av en laddbox genom att gräva ner ett markrör enligt installatörens instruktioner. Men hur får man till en snygg övergång från markröret till boxen på väggen?
[bild]
Jag har en liknande övergång och avslut gult rör kanske inte blev så bra, men utanpå det hela satte jag ett kabelskydd i rostfritt som går ner lite i gruset som jag tyckte blev rätt bra. Det blev väldigt bra skulle jag säga. Använde plåtfabriken.se för att rita och beställa två kabelskydd, ena med djupet av grunden och ena med djupet av fasaden. Gjorde dem tror jag 2mm olika på bredden så att de kan gå i varandra. Klippte bort lite på den undre för att få ett överlapp.
I närbild sticker det ut väldigt men på bara ett litet avstånd flyter det in bättre. Att använda sånna rundade kabelskydd fann jag svårt i övergångarna mellan djup. Och även när det var flera kablar som skulle ner. (Jag har två gula rör åt olika håll och i ena är det mer än en kabel.)
I närbild sticker det ut väldigt men på bara ett litet avstånd flyter det in bättre. Att använda sånna rundade kabelskydd fann jag svårt i övergångarna mellan djup. Och även när det var flera kablar som skulle ner. (Jag har två gula rör åt olika håll och i ena är det mer än en kabel.)
Tack för alla svar. Nu har jag lite mer alternativ att begrunda. Intressant att man kan designa sin egen metallprofil eller använda 3D-printer. PM Flex har några alternativ.
Den laddbox jag tittar på nu har effektstyrning via Zigbee så jag tror att jag väljer att inte även lägga ett tomrör för sådan trådbunden styrning.
Den laddbox jag tittar på nu har effektstyrning via Zigbee så jag tror att jag väljer att inte även lägga ett tomrör för sådan trådbunden styrning.
Kanske upplagt på thingiverse.com, annars är det ett förslag 😉
https://www.byggahus.se/forum/threads/visa-era-3d-printing-projekt.506442/page-11#post-6286120
https://www.byggahus.se/forum/threads/visa-era-3d-printing-projekt.506442/page-11#post-6286120