Byggahus.se

Hur får man en bullermätning i sin lägenhet?

1. G
    Medlem · 98 inlägg
    När grannen nedan mig inglasade balkongen, börjades det höra buller från bredvidliggande gatan som inte hördes tidigare. Jag tror att inglasningen på något sätt leder buller till lägenhet och orsakar kanske reflektioner.

Kan jag be mig en bullermätning av kommunen eller BRF:n?

2. E
    Medlem · jämtland · 20 272 inlägg

elmont

Medlem
    Gå ner och kräv ersättning för det ökade bullret så kan även du glasa in din balkong (y)

• Laddar…
  3. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 928 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Har du fönster öppet när du hör trafikbuller ?

4. G
    Medlem · 98 inlägg
    Nej.

5. K
    Medlem · Örebro · 1 301 inlägg

Klicka

Medlem
    Kanske blir svårt att bevisa att bullret har ökat eftersom man inte har någon mätning innan.

• Laddar…
  6. R
    Husägare · Stockholm/Nacka · 228 inlägg

rolflidvall

Husägare
    Det är nog bäst att kontakta kommunen, om du inte säkert vet att det finns någon i bostadsrättsföreningens styrelse som är akustikutbildad. Som ett exempel, i Stockholms kommun så finns det en sida på internet där man kan anmäla bullerstörningar, den ser ut så här:
    https://boende.stockholm/storningar-i-din-bostad/buller/anmal-bullerstorning/
    Om din kommun inte har någon motsvarande tjänst så är det miljöförvaltningen du ska kontakta.

7. H
    Verktygstokig · Värmland · 1 704 inlägg

Hallerudsbo

Verktygstokig
    Då det är en brf så är det som att be sig själv att göra en bullermätning om du går på brf.

är det inte bara att göra en mätning och se vad den ligger på?
    Sen om den är för hög så får du be brf att byta fönster, ( dig själv och dina grannar ).
    Svårt att gå på grannen då du inte kan bevisa hur det låt innan med en mätning.

ingen ny granne som bara fått bättre stereo i bilen så därför du hör mer inne?

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.