Byggahus.se

Hur får man bort katter från trädgården?

1. K
    Medlem Nivå 2
    Någon av grannarna har skaffat katt, den har ett halsband men det står inget på det. Flera i vår familj är allergiska (ena barnet extremt) och katten springer här hela tiden, den ligger i barnvagnen (är livrädd för att låta lilla sova ute för han är allergisk för katter...), den ligger i trädgårdsmöblerna, river i tvätten (är antagligen en yngre katt) samt använder våra barns sandlåda som toalett. Har lyft bort den därifrån två ggr bara idag.
    Eftersom vi inte själva har katt så är det väl rätt uppenbart att vi inte heller vill ha en surrogatkatt, hur får vi bort den utan att lägga ut en förmögenhet på "kattbortjagare" samt ha en massa citronskal och annat skit i trädgården? Vill även helst slippa ta i den då jag är skiträdd för katter.
    Mycket tacksam för hjälp!

2. T
    Medlem · Nivå 16
    Vattenslang. Det finns många trådar i detta forum om saken,

3. K
    Medlem Nivå 2
    Vatten funkar tyvärr inte, den katten verkar inte funka som andra katter...Den verkar tvärtemot gilla vatten ;-(

4. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Det brukar gå bra att lära katter vad de får och inte får göra, var de får och inte får var med blomspruta. Snällt mot katten dessutom. Annars kan du även prova vattenslangen. Högljudda ljud och jaga iväg den parallellt. Innan föreslår jag att du pratar med grannarna om läget, de kommer säkert vara förestående för er allergi. Jag hade inte haft något mot att du jagade bort min katt från din tomt så länge du inte gör den illa.

Som tillägg lägger du lock på sandlådan och täcker barnvagnen med en filt.

5. K
    Medlem Nivå 2
    Den satte sig och bajsade i sandlådan MEDAN barnen satt i den och lekte! Satte sig helt sonika mitt emellan dem och bajsade! Helt orädd.
    Vet inte vilka grannar som äger den, det står inget på halsbandet och inga andra verkar heller veta vems det är ;-(
    Vill absolut inte skada katten, helst slippa att ens komma nära den!

6. T
    Medlem Nivå 1
    Lite invecklat kanske, men jag skulle börja med att köpa ett katthalsband med en sån där liten skallrande "klocka" på.
    På det skulle jag sedan skriva: Min människa skall ringa (telefonnr).
    Sedan skulle jag ordna så att någon som inte är katträdd/-allergisk satte på det halsbandet på katten vid tillfälle.
    I slutändan så är det ju faktiskt upp till kattens människa att lära katten var den inte får lov att vara. Men hen måste ju först göras uppmärksam på problemet.

Redigerat 26 sep 2015 17:37
  7. D
    Medlem · Nivå 8
    • Laddar…
  8. L
    Medlem · Nivå 11
    Bygg en rävfälla och fånga den, sen är det bara o köra den till ett katthem eller en bondgård..sätt upp lappar i närområdet med bild på katten där du eftersöker ägare.

Nu för att förarga så kan du som markägare avliva en herrelös katt men för att skjuta i tätbebyggt område behöver du tillstånd från polisen.

Sen måste du givetvis vara säker på att katten är utan ägare. Dvs saknar halsband,halsband betyder dock inte att den har en ägare. Kan vara en sommarkatt. samt du exempelvis satt upp lappar i närområdet med bild på katten där du eftersöker ägaren.

Saknar katten ägare kan du exempelvis bli ägare av katten genom att du matar den vid upprepade tillfällen. Och när det är din katt kan du välja att ta den till veterinären.

Har själv innekatt för att inte skapa osämja med mina grannar.

• Laddar…
  9. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Nu för att förarga lite. Lutte du verkar vara en trevlig person som vet hur man skapar grannsämja. Kanske låsa in dig själv istället för katten?

• Laddar…
  10. K
    Medlem Nivå 2
    Nja, jag tänker definitivt inte skjuta den och än mindre stoppa in den i min bil! Den HAR ett halsband men ägarna har inte haft vett nog att skiva adress. Önskar att den här kattj-n var innekatt, bärjar bli ordentligt irriterad nu, har jagat bort den fyra ggr till nu på em.

11. K
    Medlem Nivå 2
    Ja, det låter som en rätt vettig idé ,men hur funkar det i kombo med småbarn?

12. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Kör vatten och skrik samtidigt. Även om katten gillar vatten, kommer den efter ett tag förstå att den inte är välkommen till er tomt. Sen något lock på sandlådan, annars kommer den att bli kattoalett varje gång katten är på tomten.

13. M
    Husägare Nivå 10
    Be någon som tål katten hålla i den och titta om det finns någon tatuering/märkning i örat.
    Om det finns så går det att spåra ägaren via ett register (om ägaren har betalt avgiften).
    Och knallskott är ingen bra ide att skrämma bort katten med....den kan få men för livet och bli livrädd för allt som smäller (se den som ett litet barn).:confused:
    Skräm bort den med vatten eller genom att höja rösten åt den , efter ett tag förstår katten att du inte är den snälla keliga grannen och kommer då att undvika dig.

14. S
    Medlem Nivå 6
    Håller med. Att få kontakt med ägaren är nog det bästa sättet för att se om det kan lösas den vägen, kombinerat med ett lock på sandlådan :)

15. C
    Medlem · Nivå 16
    Min erfarenhet är att de är betydligt smartare än så. De katter som stryker runt på vår tomt är mycket väl medvetna om att de inte är välkomna och sticker som ett skott när de får syn på en, men de hindrar dem uppenbarligen inte från att smyga runt där när man vänder ryggen till.

• Laddar…