Byggahus.se

Hur får jag ur fläkten?

1. Joacim Boive
    Medlem · 9 inlägg

Joacim Boive

Medlem
    Lagret har gått i fläkten, ska se om det går att byta alternativt beställa en ny fläkt.

Men jag lyckas inte få ur aggregatet ur golvet - hur svårt kan det vara?
    (Notera att jag är en glad amatör ;)

Om jag tittar på enheten så ser det ut som att alltihop kommer ur golvet ihop.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    part.jpg

Har lossat alla(?) skruvar men det sitter som berget vid de gula pilarna, men jag hittar inga fler skruvar?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    skruv.jpg

Systemet är ett Legalett 5000T om det har någon betydelse.
    http://www.legalett.ca/FPSF-Radiant...it-IGV-5000-Technical-Specification-Sheet.pdf

Alla tips tas tacksamt emot!

/J

2. Joacim Boive
    Medlem · 9 inlägg

Joacim Boive

Medlem
    Monteringsanvisning för den nya fläkten:

3. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Du får nog plocka ned allt för att komma åt på andra sidan som fläkten ska tas ut ifrån
    går även att byta lager i den

• Laddar…
  4. Joacim Boive
    Medlem · 9 inlägg

Joacim Boive

Medlem
    Jo, precis! Det är det jag försöker.
    Jag vill lyfta upp hela aggregatet, har lossat på alla skruvar i skissen. Meb det sitter iaf som berget!

Tips?

5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Någon stans finns det en öppning för att ta ut fläkten , annars är det vansinnigt om måste byte alltihop , kan inte tro det , jag har inte plockat med någon sådan , men kanske det kommer upp här ,har du konsulterat dom som säljer dom , dom måste veta hur ,

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Kanske en massa fett som håller igen , brukar sitta rätt häftigt

7. A
    Medlem · Stockholm · 7 271 inlägg

Andy78

Medlem
    Fett når väl inte till fläktbladet, måste ju sitta ett filter innan?

8. kulle
    Medlem · skåne · 1 920 inlägg

kulle

Medlem
    Skulle tro att den "klibbat fast" med tätningslisten, prova att ta i och dra ordentligt

• Laddar…
  9. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Missuppfattade :confused: att det inte var en köksfläkt , men troligtvis kan det vara tätningen som sägs

10. Joacim Boive
    Medlem · 9 inlägg

Joacim Boive

Medlem
    Det är alltså en fläkt till vårt värmesystem i golvet.

Måste vara en jäkla stark list, men jag ska kika lite noggrannare efter eventuellt flera skruvar. Annars får jag bända och banka lite...

11. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det är inte en stark list , tänk hur många år har fläkten varit där , utan att bli upptagen
    lika med alla gummipackningar ( som det troligtvis är ) kan vara riktigt tjurigt när dom sitter
    Kanske om du kan få ner en krok med starkt rep någonstans , lägga en bräda över hållet
    knyta repet om den och dra lite , så det blir ett mellanrum mot golvet , stoppa in något i mellan så det ligger ett drag kvar , det blir som maskrosen
    ( går igenom asfalt , det ständiga trycket ) sedan om du har en värmepistol eller högsta värme på hårtorken , bara att gas inget kan gå sönder , brukar hjälpa med värme ibland

• Laddar…
  12. Joacim Boive
    Medlem · 9 inlägg

Joacim Boive

Medlem
    Använde kylspray för att få en glipa mellan metabitarna att bända i - men det satt verkligen hårt ändå! Slog i ett par stora mejslar som fick sitta och bända en stund och sen gick det!

Tackar för tipsen!

• Laddar…
  13. G
    Medlem · 3 inlägg

Gustavsb

Medlem
    Lyckades lagerbytet? Har en likadan som låter lite illa.

14. Joacim Boive
    Medlem · 9 inlägg

Joacim Boive

Medlem
    Jag köpte ny bara - den var ändå över 20 år.
    Intressant att det finns fler med samma lösning trodde jag typ var den enda!

Dyrt att värma upp med den här lösningen - 28000kwh på 180kvm enplanshus.
    Eller vad är din erfarenhet?

15. G
    Medlem · 3 inlägg

Gustavsb

Medlem
    Nyss inflyttad i hus från 90 så ingen erfarenhet förutom att det låter som obalans när den hoppar igång. Kan tänka mig att det blir rätt dyrt med elvärme. Mitt hus är utbyggt och de rummen har vattenburen golvvärme men värms med elpatron. Så fantiserar väl om nån värmepumpslösning som kan värma båda systemen plus garaget som har ett mindre legalettaggregat. Har sett att legalett har utbytes varmvattenbatterier att ersätta elvärmaren med, fast de ger inte lika hög effekt och behöver nog ganska varmt vatten för att ge något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.