Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hur får jag plats till allt på ett micro kök i en minilägenhet?

1. Hosse
    Medlem · Akershus · 154 inlägg

Hosse

Medlem
    Har precis hjälpt vår dotter att köpa sin första lägenhet. Det blev en superliten 15kvadratare med 8kvadrat sovloft i Oslo centrum. 3,5 meters takhöjd.

Vi tänkte passa att renovera den nu i januari så hon kan flytta in senast 1 februari. Måla väggar och tak. Byta alla lister till gammaldagsa kraftiga lister. Hela köket ska bytas.

Nu är ju platsen till ”köket” ekstremt liten. Sen är det begränsat av en trapp ena sidan och gången på andra sidan. Trappen går i princip rakt upp, så den tänkte vi byta till en som lutar lite mer, men inte för mycket då den då kan skärma fönstret.

På denna lilla platsen vill vi pröva att få plats till allt. Dvs:
    • Diskmaskin (45cm för inbyggnad)
    • Integrerad ugn (60cm)
    • Spishäll (30cm eller bredare)
    • Diskho (30cm bör räcka) men måste ha plats till sopor under helst
    • Kyl/frys (60cm integrerad under bänk modell)
    Som lagring tänkte vi ta väggskåp och ev öppna hyllor.

Väggarna i dag till köket är bara 120cm x 183cm. Den delen på 120cm kan man göra lite längre med en ny trapp. Den väggen på 183cm är ju låst, annars påverkar man ju bredden i gången/hallen.

Så till mina funderingar:
    • Är detta ens möjligt att få plats till?
    • Har bara hittat hörnskåp som är 60x128cm eller 90x90cm. Det tar upp sjukt stor andel av platsen. Nån som sett en smartare lösning på detta?
    • Andra tankar? Smarta idéer?
    Mycket tacksam för hjälp här

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    6309590B-ACC6-4B3C-B755-AF2C840B7211.jpeg
    290FCE8F-0ACB-417B-B3E7-3AEF9488E61D.jpeg
    46E1B0B5-3882-4048-82CE-C608FB3E6016.jpeg
    DC705EA6-A471-486B-BE79-35C4576FFDBD.jpeg
    4AF602C9-7EAD-4510-B8E4-41E9B8DC4CF7.jpeg
    6F395D2A-75FD-4C6F-BE26-5BB488440F1E.jpeg
    2FBF5E6F-79C4-4D07-9088-B63B5AE75C77.jpeg
    C6767103-4797-49DD-87DE-63CB9E6AF6F9.jpeg
    C3E815AC-89FF-44C8-B251-B11ACE890BE3.jpeg
    44B05050-B3AE-40E6-A0DD-4902BC00AE2B.jpeg

• Laddar…
  2. C
    Medlem · 13 502 inlägg
    Nej, det är väl ganska uppenbart?

• Laddar…
  3. M
    Medlem · 1 inlägg

mio myotis

Medlem
  4. Hosse

Hosse

Medlem
    Tack tack! Detta är faktiskt på exakt samma adress ja Denna är 15kvadrat och är mot bakgården och dom andra är på 13kvadrat och är mot vägen. Dom på 13kvadrat har oxå en lite annan planlösning. Men har kikat på dom och fått en del inspiration.

Diskmaskin och ugn i samma låter ju grymt! Det hade löst det! Måste se om jag hittar det! Det finns en på Finn faktiskt. Då får vi tre i en https://www.finn.no/193848654

Redigerat 20 nov 23:54
  5. HogeN
    Lösvirkesbyggare · Österbotten · 646 inlägg

HogeN

Lösvirkesbyggare
    Som sagt är dotters lägenhet... hennes ord och val som gäller.... många andra trådar vissar vad föräldrar valt så mer värde vid försäljning

6. S
    Medlem · Västernorrland · 8 262 inlägg

Stefan1972

Medlem
    värt att tänka på är ju elmatning också.........finns det ens el så det räcker till allt det där? I en sån liten lägenhet känns det ju mer som att man nog får göra avkall på vissa bekvämligheter.....

7. S
    Medlem · Stockholm · 836 inlägg

surfarn

Medlem
    Tror inte diskmaskin går att få plats med under vare sig häll eller vask. om ni kan bygga ut lite mot hyllan borde man kunna få in ett bra kök på 60(vask)+45(disk)+60(häll)+5(passbit) =170 cm. välj en häll med två plattor. Smalare än så går inte, såvida inte en 2 häll går att montera på ett 40skåp men då blir det trångt. Sen finns det specialmaskiner som t.ex. diskmaskin under diskho och diskmaskin-häll kombos. men då får du googla :)

• Laddar…
  8. boihus123
    Medlem · 205 inlägg
    • Laddar…
  9. boihus123
    Medlem · 205 inlägg
    En tanke är där det svarta bordet står, om man bygger en köksö med kylskåp under, någon hylla höja lite sen barstolar, låte överhäng halvrundad kanske. får man matbord också och bra köks triangel.

upload_2022-11-21_14-56-49.png

10. ecb182
    Medlem · Järfälla · 446 inlägg

ecb182

Medlem
    Till en 15 kvm lägenhet hade jag skippat diskmaskinen. Allt handlar om att prioritera på en sådan yta. Är det värt att byta ut skåp/lådutrymme för att få en diskmaskin i stället? Torrvaror och köksredskap måste förvaras någonstans.

11. Hosse

Hosse

Medlem
    Hmm.. Vet inte helt vad du syftar till här? Min dotter vill helst ha allt detta in om det är möjligt. Därför sitter jag och ritar och räknar för att se om det faktiskt är möjligt. Det är hennes lägenhet, hennes pengar och hon som ska bo där.

12. Hosse

Hosse

Medlem
    Ja, det är ett mycket bra poäng. Jag har inte fått tillgång till lägenheten än för att se närmare på kurserna eller skåpet. Tog en bild av säkringsskåpet, men såg när jag kom hem att upplösningen blev för dårlig, så jag ser inte helt vad det står. Tror kanske bara jag ser 40A in och så 2 st 16A och 1 st 10A. Sen vad det går att bygga ut till vet jag inte. Ska ju in en tvättmaskin på badet också samt värmekablar i hela lägenheten (är det sen tidigare..).
    sikriingsskap.jpg

13. C
    Medlem · 13 502 inlägg
    (y) Precis!
    Och det är väl andra funktioner än kök man vill få in på ytan?
    Klart man kan få till ett komplett kök på knappa 10m², men man vill ju inte bo i ett kök.

14. M
    Medlem · 2 509 inlägg
    Flytta trappan till andra änden av sängen så begränsar den inte köksutrymmet. Låt huvudända på säng bli fotända så kan ni planera på ett annat sätt.

• Laddar…
  15. 13th Marine
    Renoverare · Trelleborg · 10 399 inlägg
    Bänkdiskmaskin som man ställer i ett överskåp kanske skulle fungera?
    Finns det inte kombiugnar som skulle få plats i ett överskåp annars?
    Har sett att det finns kombos med köksfläkt och micro i ett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.