A
Hej! Har lite dålig fart i tvättstugan, tvättmaskinen gör att golvbrunnen rinner över. Inte läge för renovering än så jag försöker rensa (trots att den ser ut som hallandsåsen 97, jag vet). Har skopat ur massa gammalt bös från kanterna, men i kröken känns det rent och fint.

Hade väntat mig en skruv eller nåt i inringat område men det verkar helt slätt. Nån som vet hur man rensar nedanför brunnen?

• Rörledning med vattensamling och skador. Möjlig korrosion och förfall. Markerad del, förmodligen intressepunkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

• Teknisk ritning av en snittvy, möjligen en komponent eller del av en struktur, med måttangivelser på millimeter.
    Skapa konto
A
P paralun skrev:
Jo det är nog bara att ta fram borrmaskinen och borra snett nedåt men 5-10 cm nedåt kan bli bra så borde du pricka rätt.

Bortse från måtten i nedan bild, tog bara en bild hur det ser ut.

Sen är rensband en "ärtbössa" det behövs troligen en spolslang och ett högtryckaggregat.
Så borrens dimension måste då vara munstycket som ska in.

[länk]
jag var nästan på väg med borrmaskinen, men det var en bra tanke med storleken! ska prova med grejerna jag har först, sen blir det högtryckstvätten när jag inser att det är meningslöst 🤣

A Allman skrev:
jag var nästan på väg med borrmaskinen, men det var en bra tanke med storleken! ska prova med grejerna jag har först, sen blir det högtryckstvätten när jag inser att det är meningslöst 🤣
Jo och sedan behöver du något att täta hålet med slipper du att det luktar skit.
En vinkork räcker till nöds, det är ju inga tryck att tala om.

• Gilla
Allman
  • Laddar…
A
En hålsåg på 22mm fixade biffen, köpte en rensslang till högtrycken men vinkeln vart för tvär ändå, hade behövt ännu större hål 🤷‍♂️ Det mesta verkade sitta fast här på baksidan brunnen dock, lite krafsande så rinner det bättre än på mycket länge. Renssatsen får jag nog nytta av ändå så småning om 😁

Plugg hittade jag en lagom i garaget och tryckte dit med unigum 👍

• Diskbänk med öppen avloppsrörinstallation, verktyg och skräp runtomkring.
    Skapa konto
  • Gilla
Manganbangan och 2 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat! Gjorde nyligen liknande operation på en gammal gjutjärnsbrunn, där var det att det visserligen fanns en rensplugg men var för evigt fastärgad i godset så den fick borras bort med hålsåg i likhet med ditt case.

Rensband funkade hjälpligt för att få bort det akuta böset men spolning via lämpliga grejer gärna högtrycksvarianter rekommenderas.

• Gilla
Allman
  • Laddar…
Obs - följande sagt om brunnen är i plast så dumstrut på om det är gjutjärn 🙂. Den där typen av brunn brukar man bara lyfta rakt upp enligt min erfarenhet. Gör ordentligt rent o ta bort allt bös först bara, finns ingen skruv men kan sitta ordentligt. Tips är att googla o kolla videos

Jag instämmer med ovanstående. Den är väldigt lik en brunn jag har. Där hela plastbiten som utgör vattenlåset dras loss , men min tätar inte längre. Kanske beroende på våld kanske beroende på att brunnen frusit.
Det ser i allafall ut som en skitkonstruktion som man nog inte ska röra i onödan om man vill undvika avloppslukt.
Jag tycker din lösning med plugg ser utmärkt ut. Låt det vara så.

A
D dilemma skrev:
Obs - följande sagt om brunnen är i plast så dumstrut på om det är gjutjärn 🙂. Den där typen av brunn brukar man bara lyfta rakt upp enligt min erfarenhet. Gör ordentligt rent o ta bort allt bös först bara, finns ingen skruv men kan sitta ordentligt. Tips är att googla o kolla videos
haha, jajamän har de i plast också men den här var helgjuten. Paraluns bild stämmer rätt bra med hur formen på den kändes =)
B Bjober skrev:
Jag instämmer med ovanstående. Den är väldigt lik en brunn jag har. Där hela plastbiten som utgör vattenlåset dras loss , men min tätar inte längre. Kanske beroende på våld kanske beroende på att brunnen frusit.
Det ser i allafall ut som en skitkonstruktion som man nog inte ska röra i onödan om man vill undvika avloppslukt.
Jag tycker din lösning med plugg ser utmärkt ut. Låt det vara så.
Ingen skitlukt, så allt är väl än så länge 👍

• Gilla
dilemma
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.