Har en stor träaltan 100 kv.. nu är den 4 år gammal och med ganska poröst trä .. tyvärr.
Håller på och slipar den och vill ha hjälp med att hitta en ytbehandling som ger ett ljusbrunt intryck.
Vi har provat olika oljor men ingen verkar hålla över tid.... Vad är ditt förslag.
Håller på och slipar den och vill ha hjälp med att hitta en ytbehandling som ger ett ljusbrunt intryck.
Vi har provat olika oljor men ingen verkar hålla över tid.... Vad är ditt förslag.
Produkter som diskuteras: "balsamterpentin"
Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer
Jag spillde lite takrent när jag skulle behandla taket på min balkong som jag lagt nytt tallvirke på förra våren.
Råkade bli så när jag fyllde på sprutan som jag använde till taket.
De fläckarna försvann snabbt men där har de nu i vinter varit betydligt ljusare och renare.
Troligen förbygger sådant ämne mot beläggning av mossa, alger och annan skit.
Mycket intressant och kommer tillämpas i fortsättning.
Köpte takrent på Jula.
Samma verksamma del som de dyra fabrikaten.
Se det som ett bra tips.
Tvätta försiktigt med trallrent och inte kraftig högtryck och sedan behandla med takrent, är mitt tips.
De fläckarna försvann snabbt men där har de nu i vinter varit betydligt ljusare och renare.
Köpte takrent på Jula.
Se det som ett bra tips.
Tvätta försiktigt med trallrent och inte kraftig högtryck och sedan behandla med takrent, är mitt tips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack skall prova... Hur blev färgen blev den blekt eller träförg .. vill återskapa grundfärgen på trallen.optimum skrev:
Jag spillde lite takrent när jag skulle behandla taket på min balkong som jag lagt nytt tallvirke på förra våren.
Köpte takrent på Jula.
Se det som ett bra tips.
[bild]
Den jag råkade få takrent på var trallen ny. Har inte provat på hela ännu.B Berra Bus skrev:
Men färgen där jag spillde blev oförändrat mot ny.
När du rengör trallen finns olika medel. En del med tuffare ämnen som kan påverka färgen.
Jag har gjort mosstaget med starkare medel med typ kaustiksoda i blandningen och sedan kört med högtryckstvätt. Då löser man upp utan på trallen och sedan nöter högtrycken bort material.
Så försiktigt och inte starkare medel än vad som behövs för att få rent.
Tack mycket bra tips.optimum skrev:
Den jag råkade få takrent på var trallen ny. Har inte provat på hela ännu.
Men färgen där jag spillde blev oförändrat mot ny.
När du rengör trallen finns olika medel. En del med tuffare ämnen som kan påverka färgen.
Jag har gjort mosstaget med starkare medel med typ kaustiksoda i blandningen och sedan kört med högtryckstvätt. Då löser man upp utan på trallen och sedan nöter högtrycken bort material.
Så försiktigt och inte starkare medel än vad som behövs för att få rent.
Har du även tips på en hållbar olja tänkte prova nya Alcro bestå bevara i brytning brun
Har köpt takrent i dag...spätt 1 till 5 och testar nu på ett staket... Efter 3 timmar syns det att påväxt avmattas... Blir intressant om 1 dygn.optimum skrev:
Köpte takrent på Jula.
Se det som ett bra tips.
[bild]
Har slipat en det överliggare och sedan behandlat dessa lätt för att komma åt eventuell påväxt. ... Skall sedan spola av innan oljning.
Eller skall det vara kvar tror du...och olja ovsnpå
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden