Byggahus.se

Hur får jag huset om vi separerar?

1. J
    Medlem · 245 inlägg

Jorg

Medlem
    Vi står i begrepp att köpa fritidshus, men av särskilda skäl vill jag att huset ska förbli mitt vid en eventuell separation (vi är i dag gifta).

Kan vi stå som ägare båda två och sedan skriva ett avtal att vid en eventuell separation ska fritidshuset tillfalla mig? Eller måste jag stå som ensam ägare på fritidshuset för att detta ska fungera?

Hur får jag till ett sånt avtal? Finns det färdiga standardavtal? Kan mäklaren hjälpa oss? Eller banken?

2. H
    Medlem · 244 inlägg

husmyran

Medlem

Re: Hur får jag huset om vi separerar?

Jag tror inte att det räcker med att det bara är du som står som ägare utan man måste skriva att det är enskild egendom eller nåt i den stilen. Vet inte riktigt hur det fungerar. Jag fick en sommarstuga av pappa och advokaten som fixade alla papper frågade om jag ville ha den som enskild egendom så att om jag gifter mig och sedan skiljer mig kan vara säker på att få behålla den (vilket jag inte ville). Kolla med mäklaren/banken, de har säkert koll.

3. J
    Medlem · 245 inlägg

Jorg

Medlem

Jag vet att inte räcker att jag står som ensam ägare.

Min fråga gällde istället: hur gör jag för att fritidshuset ska tillfalla mig vid en eventuell separation?

Kan vi stå som ägare båda två, trots att vi skriver avtal om att det ska tillfalla bara mig? Eller måste jag stå som ensam ägare (och dessutom ha ett avtal)?

4. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Jag har för mig att det inte räcker med att stå som ensam ägare om man är gifta (utan äktenskapsförord), allt blir giftorättsgods iaf. utom det som ärvts som "enskild egendom" eller det som avtalats bort vid ett äktenskapsförord.

Eller gäller det kanske bara gemensam bostad, nu blev jag osäker.......... :-/, äsch vilket virrigt inlägg :-[, strunta i detta, vi får hoppas att det finns någon mer juridiskt insatt på forumet som kan förtydliga ;D.

Jag skulle börja med att ringa min bank, där brukar de ha familjerättssakkunniga att rådfråga.

MVH//Christina.

*EDIT* Hoppsan, här hann det komma flera svar med samma innebörd medan jag gick och svarade i telefon ;)

5. K
    Medlem · 96 inlägg

KMH

Medlem

Hej

För att du ska vara säker på att "få" huset måste ni ha äktenskapsförord där det framgår att huset är ditt. Äktenskapsförordet måste, för att gälla, vara skriftligt och registrerat hos tingsrätten.

6. J
    Medlem · 245 inlägg

Jorg

Medlem

Kan vi stå som ägare båda två, och samtidigt ha ett äktenskapsförord som säger att huset är mitt?

7. Hemmakatten
    Medlem · 11 627 inlägg

Nej.

8. H
    Medlem · 244 inlägg

husmyran

Medlem

Så här står det på Föreningssparbankens hemsida:

"Egendom som inte är giftorättsgods i ett äktenskap kallas för enskild egendom. Makes egendom kan bli enskild på grund av:

Äktenskapsförord, i vilket makarna bestämt att all eller viss egendom ska vara enskild

Gåva från tredje person (alltså inte make/maka), där givaren har bestämt att egendomen ska vara mottagarens enskilda egendom."

9. Hemmakatten
    Medlem · 11 627 inlägg

I ett äktenskap äger vardera parten sina egna saker under hela äktenskapet. Dvs. du äger bilen om den är registrerad på dig och du äger huset om det är du som har lagfarten. Vardera parten kan göra vad den vill med sin lösa egendom. Vill du sälja bilen och åka till Maldiverna eller ge pengarna till välgörenhet så kan du göra det. Maken/makan kan inte bestämma något.
    Fast egendom (fastigheter) kräver dock maken/makans skriftliga medgivande innan avyttring.

Det är först vid en skilsmässa eller bodelning som all egendom (som inte är enskild) läggs i potten som giftorättsgods och det sammanlagda värdet beräknas. I detta sammanhang har det ingen betydelse (annan än i vissa undantagsfall) hur mycket var och en äger.

Exempel.
    Make 1 kan ha egendom för 50.000kr och make 2 kan ha egendom för 1.000.000. Make 1 kan ha skulder på 300.000 och make 2 inga skulder. Allt läggs ihop. Personliga saker som kläder och smycken (i normalfallet) undantas. I detta fallet blir det sammanlagda värdet 1.050.000 kr och de sammanlagda skulderna 300.000kr (tex studieskulder eller lån). Nettot blir 750.000 kr som skall delas lika mellan makarna. Vid fördelningen skall i första hand vardera maken tilldelas det som den förde med sig i boet av (känslomässigt) värde. Tex om make 2 har en gammal tavla som alltid varit i hans familjs ägo.

Ofta blir det så att någon löser ut det andra maken. Låt oss säga att make 2 har en sommarstuga och vill behålla den. Om värdet på sommarstugan överstiger 375.000 (50% av nettot 750.000) måste make 2 kompensera/lösa ut make 1 med pengar.

Enskild egendom betyder att man äger något själv som inte kan komma att ingå i giftorättsgodset. Även om man har enskild egendom så kan man förstås ha ett testamente där makarna ärver varandra (även den enskilda egendomen).

Det finns förstås både för- och nackdelar med enskild egendom. En nackdel kan ju vara att maken som inte äger ex. sommarstugan inte känner att det är så kul att jobba med den eller att vara med och betala för underhåll och liknande. Fördelen kan vara att man vill att en släktgård ska kunna fortsätta ärvas inom familjen.

Det klassiska är ju den nogsamt skatteplanerande maken med eget bolag och äktenskapsförord där hustrun äger allting (utom bolaget). Oftast för att undgå kronofogden. Ett antal år senare tar hustrun ut skilsmässa och går därifrån med bil, båt, villa....

Man ska också komma ihåg att ett äktenskap är ett juridiskt avtal i första hand. (Den eventuella religiösa aspekten är av annat värde.) Äktenskapet är en skyddsmekanism frammejslad under århundraden och bygger på att var och en tillför äktenskapet det den kan och dela-lika-principen är viktig. Förr i tiden var äktenskapet ett livslångt avtal/förhållande, idag inte lika mycket så. Lagen om enskild egendom är iofs också gammal och möjliggör för mer personliga lösningar för var och en. Man bör noga tänka igenom vad det innebär innan man gifter sig. Kanske är ett samboförhållande en bättre juridisk lösning för en del.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.