Byggahus.se

Hur får jag förbereda för elektrikern?

Status:
Stängd
  1. K
    Medlem Nivå 5
    tommib: Precis med andra ord är det ännu färre som omkommer på grund av att dom kopplat el själva.
    Snittet på en person per år som omkommer i hemmet pågrund av el kan ju då lika gärna vara nån som fönat håret i badkaret eller ett barn som pillat in nåt i en väggkontakt eller dylikt.

2. T
    Medlem · Nivå 16
    Befintliga regler för behörighetskrav är helt knasiga. Exemplet med rördragnignen visar det klart och tydligt. Elektrikerskrået här i forumet försöker försvara sina positioner, i tråd efter tråd.
    "Man får byta väggströmställare om man vet hur man gör". Det är bra, då kan ju inga fel uppträda. Varför då inte också: "Man får byta elcentral om man vet hur man gör". Om man nu vet hur man gör då kan ju inte heller något fel uppträda.
    Att det finns en del hemmapulare som kanske borde avstå från el är väl alla överens om. Men att generellt förbjuda erfaren folk från att göra enkla elarbeten själva är helt verklighetsfrämmande. Alla vet att lagar som inte går att övervaka/beivra är komplett meningslösa, oavsett innehåll.

3. H
    Medlem · Nivå 12
    Om man ska följa lagen, så gäller följande.
    Det är enkelt. det är få saker man får göra i en fast installation som inte är behörighetskrävande.

I stora drag är detta det enda. Det som är understryket som är mest aktuellt i bostäder.

1. Utbyte av elkopplare som är placerade i en egen kapsling eller dosa
    samt av anslutningsdon för högst 16 A, 400 V.
    2. Utbyte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen inne i bostäder.

3. Utförande, ändring eller reparation av en starkströmsanläggning som
    ingår i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst 50 V
    med effekt om högst 200 VA och ström begränsad av säkring på högst 10 A
    eller med annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.
    4. Förläggning av värmekabel eller värmefolie för skyddsklenspänning
    med nominell spänning om högst 50 V.
    5. Losskoppling eller anslutning av en anordning i ett laboratorium, provrum
    eller liknande där anordningen används för utbildning, provning, försöksverksamhet
    eller kontroll.

Dvs. man får inte utöka eller förändra installationen.

Och nej man får inte dra vp-rör som är avsedda för starkströmsinstallation.

Men att dra vp-rör själv bara för att spara pengar??? Hur lång tid tror ni i TS fall det sparar in åt elektrikern?

Ska man spara tid (och pengar) gör detta istället. tex. vid ett köksbyte.
    Ha rent och snyggt samt plats åt elektrikern.
    Se till att han enkelt kan lasta ur sin firmabil.
    Ordna med byggbelysning.
    Ordna med sopsäckar eller kartonger att slänga skräp i.
    Ha en ritning uppsatt på väggen med mått som visar en tydlig översikt av nya köket.
    Märk gärna ut var bänkskivan slutar samt var överskåpens underkant kommer på väggarna eller reglarna om väggarna är öppna.
    Rita gärna upp exakt placering av elanslutna apparater på golv eller vägg. tex. var kyl/frys, spis spisfläktens höjd mm ska vara.
    Se till att ni har installationsmanualerna till vitvaror, ännu bättre om ni tagit fram uppgifter som märkeffekt mm på produkterna.
    Planera och märk ut önskade vägguttagens placeringar på väggarna.
    Märk ut var belysningsarmaturerna önskas plaseras.
    Förbered eventuellt tillträde till vind eller källare om kablar ska dras där.
    Var tillgänglig när elektrikern är där så han kan få svar på frågor.

De sakerna jag listade upp spar tid och pengar.
    Allt "strul" tar tid och kostar pengar

offtopic.
    Och som behörig ansvarar man för att anläggningen man kopplar mot "nätet" uppfyller gällande krav.
    även om man inte installerat allt själv!

citat från 7§ i Elinstallatörsförordningen
    "Han skall vidare se till att den
    del av den elektriska starkströmsanläggningen eller anordningen som
    arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den
    tas i bruk genom att spänning, ström eller frekvens påförs som kan vara
    farlig för person eller egendom."

Spänningssätter man så har man arbetat på anläggningen

Vet att vid tex återanslutning av fastigheter som varit bortkopplade från nätet en längre tid (minns ej exakt tid) så krävs föranmälan mm samt färdiganmälan där installatören intygar att hela anläggningen är säker.
    (ett krav är att den installerats enligt föreskrifter, dvs. det betyder att en behörig står bakom) Så är man osäker så "kan" man inte intyga att anläggningen uppfyller gällande krav.
    Det är den behörige som i det fallet väljer om han kan skriva en färdiganmälan eller inte. ingen tvingar honom/henne :)

Det finns förhoppningsvis ingen som spänningssätter en kabel utan att veta vad som finns i andra änden, med motiveringen "den änden har inte jag installerat"

Redigerat 28 okt 2015 23:24
  4. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Jag har utrett det hela lite (läs tråden här) och kontentan är denna.
    • Ingen på byggahus.se har kunnat visa något exempel på någon privatperson som har blivit juridiskt straffad eller fått sänkt försäkringsersättning på grund av hemmapul. Jag har inte heller lyckats hitta några andra exempel bland privatpersoner. Jag har hittat exempel på folk som blivit dömda för vårdslöshet, fast då har det varit strömstölder och helt vansinniga kopplingar inblandat. Jag har även sett yrkesfolk som blivit straffade för olagligt installationsarbete.
    • Ungefär 13% av elbränderna har med anläggningen att göra. Omkring 13 personer/år omkommer i elbränder, varav då ca 1-2 personer i anläggningsrelaterade elbränder. Jag gissar på att högst hälften av anläggningsbränderna beror på taskig installation. Det är inte rimligt att tro att hemmapul har någon större del av det.
    • Elolyckor dödar ca 2-5 personer per år. Majoriteten av elolyckorna handlar om folk som klättrar på tåg. Det finns också några hundra elskador inom yrkeslivet som kräver sjukfrånvaro. När det gäller fritiden så saknas det dock underlag men det kan knappast handla om dödsfall utan om lättare skador.

Min uppfattning är alltså att man kan hemmapula utan juridisk och ekonomisk risk så länge som man har koll på vad man gör, och förhoppningsvis håller regelverket okunnigt folk borta från hemmapul. Hemmapul är iallafall inte ett problem för andra än elektrikerna.

Redigerat 28 okt 2015 23:54
    • Laddar…
  5. V
    Medlem · Nivå 9
  6. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Det finns inget krav på att el måste dras i installationsrör. Förutom utanpåliggande kabel får man dra kabel direkt i vägg, löst, inputsad, i hålrum etc.

7. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Kan du identifiera detta elektrikerskrå som försvarar behörighetssystemet? Du får skilja på försvar och förklaring. Du har färre "motståndare" än du tror i ämnet ;)

8. T
    Medlem Nivå 10
    Kortvarianten: Den enda förberedelse du bör göra är att kontrollera att du har pengar på ditt konto så att du kan betala räkningen.

9. E
    Medlem · Nivå 22
    Samt INNAN sätta dig ner med "elektrikern" och gå igenom projektet in i minsta detalj så att allt är klart när arbetet drar igång. Det spar många timmar av väntan, fel och missförstånd, att som många tro att någon annan förstår hur du tänkt dig det hela är ett mycket vanligt misstag, för ingen kan läsa dina tankar.

• Laddar…
  10. V
    Medlem · Nivå 9
    Hehe touch'e!!

11. E
    Medlem Nivå 3
    Det var detta jag menade när jag skrev om kabel.

Man får dra kabel i hålrum i byggnadsdel. Det är uppenbart att jag får bygga nämnda hålrum om jag t.ex. murar upp en vägg. Knappast så att en elektriker kommer in och murar hålrummet där kabeln skall förläggas.

MEN om hålrummet är ett 20 mm VP-rör?

Nu är det kanske inte ekonomiskt hållbart att dra kabel överallt ist för EK/FK bara för att man skall få lägga rören själv. Men det är intressant att vrida och vända på det.

12. F
    Medlem · Nivå 6
    Kabel av typ FK har enkel isolering. Detta räcker inte som skyddsbarriär. Det krävs en barriär till. Denna barriär utförs av VP-röret. Vanlig vit kabel har dubbel isolering. Då krävs inte något VP-rör eller motsvarande.

13. S
    Byggnadsvårdare Nivå 14
    Jag är inte dum i huvudet, jag förstår syftet med slang/rör. Min fråga är hur man kan dra slang/rör på ett sätt som resulterar i en livsfarlig elanläggning.

14. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Ja, det är ett intressant gränsfall.Om du bygger ett schakt avsett för eldragning som elektrikern sedan använder för att spika kabel i, så är det som sagt OK. Det är okomplicerat eftersom elektrikern själv har kontroll över hela installationen och kan se att problem som anhopning osv. inte förekommer, eller kan ta höjd för den.

Men om du drar ett rör (oavsett VP eller inte) så har elektrikern inte denna kontroll, men frågan är ju ändå om du begått ett brott om elektrikern sedan väljer att dra en EKK i den?

Å ena sidan så är ett VP-rör avsett för installation, och då är frågan om det faktiskt inte blir en del av installationsarbetet när du drar den, även om den inte skulle vara en del av skyddsbarriären. Här är analogin att du inte får spika kabeln heller, även om elektrikern har satt de flesta klammrarna. Å andra sidan så är det ju exv. inte ett brott (enligt min mening) att t ex borra hålen för pluggen i väggen som elektrikern sedan använder för att skruva upp en utanpåliggande kabel. Det börjar bli för långt bort från själva installationsarbetet. (Fast även i det fallet så har ju elektrikern full kontroll över förläggningen och förläggningssättet).

Så, summa, summarum, en domstol skulle nog kunna döma ungefär precis hur som helst i ett sådant här gränsfall. OM det nu var så att en domstol skulle komma i närheten av det. Domstolar har som sagt inte ens dömt i uppenbara fall, eftersom inga sådana har kommit till rätten, och jag skulle tro att eftersom lagstiftningen har säkerhet för kunden/allmänheten som syfte, så skulle ett vittnesmål av elektrikern som sedan använde röret att det var helt OK att göra det, och att elektrikern kände sig fullt kapabel att göra en säker installation mha det redan dragna röret, antagligen väga mycket tungt. (Oavsett berörda tillsynsmyndigheters åsikt, de har som sagt ganska ofta fel.) Så det är inte omöjligt att en domstol skulle lösa just den Gordiska knuten med ett Alexanderhugg.

Men det går som sagt inte att säga med någon säkerhet i förväg.

15. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Det enda jag kan tänka på är anhopning, som i speciella fall kan leda till en brandfara.

Men rent statistiskt så är det i en vanlig villainstallation långsökt.

När vi börjar ladda elbilar till höger och vänster så kommer det dock att bli mer aktuellt, men stalltipset är ändå att korroderade eller på annat sätt misslyckade kopplingar kommer att dominera de elbilsrelaterade bränderna. (Pss som vi börjar se i USA. Det är anslutningskablar, dåliga uttag med högt övergångsmotstånd osv. som ger med sig först).

Kablar får ytterst, ytterst sällan problem "på mitten". Det är i ändpunkterna som felen och problemen uppstår.

• Laddar…