Byggahus.se

Hur får jag firman att göra klart?

1. L
    Medlem Nivå 2
    Jag har haft en badrumsrenovering pågående i elva veckor nu. Badrummet är klart med undantag för en lysknapp som inte funkar som den ska. Men det är också skador på väggen i ett intilliggande rum (de bilade genom gipsskivorna) som inte åtgärdats. Det är mindre än en dags jobb.

Trots tydliga uppmaningar från min sida har hantverkarna inte varit här på två veckor. De säger bara ”okej, vi fixar det” men kommer inte. Då det var så lite jobb kvar har jag (dumt nog) betalat fakturorna, i och med att man bara har rätt att hålla inne för kvarvarande arbete.

Finns det något jag kan använda som påtryckning för att de ska komma hit och göra klart?

2. S
    Självbyggare · Nivå 6
    Dokumentera. Ring igen och tryck på. Spela gärna in samtalet så har du något få fötterna om de skulle sätta sig på tvären. Är det i egenskap av privatperson så är det ARN du vänder dig till i första hand. Deras beslut är dock inte tvingande men det kan ge företaget dåligt omdöme. Fortfarande olöst efter ovanstående har gjorts så är det endast tingsrätten som kan hjälpa dig i ett tvistemål.

3. L
    Medlem Nivå 2
    Tack för svar. Jag tar allt med dem skriftligt numera så jag har det dokumenterat med datum.

Men för att driva en tvist - måste jag inte ha någon form av (ekonomisk) skada då? Nu är det ju ”bara” en ful vägg och halvdålig belysning. De motsätter sig ju inte att göra klart jobbet, det blir bara inte av. Ska jag behöva anlita någon annan som gör det sista och kräva ersättning av hantverkarna?

• Laddar…
  4. S
    Självbyggare · Nivå 6
    Det blir ju en ekonomisk skada om du är tvungen att ta in någon annan för att åtgärda jobbet. Men innan du ens är där så måste du ge firman tid. Men går det två månader så är det uppenbart att de skiter i det och då hamnar du i ett läge du måste agera för att få det åtgärdat.

• Laddar…
  5. L
    Medlem Nivå 2
    Okej. Jo så är det nog. Jag ska försöka få hit han som är chef för företaget, som är den jag har kontakt med också, nästa vecka så han själv får se vad det är som behöver göras. Jag hoppas det är svårare för honom att ljuga om när det kan bli gjort om vi ses öga mot öga.

6. B
    Medlem · Nivå 19
    Det brukar vara bra att skriva att felen ska åtgärdas inom två veckor för annars kommer du att ta in ett annat företag som får göra det på firmans bekostnad.

7. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Har du betalat allt? Om inte, håll inne så mycket pengar som du anser att "det sista" kostar att göra i ordning samt lite till.

Har du redan betalt allt så kan det bli svårt att få det klart.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    I praktiken får du nog ställa in dig på att de kommer inte att slutföra. Du blir tvungen att ta in en annan firma eller göra de tsjälv. Du bör som Birgit skrev här ovan hota med att ta in en annan firma om de inte åtgärdat inom ex. 2 veckor (tiden måste vara rimlig, men utan hänsyn till att de har andra kunder/uppdrag).

Du kan sedan kräva firman på ersättning för dina kostnader. I praktiken kommer de inte att betala. Du kan stämma dem i tingsrätten (inte så dyrt om det handlar om förenklat mål), men de kommer troligen hellre att sätta sin firma i konkurs än att betala till dig. Den här typen av firmor brukar samla på sig en hög med skadestånd för fel och fusk, sedan sätter de firman i konkurs, och kör vidare med nytt org. nummer.

9. L
    Medlem Nivå 2
    Jo det kanske blir så. Arbetena som är kvar är inte svårare eller större än att jag kan fixa dem själv, och jag gör nog hellre det än lägger tid och energi på en process, men det känns så surt. Jag kollade särskilt upp hur länge firman funnits för att undvika de värsta fifflarna men det räckte tydligen inte.

• Laddar…
  10. T
    Medlem Nivå 2
    Jag av alla känner igen det här.. Anlitat företag som byggde uterum
    Faktura betalt innan jobbet blev klart..
    I mars, ringde och ringde så klart samma svar. Vi har inte tid men vi kommer nästa vecka, nästa vecka och så höll de på.
    Jag kopplade in jurist men de sket i det med.. Till stämningsansökan kom till brevlådan då kom de och snyggade till före veckan.. De tog mer än halv år men ej klart än. Nu väntar jag på rättegång
    Om det är bara små jobb. Gör sj billigare..
    Mvh toan

11. A
    Medlem Nivå 1
    Det här beteendet är tyvärr nog mer vanligt än ovanligt bland hantverkare. När en hantverkare blir chef så tar han med sig tänket.

Lyssna inte på idiotikommentarer om att ta detta vidare rättsligt. Det vinner du noll på och förlorar tid samt pengar (advokater är aldrig gratis).

Lyssna hellre på det med att ligga på, du ligger ju uppenbarligen så lågt i prio just nu (vilket inte är rätt). Fortsätt ligga på, förklara att det är tråkigt att bli behandlad på det här sättet osv. Tjata, ring, maila...tro mig det är det mest effektiva i slutändan.

Det andra alternativet är ju att göra det själv alt. ta in en annan firma som åtgärdar det lilla (dina ord) som är. Bered dig dock på att detta kanske inte kommer betalas av ursprungsfirman. Även om man gärna ser att en firma tar ansvar så verkar det ju inte så i det här fallet utan du får hålla ut lite till eller bara bita i det sura lilla äpplet och gå vidare. Någonstans inser man ju att ens egna tid och ork har ett pris med.

Sen allmänt till alla hetsare om att stämma hit och dit, ärligt talat har ni ens varit med om en enda tvist som gått till tingsrätten? Vem rekommenderar någon att ta den vägen för 2-3.000 kr? (Uppskattat utifrån det som sagts).
    Kanske lite bättre att rekommendera någon konsumenttjänst typ ARN eller något, bara ett exempel. Jag skäms lite över alla dessa hemmaexperter som säger åt folk att stämma hit och dit, låter bara som Ni sitter och trycker på egen ilska som behöver komma ut.

Du har förhoppningsvis fått en bra badrumsrenovering i slutändan, låt inte detta ta mer energi än det är värt.

Har du gjort en besiktining?

Tyvärr är hålla inne pengar det som är mest effektiv, däremot håller jag inte med det där om att endast hålla inne för det arbete som är kvar (detta skriver jag som företagare). Håll inne en summa som du känner är värd för dem att jaga dvs vilja åtgärda eventuella brister osv. Helt ärligt, om man ändå behöver hamna där så måste ju det finnas någon effektivitet i handlingen. Om du håller inne 1.000 kr kanske de bara skiter i det eller hur? Beroende på jobbets storlek men typ badrumsrenovering ca 150.000 kr så är 5-10.000 kr en bättre summa att hålla inne. Det finns i lagen att du teoretiskt sätt inte behöver betala en krona förens du fått det Ni övertalat om.

• Laddar…
  12. S
    Medlem Nivå 1
    Det kan ju faktiskt vara så att de gärna vill göra klart men inte har haft tid...
    Badrummet funkar och det är egentligen igen panik med det andra=det går att skjuta på lite.

Det brukar vara väldigt mycket att göra i slutet på året.. och 2 veckor är faktiskt inte jätte lång tid ...

• Laddar…
  13. T
    Medlem Nivå 2
    Jag betalat över 300ts.. Därför rekommenderar jag Trådskapare att kan man gör sj de sista lilla så gör de.. Jag anmäld de till ARN med.
    Först ringde och ringde. De kom inte. Gick till konsumentverket.
    Efter de ARN och sista då är jurist inkopplad
    Företag har fått stämningsansökan av jurist från tingsrätten men ej skrivit på.
    Så räknar jag med att detta blir inte klar fören nästa jul
    Att stämma de sista vägen.. Tack för denna svar.. De värme att man kan få ett sånt här svar..

14. D
    Medlem Nivå 1
    Prova att säga till dom att om dom inte fixar det sista så blir du tvingad att påtala detta för framtida kunder genom reco.se, vilket du naturligtvis inte vill göra egentligen.

15. L
    Medlem Nivå 1
    Du kan glömma att dom kommer att fixa det dom är kvar, eftersom du betalt. Så fixa det själv eller lej en ny hantverkare om du vill ha det gjort i nutid