1 411 läst · 37 svar
1k läst
37 svar
Hur får jag bort lukten från tvättmaskinen?
Medlem
· Östergötland
· 140 inlägg
ok, så ICA basic eller annan zeolitfri. Men sköljmedel luktar ju gott Så det är en produkt som inte borde finnas alls?
Köra på 60 program och uppåt.
Kanske byta slangen där bak? Men det finns alltså ingen anledning att tänka på hur slangen är böjd och om man lämnar ett litet vattenlås så att inte avloppslukt kommer upp?
Kanske byta slangen där bak? Men det finns alltså ingen anledning att tänka på hur slangen är böjd och om man lämnar ett litet vattenlås så att inte avloppslukt kommer upp?
använder du flytande eller pulverP pixellegolas skrev:ok, så ICA basic eller annan zeolitfri. Men sköljmedel luktar ju gott Så det är en produkt som inte borde finnas alls?
tar du bort silen mellan gångerna
Medlem
· Östergötland
· 140 inlägg
Jag använder just nu pulver och har börjat slänga in det direkt i maskin bland kläder istället för tråget.
Ska jag börja med flytande istället? Vilken sil?
Ska jag börja med flytande istället? Vilken sil?
silen längst ner till höger på framsidanP pixellegolas skrev:
ofta stannar där kvar vatten som surnar, kolla in och se om du hittar en strumpa.
man kan om man vill köra en tom maskin på 90grader och två disktabletter för att se om det blir bättre
Medlem
· Östergötland
· 140 inlägg
om det är där nere vid pumpen så har jag tömt där med och tvättat av.
Funderar på om tvättmaskinen inte är helt i nivå, utan lutar lite så kanske det skapar någon ansamling?
Ska testa alla tips kommande dagar och se om det blir skillnad
Funderar på om tvättmaskinen inte är helt i nivå, utan lutar lite så kanske det skapar någon ansamling?
Ska testa alla tips kommande dagar och se om det blir skillnad
Medlem
· Östergötland
· 140 inlägg
Det jag gör nu iallafall efter varje tvätt är att torka av med handduk vid gummit. Det blir alltid en liten sjö längst ner vid gummit.
Jag kör på några dagar med högre temp, bättre tvättmedel och inget sköljmedel. Ska köra rens igen på 95 grader med köpt tablett. Allt dett borde hjälpa, annars slänger jag skiten och börjar om med annan maskin och kör "bra från början"
Jag kör på några dagar med högre temp, bättre tvättmedel och inget sköljmedel. Ska köra rens igen på 95 grader med köpt tablett. Allt dett borde hjälpa, annars slänger jag skiten och börjar om med annan maskin och kör "bra från början"
Jag upplever att när ett plagg surnat till så sitter det kvar tvätt efter tvätt tills man kör det i 60. Nya plagg och de som körts en runda i 60 håller sig fräscha några tvättar i 40. Det är således inte tvättmaskinen som surheten sitter i, du behöver snarare sanera dina kläder...
jag kör aldrig 40 för det finns ingen mening med detS Staffan-N skrev:
Jag tycker att det är vettigt att alltid hålla luckorna öppna, dvs tvättinkast och tvättmedelsfack, när maskinen inte används. Då är det mindre risk att maskinen möglar och surnar invändigt. Dessutom om man har en liten toppmatad Whirlpool som vi har landet, så minskar rostrisken också.
Anledningen till kraven på slangens dragning är att undvika en häverteffekt. Om utloppet är under vattennivån i trumman är det risk att vattnet fortsätter sugas ut av sig självt efter att tvättmaskinens avloppspump stannat och tvättmaskinen försöker fylla på vatten.P pixellegolas skrev:
Så länge utloppet inte placeras för lågt är det okej att dra slangen så att det är "nedförsbacke" hela vägen från utloppet på maskinen. Men inte så praktiskt, så i praktiken får du ett vattenlås där. Även så klart inne i botten på maskinen där avloppspumpen sitter.
Tvivlar starkt på att det är gojs i avloppsslangen som orsakar dålig lukt inne i maskinen. Men om du är orolig kan du ju alltid skruva loss slangen och rengöra den?
Upplever själv bara dålig lukt när man tvättar syntetkläder (funktionsmaterial) på 40. De har en jäkla förmåga att orsaka dålig lukt. Kör dem av denna anledning på 60 även om de tar stryk av detta.
Har haft samma problem och upptäckte att lösningen var att rensa filtren till vatten/intags slangen. Det är filter på båda ändor. Den ena var förkalkad så det kom in för lite vatten. Sen tror jag att mögel kan växa på kalk som sen avger lukt men nån annan får gärna rätta mig där.
Värt att rensa avloppsslangen litegrann med tyg och tandpetare.
Rensa även skräpfiltret samt töm den lilla slangen på vatten som är bredvid skräpfiltret, den bör lutas nedåt (som en rak linje) från sin "rot" annars går inte allt ut.
Kör därefter 90grader tom tvätt med speciella rengörningstabletter för tvättmaskiner, finns på ica, clas olson.
Tillsist bör man köra nåt snabbprogram för att skölja resterna av detta rengörningsmedel då det kan vara dåligt för kläderna. 40 eller 60 grader där om jag minns rätt.
Rensa även skräpfiltret samt töm den lilla slangen på vatten som är bredvid skräpfiltret, den bör lutas nedåt (som en rak linje) från sin "rot" annars går inte allt ut.
Kör därefter 90grader tom tvätt med speciella rengörningstabletter för tvättmaskiner, finns på ica, clas olson.
Tillsist bör man köra nåt snabbprogram för att skölja resterna av detta rengörningsmedel då det kan vara dåligt för kläderna. 40 eller 60 grader där om jag minns rätt.
Redigerat:
Medlem
· Östergötland
· 140 inlägg
Tack, ska kolla. Har tagit bort slangen på utsidan av maskinen och har hällt i kokande vatten, klorin och bikarbonat. Kom ur massor av djur. Men behöver nog göra likadant med slang inne i maskinen. Men ska testa med filter ocksåS stenbit12 skrev:Har haft samma problem och upptäckte att lösningen var att rensa filtren till vatten/intags slangen. Det är filter på båda ändor. Den ena var förkalkad så det kom in för lite vatten. Sen tror jag att mögel kan växa på kalk som sen avger lukt men nån annan får gärna rätta mig där.