537 läst · 10 svar
537 läst
10 svar
Hur får jag bort grundvatten från del av krypgrund på enklast sätt?
Hej!
Någon som löst problem med att det trycker in grundvatten i krypgrunden när det regnar kraftig eller stor mängd snö smälter fort?
Det trycker in i via berget in i krypgrunden enligt bifogad bild. Det är ett fritidshus som byggdes på 70-talet och det är inte dränerat runt huset. Ca 2 meter på utsidan av denna gavel så har vi en borrad brunn ca 10meter djup.
Hur kan vi på ett enkelt och bra sätt få bort vattnet bör mycket vatten samlas. Vattnet försvinner ner av sig själv när grundvattennivån gått ner.
Kan man sätta en extra dränkump i brunnen som vid viss nivå pumpar bort, eller gräva ny pumpgrop i närheten av denna gavel eller hur gör man?
Tacksam för att häll jag kan få! Mvh
Någon som löst problem med att det trycker in grundvatten i krypgrunden när det regnar kraftig eller stor mängd snö smälter fort?
Det trycker in i via berget in i krypgrunden enligt bifogad bild. Det är ett fritidshus som byggdes på 70-talet och det är inte dränerat runt huset. Ca 2 meter på utsidan av denna gavel så har vi en borrad brunn ca 10meter djup.
Hur kan vi på ett enkelt och bra sätt få bort vattnet bör mycket vatten samlas. Vattnet försvinner ner av sig själv när grundvattennivån gått ner.
Kan man sätta en extra dränkump i brunnen som vid viss nivå pumpar bort, eller gräva ny pumpgrop i närheten av denna gavel eller hur gör man?
Tacksam för att häll jag kan få! Mvh
Otätt vid genomförningen, samt att berg har sprickor som det sipprar igenom. I princip omöjligt att få bukt med. Hur går stuprören ner, rakt ut på marken under. Börja med att se till med rör eller stupprörsslang som går att köpa,för att få bort takvattnet minst 4 meter från huset och gärna då i en slänt/nedförsbacke från huset. Är det nedförsbacke mot huset på någon sida, är det berg kort under mark eller.
Tack för svar! Jag har försökt dra ett dräneringsrör precis under genomföring med en så bra lutning som möjligt (eftersom berget är i vägen) som går ca 4meter bort från huset och det har tyvärr inte hjälp. Jag har i samband med det tätat med kallasfalt utan resultat. Så det komme är nog som du säger in via sprickor.
Tätta med något går inte. Har du grävt ur så långt det går i hörnet där det kommer in. Frilägga berg. Och se var det sipprar in, det är det första du ska göra, hitta källan till det, sen kan det finnas någon bot för att få vattnet en annan väg ut.k.banks skrev:
Tack för svar! Jag har försökt dra ett dräneringsrör precis under genomföring med en så bra lutning som möjligt (eftersom berget är i vägen) som går ca 4meter bort från huset och det har tyvärr inte hjälp. Jag har i samband med det tätat med kallasfalt utan resultat. Så det komme är nog som du säger in via sprickor.
Jag har grävt upp så långt jag kommit dock bara till den delen däre genomföringen av avlopp osv kommer. Det är precis i det hörnet som det läcker in. Är det orimligt att ätänka att man kan pumpa bort vattner med hjälp av befinltig borrad brunn som då är lägsta punkt eller ska jag gräva en ny grop och pumpa bort. Jag ser inget bättre alternativ?J jonaserik skrev:
Det är ett alternativ och med befintlig brunn så nära troligen genomförbart i teorin i alla fall. Hur lätt det blir beror på hur topografin ser ut, jordarter, bergets läge och sprickriktning osv.k.banks skrev:
Jag har grävt upp så långt jag kommit dock bara till den delen däre genomföringen av avlopp osv kommer. Det är precis i det hörnet som det läcker in. Är det orimligt att ätänka att man kan pumpa bort vattner med hjälp av befinltig borrad brunn som då är lägsta punkt eller ska jag gräva en ny grop och pumpa bort. Jag ser inget bättre alternativ?
Med lite otur kan du få pumpa en hel del för att sänka av grundvattnet tillräckligt, men nästan omöjligt att veta utan att testa.
Har du någonstans att leda vattnet? Det bör släppas hyggligt långt nedströms för att inte få rundpumpning.
Hur djupt står vattnet i brunnen i förhållande till önskad dräneringsnivå?
Jag skulle i så fall kunna pumpa vattnet från brunnen vidare ner från tomten kanske 7-8meter och då har jag en mycket lägre nivå än husets lägsta punkt. Jag fick veta nät jag köpte huset att de borrade ca 10 meter och huset/berget är gissningsvisa 1.5m under brunnen öppning. Kanske jag kan börja med att kika ner i brunnen hur det set ut när det är kraftig vattensamling i den delen och sen se om jag kan på något sätt sätta en pump där och pumpa ett par dygn och se om vattnet rinner unan fortare, eller så får jag testa under än längre tid så att den pumpar när det är mycket vatten?G Genomklok skrev:Det är ett alternativ och med befintlig brunn så nära troligen genomförbart i teorin i alla fall. Hur lätt det blir beror på hur topografin ser ut, jordarter, bergets läge och sprickriktning osv.
Med lite otur kan du få pumpa en hel del för att sänka av grundvattnet tillräckligt, men nästan omöjligt att veta utan att testa.
Har du någonstans att leda vattnet? Det bör släppas hyggligt långt nedströms för att inte få rundpumpning.
Hur djupt står vattnet i brunnen i förhållande till önskad dräneringsnivå?
Jag kan inte så mucket om dräneringspumpar men min tanke är att OM jag kunde få platas med en dräneringspump som vid viss nivå i brunnen så börjar den att pumpa?
Har du grävt bort och frilagt berget ca 0,75 meter från hörnet. är det berg hela vägen där och du kan se var det kommer in. Rensa upp ordentligt och ta foto hur det ser ut och återkom. Uppfattar det som att det är sprickor som är där.Hur var det med nedförsbacken till huset.k.banks skrev:
Jag har grävt upp så långt jag kommit dock bara till den delen däre genomföringen av avlopp osv kommer. Det är precis i det hörnet som det läcker in. Är det orimligt att ätänka att man kan pumpa bort vattner med hjälp av befinltig borrad brunn som då är lägsta punkt eller ska jag gräva en ny grop och pumpa bort. Jag ser inget bättre alternativ?
Är brunnshålet bara 10 meter och räcker till huset och vattna med, det betyder att berget har många sprickor som ger massor med vatten. Att då försöka med att sänka nivån i hålet blir nog svårt med någon extra pump, för att hålla ner nivån.k.banks skrev:
Jag skulle i så fall kunna pumpa vattnet från brunnen vidare ner från tomten kanske 7-8meter och då har jag en mycket lägre nivå än husets lägsta punkt. Jag fick veta nät jag köpte huset att de borrade ca 10 meter och huset/berget är gissningsvisa 1.5m under brunnen öppning. Kanske jag kan börja med att kika ner i brunnen hur det set ut när det är kraftig vattensamling i den delen och sen se om jag kan på något sätt sätta en pump där och pumpa ett par dygn och se om vattnet rinner unan fortare, eller så får jag testa under än längre tid så att den pumpar när det är mycket vatten?
Jag kan inte så mucket om dräneringspumpar men min tanke är att OM jag kunde få platas med en dräneringspump som vid viss nivå i brunnen så börjar den att pumpa?
Ok tack! Får återkomma lite längre fram, det är mitt fritidshus och jag håller på samla på mig lite kunskap om hur jag ska gå till väga. Men då låter det som att jag måste gräva fram mera men hade gärna undvikit att gräva så mycket då jag har dålig rygg men kanske kan få tag i en mini grävare. Tack så längeJ jonaserik skrev:
Var inte min mening att gräva upp på utsidan,mera som att frilägga mer i hörnet och ner till berget. Så det kan härröras var det kommer in.k.banks skrev:
Ok tack! Får återkomma lite längre fram, det är mitt fritidshus och jag håller på samla på mig lite kunskap om hur jag ska gå till väga. Men då låter det som att jag måste gräva fram mera men hade gärna undvikit att gräva så mycket då jag har dålig rygg men kanske kan få tag i en mini grävare. Tack så länge![]()
Klicka här för att svara